Gå til innhold

Nhd-blir man "automatisk" utredet for bipolar..

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31

Hei jeg skal til DPS idag. Jeg begynner å bli mektig lei dette sniletempoet ting gjøres i.

Jeg må lære meg til å kommunisere hvor alvorlig jeg føler at jeg har det og at jeg faktisk skal klare å holde sammen en familie med to kanskje tre barn med ADHD. Jeg klarer jo ikke fokuserer rett og kaoset er et faktum gang på gang på gang.

Det er flaut å innrømme at jeg fungerer så dårlig som jeg gjør...samtidig så fungerer jeg også bra....det er jo mye som er oppgående med meg også....Jeg har en veldig veldig sterk maske og det tror jeg du også har.

Dette kaoset du her beskriver kan jo faktisk også ligne litt på ADHD...hehe du vet jeg har det på hjernen;-). Men jeg har også hørt at noenganger er Bipolar, boarderline og ADHD noe som kan bli blandet sammen.

Idag skal jeg be om å få med meg skjemaene hjem å fylle de ut hjemme. Helt meningsløst å bruke tid på at hun skal sitte der å lese opp hvert spørsmål. Jeg kommer ingen vei og jeg har dårlig tid!:-)

Jeg skjønner at du vil bli fort ferdig med dette ja.. Du har jo vært i terapi før i noen år også, hvor dere bare pratet..?

Skjønner at du ikke vil ha det slik lenger, og at du ønsker litt orden vedr alt og alle. Du høres som meg veldig motivert ut, for å gjøre noe med ting, og komme videre.

Jeg også synes det går litt tregt.. men forstår jo at det er trangt i psykiatrien..

"Det er flaut å innrømme at jeg fungerer så dårlig som jeg gjør...samtidig så fungerer jeg også bra....det er jo mye som er oppgående med meg også....Jeg har en veldig veldig sterk maske og det tror jeg du også har"

Nettopp! :-)

Fortsetter under...

Gjest Coriolis

Jeg har ikke nevnt det nei. Burde jeg gjøre det, mener du?

Da burde jeg kansje skrevet opp en liste over alle slags lidelser jeg faktisk kjenner meg igjen i.. alle symptomene.. Og det kan vel bli helt feil for resultatet..?

Jeg har derimot svart ærlig på alle hennes spm, og jeg har fortalt henne hvilke problemer (evt symptomer) jeg har - altså grunnen til at jeg er der og hva jeg ønsker hjelp til osv.

Jeg er slett ikke sikker på noe når det gjelder dette. Jeg ønsker bare å komme til bunns i ting, for så å få hjelp for mine problemer uansett diagnose eller ei..

Det er vel en grunn til at du trekker frem bipolar spesielt?

Kan ikke skjønne noe annet enn at man kan nevne tanker man har gjort seg selv.

Men det kan kanskje tenkes at det ødelegger utredningen, eller?

Gjest Jente31

Det er vel en grunn til at du trekker frem bipolar spesielt?

Kan ikke skjønne noe annet enn at man kan nevne tanker man har gjort seg selv.

Men det kan kanskje tenkes at det ødelegger utredningen, eller?

Jeg aner ikke om det ville ødelagt utredningen eler ikke. Kansje ville det vært positivt om jeg sa det. Det er litt kompliserte greier dette :-) Men min utreder har iallefall stilt seg positiv til at jeg har lett etter info ang hva som skjer med meg, her på DOL, for hver gang jeg har vært der, har hun bedt meg finne ut hva et par ting er.

Jeg vet bare med sikkerhet at jeg ikke fungerer som jeg skal i hverdagen, - og at ett eller annet galt må det være som gjør at jeg ikke fungerer. Kan det ha vært "bare" press og stress, eller kan det være noe annet også liksom..

Men jeg har gjort meg opp noen tanker da.. Bipolar er en av de.. Nettopp fordi jeg fra før har diagnosen tilbakevendende depressiv lidelse (gitt av lege) og fordi jeg også kan være "høyt oppe", bl.a bli litt ukritisk i forhold til en del ting samtidig som jeg blir veldig sliten av å være "der oppe" (mine batterier får aldri sjansen til å lade seg, og de blir på minus).

Jeg har også mistanker om k-ptsd, og jeg har en viss anelse om at min utreder også mistenker iallefall ptsd..

Men alt dette kan selvsagt være innen for et normal område. Det er mye derfor jeg vil være litt forsiktig også, og la ekspertene ta seg av diagnostiseringen..

Gjest Coriolis

Jeg aner ikke om det ville ødelagt utredningen eler ikke. Kansje ville det vært positivt om jeg sa det. Det er litt kompliserte greier dette :-) Men min utreder har iallefall stilt seg positiv til at jeg har lett etter info ang hva som skjer med meg, her på DOL, for hver gang jeg har vært der, har hun bedt meg finne ut hva et par ting er.

Jeg vet bare med sikkerhet at jeg ikke fungerer som jeg skal i hverdagen, - og at ett eller annet galt må det være som gjør at jeg ikke fungerer. Kan det ha vært "bare" press og stress, eller kan det være noe annet også liksom..

Men jeg har gjort meg opp noen tanker da.. Bipolar er en av de.. Nettopp fordi jeg fra før har diagnosen tilbakevendende depressiv lidelse (gitt av lege) og fordi jeg også kan være "høyt oppe", bl.a bli litt ukritisk i forhold til en del ting samtidig som jeg blir veldig sliten av å være "der oppe" (mine batterier får aldri sjansen til å lade seg, og de blir på minus).

Jeg har også mistanker om k-ptsd, og jeg har en viss anelse om at min utreder også mistenker iallefall ptsd..

Men alt dette kan selvsagt være innen for et normal område. Det er mye derfor jeg vil være litt forsiktig også, og la ekspertene ta seg av diagnostiseringen..

jeg vet ikke jeg altså, men det jeg tenker er at om man i utgangspunktet har tenkt tanken bipolar, så vil det med høy sannsynlighet farge mye av det man sier om sin tilstand, og da kan det kanskje være bra at behandleren vet at man har tenkt på det?

Når du først har tenkt tanken, farger det kanskje utredningen uansett? Eller hva tror du?

Gjest Jente31

jeg vet ikke jeg altså, men det jeg tenker er at om man i utgangspunktet har tenkt tanken bipolar, så vil det med høy sannsynlighet farge mye av det man sier om sin tilstand, og da kan det kanskje være bra at behandleren vet at man har tenkt på det?

Når du først har tenkt tanken, farger det kanskje utredningen uansett? Eller hva tror du?

"om man i utgangspunktet har tenkt tanken bipolar, så vil det med høy sannsynlighet farge mye av det man sier om sin tilstand"

Jeg skjønner hva du mener tror jeg; at jeg har tenkt at jeg kansje er bipolar - noe som kan påvirke utredningen fordi jeg har gjort meg opp noen tanker rundt denne diagnosen (?)

Vel. Når jeg er hos min utreder er jeg fokusert på hennes spørsmål, og jeg svarer/forteller etter beste evne.

Jeg er heller ikke opptatt av/fokusert på diagnoser - jeg er opptatt av å få frem hva jeg sliter med. For jeg vil ut av dette - iallefall så langt det er mulig få det bedre enn jeg har i dag. Jeg synes dette er viktigere enn å å få en "knagg" (diagnose) å henge problemene på.

Men så er det jo det også, at hvis det viser seg at jeg er bipolar, så vil jeg jo trenge medisiner. Nettopp derfor er diagnoser viktig også. Så innviklet blir det uansett..

"og da kan det kanskje være bra at behandleren vet at man har tenkt på det"

Du har et godt poeng. For uansett om jeg svarer etter beste evne, så kan det jo skje ubevisst.. det vet jeg jo ikke..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...