Gå til innhold

Eitrende forbanna! (ang. bostøtteordningen)

Anbefalte innlegg

Gjest liten løve

Har akkurat fått vite at jeg har fått innvilget midlertidig uføretrygd. Vet ikke om jeg vil få særtillegg for ung ufør da det var et komplisert trygdeteknisk spørsmål som måtte sendes til et større trygdekontor for å avgjøres.

Jeg er midt i et samlivsbrudd. Skal flytte ut fra samboer.

Så får jeg vite at siden jeg er midlertidig ufløretrygdet må jeg leie hos noen som har lån i husbanken får å få bostøtte. Hvordan i helvette skal jeg kunne vite hvor folk har lånene sine? Det kan jeg ikke spørre om.

Greit nok tenker jeg. Må få meg en kommunal bolig da så jeg har krav på bostøtte.

Hva finner jeg ut da? Jo at de kommunale boligene ligger over markedsleia. Såpass mye at det tilskuddet bostøtten fra husbanken er på vil gå til å dekke differenasen mellom det private markedet og den kommunale boligen. Altså blir ikke bostøtten et tilskudd for min økonomi, som det er ment, men et statlig tilskudd fra staten via meg til den helvettes kommunen!

Ikke faen om jeg skal være melkeku for kommunen. Har de ikke skamvett nok til å legge seg på markedsleie og ikke overprise så skal faen ikke jeg være noen melkeku for dem. Da skal jeg heller leie privat til en vettig pris og ikke få noe bostøtte og heller tigge de siste kronene til mat på sosialkontoret.

Håper forøvrig at jeg får særtillegget for ung ufør for da kan jeg leie hvor jeg vil og samtidig få bostøtte. Er ikke da avhengig av at huseier har finansiert lånene sine i husbanken.

Forøvrig er det mange ting jeg er veldig fornøyd med av ordninger. Men når reglene for bostøtte er slik at de faller ut som jeg har beskrevet ovenfor så lurer jeg egentlig på hvem bostøtta egentlig er ment til å støtte. Skal den støtte mennesker med dårlig økonomi eller skal den være et skalkesjul for skjulte overføringer fra staten til kommuner og frivillige organisasjoner.

Fortsetter under...

Jeg har aldri hørt den regelen du her skriver om. Jeg har mottatt bostøtte i mange år....ingen har sagt at jeg må leie av noen med husbanklån....men det er typisk det....min erfaring er at det ikke er så rent lite av feilinformasjoner og rent ut sagt løgn blandt kommunale ansate og hva de sier.....

Helt koko.

virker som de vil gjør det vanskeligst mulig for at folk skal få seg en jobb istedet... skulle nesten tro det. F.eks attføringsstønad... umulig å overleve på nærmest.

Er det for å kaste folk ut at trygda i det store og hele.

Er faktisk en grunn til at folk er på trygd, uansett om det er midlertidig eller varig.

Høres helt molbo ut.

Det er ikke utenkelig at du ha fått feil informasjon.

Og viss du leier av noen som har husbankfinansiering og de refinansierer. Skal du da miste bostøtten eller måtte flytte?

Prøv å sjekk det på nytt gjennom en annen kanal.

mvh

Gjest liten løve

Jeg har aldri hørt den regelen du her skriver om. Jeg har mottatt bostøtte i mange år....ingen har sagt at jeg må leie av noen med husbanklån....men det er typisk det....min erfaring er at det ikke er så rent lite av feilinformasjoner og rent ut sagt løgn blandt kommunale ansate og hva de sier.....

Det står i brosjyren "retningslinjer for bostøtte" på husbanken sine sider.

Det står svart på hvitt at dersom en har rehabiliteringsstønad, attføringsstønad eller midlertidig uføretrygd så stilles det ikke krav til areal, men til funksjon (egen inngang, eget soverom,bad og kjøkken) og til finansiering.

Ved "ung ufør" eller varig uførepensjon som kommer under minstepensjon + 30% stilles det ikke krav til finansiering.

Det står svart på hvitt at dersom en har rehabiliteringsstønad, attføringsstønad eller midlertidig uføretrygd så stilles det ikke krav til areal, men til funksjon (egen inngang, eget soverom,bad og kjøkken) og til finansiering.

Ved "ung ufør" eller varig uførepensjon som kommer under minstepensjon + 30% stilles det ikke krav til finansiering.

Jeg har allerede falt av lasset.....skjønner ikke dette jeg.....

Annonse

Gjest nettlusa

Gjelder ikke for folk som har barn eller er alderspensjonister eller unge uføre. Uansett dum dum regel!

Gjest liten løve

Helt koko.

virker som de vil gjør det vanskeligst mulig for at folk skal få seg en jobb istedet... skulle nesten tro det. F.eks attføringsstønad... umulig å overleve på nærmest.

Er det for å kaste folk ut at trygda i det store og hele.

Er faktisk en grunn til at folk er på trygd, uansett om det er midlertidig eller varig.

Nettopp! Dessuten er kommunale boliger i tillegg alltid umøblert. Og hva får en i støtte for å møbelere en hel leilighet fra sosialkontoret? Vet ikke helt, men en kompis av med med psykoselidelse fikk 5000Kr for å møbelere en hel leilighet for fem år siden. Det holdt til kjøleskap og elektrisk wok til å lage middag i. Totalt uverdig! Jeg er heldigvis selv i den posisjonen at faren min skal betale alle møblene jeg trenger og det er jeg uendelig takknemmelig for fordi hvis ikke hadde jeg ikke visst hva jeg skulle gjøre i det hele tatt. Hadde aldri funnet en fullt møblert leilighet til en leiepris sosialkontoret vil godta.

Gjest liten løve

Høres helt molbo ut.

Og viss du leier av noen som har husbankfinansiering og de refinansierer. Skal du da miste bostøtten eller måtte flytte?

mvh

Ja, det er helt på bærtur! Og det sparer ikke samfunnet for noe som helst i mitt tilfelle fordi lav livskvalitet=innleggelse i psykiatrisk avdeling. Og de må ikke fortelle meg at det er billig. Samfunnsøkonomisk helt på ræva!

Gjest liten løve

Glemte det med barn og sånn. Da kan du også leie hvor du vil.

Ja, det er helt på bærtur! Og det sparer ikke samfunnet for noe som helst i mitt tilfelle fordi lav livskvalitet=innleggelse i psykiatrisk avdeling. Og de må ikke fortelle meg at det er billig. Samfunnsøkonomisk helt på ræva!

Dette er en helt annen sak...men jeg har lenge irritert meg over ett inneffektivt byråkrati. jeg har betalt i legeutgifter over grensa for frikort. jeg sender inn frikort kortet og kvittering for de ekstra betale regningene. Jeg får til svar at jeg må sende inn orginalene. jeg sender inn kvitteringer og orginalene...får til svar at jeg må ha orginalene stemplet fra banken....men de er jo allerede betalt av nettbanken....Jeg gav opp dette men kjente på det faktum at det seiiter en gjeng og jobber med dette i kommunen. Å sende slike meningsløse brev frem og tilbake koster samfunnet flesk og de undergraver systemet med frikort....Jeg hadde betalt for 800 kr for mye....dette kostet sikkert samfunnet mer i form av lønninger etc.

Vi har ett velferdsystem som til tider tjener mere de ansatte i byråkratiet enn de brukerne som det er ment for.

Annonse

Gjest liten løve

Dette er en helt annen sak...men jeg har lenge irritert meg over ett inneffektivt byråkrati. jeg har betalt i legeutgifter over grensa for frikort. jeg sender inn frikort kortet og kvittering for de ekstra betale regningene. Jeg får til svar at jeg må sende inn orginalene. jeg sender inn kvitteringer og orginalene...får til svar at jeg må ha orginalene stemplet fra banken....men de er jo allerede betalt av nettbanken....Jeg gav opp dette men kjente på det faktum at det seiiter en gjeng og jobber med dette i kommunen. Å sende slike meningsløse brev frem og tilbake koster samfunnet flesk og de undergraver systemet med frikort....Jeg hadde betalt for 800 kr for mye....dette kostet sikkert samfunnet mer i form av lønninger etc.

Vi har ett velferdsystem som til tider tjener mere de ansatte i byråkratiet enn de brukerne som det er ment for.

Helt sinnsykt! Hadde det ikke vært for at FRP er blottet for sosialpolitikk så skulle jeg jammen ha stemt på dem.

Dette er et molboland av dimensjoner!!

Vil ikke si at molbolandet forsørger meg. Vil heller si at de sulter og holder liv imeg!

Helt sinnsykt! Hadde det ikke vært for at FRP er blottet for sosialpolitikk så skulle jeg jammen ha stemt på dem.

Dette er et molboland av dimensjoner!!

Vil ikke si at molbolandet forsørger meg. Vil heller si at de sulter og holder liv imeg!

FRP har jeg ingen tro på. men ett mer effektivt byråkrati som ikke er gjennomsyret av irrasjonell moral hadde vært fint:-)

Høres helt molbo ut.

mvh

''Og viss du leier av noen som har husbankfinansiering og de refinansierer. Skal du da miste bostøtten eller måtte flytte?''

Ja, sånn var det ihvertfall før. Jeg leide hus hvor huseier hadde husbanklån, og når huseier refinansierte mistet jeg bostøtten

''Og viss du leier av noen som har husbankfinansiering og de refinansierer. Skal du da miste bostøtten eller måtte flytte?''

Ja, sånn var det ihvertfall før. Jeg leide hus hvor huseier hadde husbanklån, og når huseier refinansierte mistet jeg bostøtten

Helt absurd.

En sak for VG.

mvh

Jeg har litt samme dårlige erfaring med bostøtteordningen dessverre. Eller feks når attføringspengene øker så får jeg mindre bostøtte. Så de økningene hjelper ikke meg i det hele tatt. Lurer på om det var dette den rødgrønne regjeringen hadde tenkt seg.Hvis de hadde satt en høyeste minstenorm så ville ikke kommunen ha lov til å redusere bostøtten når trygdeoppgjøret blir bedre. Arg. Urettferdig.

Jeg har litt samme dårlige erfaring med bostøtteordningen dessverre. Eller feks når attføringspengene øker så får jeg mindre bostøtte. Så de økningene hjelper ikke meg i det hele tatt. Lurer på om det var dette den rødgrønne regjeringen hadde tenkt seg.Hvis de hadde satt en høyeste minstenorm så ville ikke kommunen ha lov til å redusere bostøtten når trygdeoppgjøret blir bedre. Arg. Urettferdig.

Dessuten er det slik at jo flere unger man har jo lavere bostøtte får man. Utrolig ikke sant? Man trenger større bolig og så pga barnetillegget så får man mindre utbetalt.

Unger er nesten gratis i dette landet her ;o)

Det som praktiseres på bostøttekontoret i min kommune er at de som har kommunal garanti istedenfor vanlig depositum kan krysse av på søknadsskjemaet for bostøtte at de har "kommunalt formidlet bolig" og dermed faller de inn under reglene for bostøtte.

Husbanken er en statlig ordning, så dette bør fungere uansett hvor en bor.

Helt latterlige regler.. Finaniseringskravet bør bort. En annen ting er at bostøtten blir beregnet ut fra bruttoinntekt. Dette er et problem for de som har barnetillegg, men som kun har samvær for disse har bidragstrekk som det ikke blir tatt hensyn til. Disse har ofte høy brutto og får nesten ikke bostøtte.......

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...