Gå til innhold

Litium og oppfølgingsregime

Anbefalte innlegg

Medisinoppfølgingen min har blitt flyttet fra psykiater til fastlege. Jeg sluttet på litium i en periode (ja, det var superdumt), men har startet opp igjen og er nå 100% motivert igjen. Men jeg stoler ikke helt på at fastlegen min følger opp slik som det skal gjøres mht blodprøver. Kan du NHD, eller andre, si noe om hvor ofte man skal ta blodprøver i oppstarten og hva som skal måles når (i tillegg til serumnivå)?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287328-litium-og-oppf%C3%B8lgingsregime/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Startdose. Ktr etter ca en uke. Dosejustering. Ktr etter 1-2 uker. Nå bør en ha truffet riktig dose.

Deretter ktr hver 3 mnd. Ta prøven nøyaktig 12 timer etter kveldsdosen. Vent med morgendosen til prøven er tatt.

Annenhver prøve (hver 6 mnd) tar en i tillegg T4 og TSH (stoffskifteprøver).

Dette går fint hos fastlegen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...