Gå til innhold

En hårfin grense

Anbefalte innlegg

Det kjennes ut som det er en hårfin grense mellom valgene - bli i sengen og sove/gjemme seg/lulle seg inn i etellerannet eller stå opp, gå ut i kulden-gjøredetmanskalgjøre.

Hver morgen er dette et vanskelig valg, fordi en stor del av meg har bare lyst til å bli liggende, mens en mindre del må jobbe aktivt for å overbevise følelsene og lysten til å bli liggende for å stå opp for å gjøre det jeg skal.

Som oftest klarer jeg å komme meg opp og ut -utrolig nok. Jeg blir like overrasket hver gang over hvordan det snur bare jeg kommer meg opp og dit jeg skal. Men en hårfin grense er det akkurat der og da og her og nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287421-en-h%C3%A5rfin-grense/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ellipse

Det kjenner jeg meg veldig godt igjen i!

Selv om jeg vet at det å komme meg opp og ut og få gjort noe får meg til å føle meg 1000 ganger bedre, er det ofte vanskelig å komme i gang når sengen er varm og verden utenfor virker håpløs og skummel.

Men vi mennesker trenger bl. a. input, for å trives og utvikle oss. Og det får en ikke mye av når en murer seg inne.

Gi deg selv en klapp på skulderen hver gang du greier å forsere dørstokkmilen! Den blir forhåpentligvis kortere etter hvert...?

Ønsker deg en best mulig dag, Cathlin:)

I følge denne artikkelen er du ikke alene om dette, jfr.

http://www.doktoronline.no/news/2007-10/prokrastinere.html

Hah!.. prokrast....prokrastinering,,, fancy ord. Morsom artikkel:-) Lurer på om det er en kjent tilstand. Aldri hørt om det før.

Tror du det har noe med karraktersvakhet å gjøre? Vet jeg var flinkere før da jeg var "alene" om å bygge den styrken.

Det kjenner jeg meg veldig godt igjen i!

Selv om jeg vet at det å komme meg opp og ut og få gjort noe får meg til å føle meg 1000 ganger bedre, er det ofte vanskelig å komme i gang når sengen er varm og verden utenfor virker håpløs og skummel.

Men vi mennesker trenger bl. a. input, for å trives og utvikle oss. Og det får en ikke mye av når en murer seg inne.

Gi deg selv en klapp på skulderen hver gang du greier å forsere dørstokkmilen! Den blir forhåpentligvis kortere etter hvert...?

Ønsker deg en best mulig dag, Cathlin:)

Takk for det! Jeg har hatt en fin, spire-dag som sprang ut fra en vissen og halvdød morgen. Overraskende. Har du hørt om prokrastinering?

Annonse

Takk for det! Jeg har hatt en fin, spire-dag som sprang ut fra en vissen og halvdød morgen. Overraskende. Har du hørt om prokrastinering?

Prokrastrinering er et fint ord. Vi trenger ikke lenger si at vi har surra rundt hele dagen uten å få gjort noe som helst, vi har vært opptatt med å prokastrinere. Det høres mye bedre ut enn å være lat og somlete (i alle fall for de som ikke er innom dol).

Men kommer det til å øke min forståelse og overbærenhet med min til tider veldig prokastrinerende mor? Jeg tror egentlig ikke det.

I fall har jeg nesten lært meg et nytt ord i dag, må tenke meg om et par ganger før jeg sier/skriver det. Prokastrinere. Høres alvorlig ut. Tror du det er håp?

Prokrastrinering er et fint ord. Vi trenger ikke lenger si at vi har surra rundt hele dagen uten å få gjort noe som helst, vi har vært opptatt med å prokastrinere. Det høres mye bedre ut enn å være lat og somlete (i alle fall for de som ikke er innom dol).

Men kommer det til å øke min forståelse og overbærenhet med min til tider veldig prokastrinerende mor? Jeg tror egentlig ikke det.

I fall har jeg nesten lært meg et nytt ord i dag, må tenke meg om et par ganger før jeg sier/skriver det. Prokastrinere. Høres alvorlig ut. Tror du det er håp?

Nei, nettopp. Prokrastinering (skrev det rett på 3.forsøk), å fokusere på selve ordet blir jo nok en unnskyldning for å slippe å forholde seg til ting og tang. Det kan bli en vitenskap som man må forske på;-)

Jeg tror det er håp. Man bygger karakterstyrke.

Gjest Ellipse

Ja, jeg er nok en prokastrinator selv, ja...:) Er du også en?;)

Hadde ikke hørt det ordet før jeg leste artikkelen her på dol. Interessant.

Ønsker deg en best mulig helg, cathlin!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...