Gå til innhold

DPS og pasienter som ikke møter

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på hva som blir gjort om en pasient som er dypt deprimert ikke møter til timene, vil noen dra hjem til personen å sjekke om alt er bra eller hva skjer?

Har en slektning ett stykke unna som har slitt veldig med depresjoner og vi har hatt jevnlig kontakt men nå er det ingen å få tak i lenger. Begynner å bli veldig nervøs. Hun er helt alene og jeg håper for guds skyld noen ville tatt tak om hun ikke møtte opp eller lignende, og sjekket hvordan det stod til?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287306-dps-og-pasienter-som-ikke-m%C3%B8ter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det hovedsakelig blir sett på som om pasienten ikke er motivert for og ikke nyttiggjør seg behandling. Altså det blir behandlet som et moralsk problem, ikke et helseproblem?

Om en er alvorlig bekymret for noens helsetilstand, at det kan være snakk om liv og død så plikter man å hjelpe så det kan vel være tilfeller der _noen_ "rykker ut", men ofte vil det være andre instanser som for eksempel ansatte ved sosialkontor, lege, psykiatrisk sykepleier eller andre som er inne i bildet.

Kanskje bør en ha en plan for slikt fra starten av. Feks gjøre en avtale med pasienten at dersom denne ikke møter og gir beskjed så sendes det en sms fra behandler og hvis ikke vedkommende svarer så vil det bli sendt bekymringsmelding til lege, pårørende eller noe?

Jeg har blitt oppringt når jeg ikke har møtt til time på dps. (Det har skjedd to ganger, den første gangen var jeg syk med høy feber og ringte og la igjen beskjed om at jeg ikke kom fordi jeg var syk. Behandleren min var opptatt, men h*n ringte og spurte etter meg da h*n fikk beskjeden. Den andre gangen hadde jeg notert feil tidspunkt for timen.)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...