Gå til innhold

Nekter å ta medisiner

Anbefalte innlegg

Gjest sjokoladeplaten

Husker du meg? Jeg er pårørende til en mann med depresjon/psykose, og jeg skrev en del i sommer, du svarte. Han var paranoid/sjalu. Nå er mye bedre, men han har bgynt å la vær å ta medisiner. Jeg blir veldig engstelig av dette. Har sagt det til han , uten resultat. Er det min jobb å få han til å ta medisiner? Hva skal jeg gjøre for å få han til å følge behandlingsopplegget? Hva skjer hvis man brått stopper med zyprexa og efexor? Selv er jeg frisk, vi har to barn. Nå er jeg drittlei. Svar meg please!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287246-nekter-%C3%A5-ta-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han ikke tar medisiner er det stor fare for at psykosen kommer tilbake.

Hvis ikke noe annet nytter kan han komme under tvungent psykisk helsevern og tvangsmedisineres.

Det er ikke ditt ansvar å sørge for at han tar medisiner, men han vil neppe innrømme det overfor legen, så du må kanskje ta kontakt og informere legen om det selv.

Hvordan går det med behandlingen? Har han fått noen time på dps enda? (Ventet dere ikke på det?)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvis han brått stopper med medisiner vil han høyst sannsynlig få tilbakefall innen et halvt år.

Det er viktig å understreke at den syke ikke har ansvar for sin første sykdom, men at en har et klart ansvar for å gjøre det en kan for å holde seg frisk - i dette tilfellet å ta medisiner.

Gjest sjokoladeplaten

Hvis han ikke tar medisiner er det stor fare for at psykosen kommer tilbake.

Hvis ikke noe annet nytter kan han komme under tvungent psykisk helsevern og tvangsmedisineres.

Det er ikke ditt ansvar å sørge for at han tar medisiner, men han vil neppe innrømme det overfor legen, så du må kanskje ta kontakt og informere legen om det selv.

Hvordan går det med behandlingen? Har han fått noen time på dps enda? (Ventet dere ikke på det?)

Jeg føler ikke at jeg kan ringe fastlegen enda, må i hvert fall snakke med han om det først. Vil ikke gå bak ryggen hans.

Han skal få behandling på dps innen 3/10. Dvs det er siste frist i dag! Har ikke hørt et pip.

Hvis han nekter å følge behandlingen, vil jeg ikke være her for han. Så enkelt er det.

Gjest sjokoladeplaten

Hvis han brått stopper med medisiner vil han høyst sannsynlig få tilbakefall innen et halvt år.

Det er viktig å understreke at den syke ikke har ansvar for sin første sykdom, men at en har et klart ansvar for å gjøre det en kan for å holde seg frisk - i dette tilfellet å ta medisiner.

Takk for svaret. Jeg skal snakke med han. Men kan jeg ringe til fastlegen hans og informere han om dette? Hvis det viser seg at han ikke tar medisiner (jeg VET at han ikke tok i går, men vet ikke hvor lenge han har kuttet det ut). Det var en alvorlig prognose du kom med der.....

Jeg føler ikke at jeg kan ringe fastlegen enda, må i hvert fall snakke med han om det først. Vil ikke gå bak ryggen hans.

Han skal få behandling på dps innen 3/10. Dvs det er siste frist i dag! Har ikke hørt et pip.

Hvis han nekter å følge behandlingen, vil jeg ikke være her for han. Så enkelt er det.

Jeg skjønner at du ikke vil gå bak ryggen på ham. Samtidig er dette en så alvorlig sak, den berører deg og barna i veldig stor grad, at det ikke skal være opp til ham om du kontakter fastlegen. Ikke spør ham om det er greit, bare informer om at du skal gjøre det.

Sammtidig kan du be fastlegen purre på dps. Mannen din trenger hjelp, og bør absolutt prioriteres. Og det er nå en gang sånn at i slike sammenhenger har en lege lettere for å nå frem enn de pårørende. :- )

Annonse

Gjest sjokoladeplaten

Jeg skjønner at du ikke vil gå bak ryggen på ham. Samtidig er dette en så alvorlig sak, den berører deg og barna i veldig stor grad, at det ikke skal være opp til ham om du kontakter fastlegen. Ikke spør ham om det er greit, bare informer om at du skal gjøre det.

Sammtidig kan du be fastlegen purre på dps. Mannen din trenger hjelp, og bør absolutt prioriteres. Og det er nå en gang sånn at i slike sammenhenger har en lege lettere for å nå frem enn de pårørende. :- )

Føler meg ganske alene om dette her, men nå har jeg tatt en alvorlig prat med mannen min der han har innrømmet at han ikke har tatt medisiner "en stund". Han har også sagt til legen at ting går bra, så legetimene hans ble avlyst! Legen er en dust, spør du meg. Når han var på sitt verste i sommer og møtte opp på legekontoret fikk han en lapp i hånda med en liste over psykologer! Og legen skulle på ferie, så der var det ingen hjelp å få. Da var mannen inne i psykosen allerede......

Jeg skal ta noen telefoner nå, så får vi se hvordan det går. Men jeg er skikkelig sliten og lei, så jeg orker nok ingen lange telefonkøer og slikt.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for svaret. Jeg skal snakke med han. Men kan jeg ringe til fastlegen hans og informere han om dette? Hvis det viser seg at han ikke tar medisiner (jeg VET at han ikke tok i går, men vet ikke hvor lenge han har kuttet det ut). Det var en alvorlig prognose du kom med der.....

Selvsagt kan du ringe til fastlegen hans. Det vil være nyttig for alle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...