Gå til innhold

Ang. trygdesystemet. Jeg ønsker noe annerledes!

Anbefalte innlegg

Gjest vil ikke i dag

[quote name=Shira :o)' timestamp='1191785338' post='3690702]

Jeg blir helt matt. Klarer jeg utdannelse, så er det langt fra sikkert at noen vil ha meg i jobb.

Med den trygden jeg har, klarer jeg meg egentlig ikke, og må leve på sambo, og hans goder. Nei, man skal ikke bli syk i ung alder, det passer seg ikke, da er vi egentlig late ;o)

Det var i så fall dine ord :-)

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

19

• frosken

2

• multippel

2

• Lillemus

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Shira :o)

Jeg var bare 15 så det var litt tidlig. Jeg har hatt partnere, men kjenner mange jenter som sliter med å finne seg en kjæreste. Det ser ut til at det er atskillig lettere for guttene :o)

Jeg skjønner hva du mener, og det er ikke enkelt. Har snakket en del med andre på sykehuset, og de sliter med slike spørsmål, og erfaringer.

Hi hi, jeg var 15 da jeg ble sammen med han, begynnendes syk, men snørte han godt fast i nettet mitt ;o) Jeg har vært svineheldig da, og det er jeg klar over. Ett forhold skal fungere, for begge parter. Heldigvis er han en likandes kar da, selv om jeg akkurat nå er en smule irritert på hele han ;o)

[quote name=Shira :o)' timestamp='1191787172' post='3690760]

Jeg skjønner hva du mener, og det er ikke enkelt. Har snakket en del med andre på sykehuset, og de sliter med slike spørsmål, og erfaringer.

Hi hi, jeg var 15 da jeg ble sammen med han, begynnendes syk, men snørte han godt fast i nettet mitt ;o) Jeg har vært svineheldig da, og det er jeg klar over. Ett forhold skal fungere, for begge parter. Heldigvis er han en likandes kar da, selv om jeg akkurat nå er en smule irritert på hele han ;o)

Heia!

Ikke for å pirke (OK da , jeg pirker..), men tror du at du kunne ta hensyn til at artikkelen "et" skrives med kun en t, det er tallordet "ett" som skrives med to. Når det blir skrevet feil virker det forvirrende og kan gjøre meningen din uklar.

De aller fleste får midlertidig uføretrygd. Det er svært vanskelig å få gjennom varig uførepensjon. Og ved midl.uføretrygd får man ikke slettet lånet og man må betale det som vanlig.

Men midlertidig får man bare fordi rehabpengene bare varer et år og hvis man fremdeles har mulighet til å bli frisk ved behandling. Uten mulighet til å bli frisk får man varig fremdeles. Uten mulighet til å bli frisk får man heller ikke rehabpenger. Jeg gikk rett fra yrkesmessig attføring til uføretrygd fordi jeg ikke hadde mulighet til å bli frisk.

Gjest vil ikke i dag

Men midlertidig får man bare fordi rehabpengene bare varer et år og hvis man fremdeles har mulighet til å bli frisk ved behandling. Uten mulighet til å bli frisk får man varig fremdeles. Uten mulighet til å bli frisk får man heller ikke rehabpenger. Jeg gikk rett fra yrkesmessig attføring til uføretrygd fordi jeg ikke hadde mulighet til å bli frisk.

Ja det er greit nok, men det er like fullt meget vanskelig å betjene et stort studielån på uføretrygd.

Annonse

''Bort med begreper som sykepenger, attføringsstønad, rehabiliteringspenger. Kall det inntekssikring og la denne være lik for alle!

En verdig utbetaling til alle, verken mer eller mindre!''

Jeg kan igrunnen være enig med deg ja! Glupt, dette må du skrive til de høyere makter om.

De som har hatt en trygd som nå kommer over den "flatlønna" kan få en nedtrappingsperiode slik at det ikke blir så brutalt.

Ingen ønsker å være syke, alle vil helst jobbe. At det finnes et trygdesystem for dem som må gi tapt, det er flott.

Jeg ser ikke på deg som mindreverdig, men jeg synes ikke det er riktig at en som har slitt og strevet for noe skal få like lite som en som ikke har gjort det. Dette går ikke på hvordan jeg ser på deg, men slik jeg mener realiteten må være. Og selv i et sosialdemokratisk samfunn så må det betales inn så og så mye i form av skatter og trygdeavgifter til felleskassen for at den skal kunne opprettholdes. Ingen har sagt at livet er rettferdig, det villle i alle fall vært utopi.

Jeg satte ting på spissen i innlegget mitt, for måten du ordla deg på, tolkes lett som at du er bedre enn meg.

Nå har jeg også slitt, men ikke på skole, jeg har slitt lange dager på sykehus og lange dager ved behandling. Jeg betaler også skatt, jeg betaler trygdeavgift, du betaler nok mer, men har mer og betale med.

Det er en utopi ja, at det skal bli rettferdig. Allikevel får jeg piggene ute, når det blir sagt at andre jobber seg frem til en levendes inntekt ved skole og jobb, mens vi som ikke klarer, bare tar i mot. mange av oss mottakere jobber lange dager med kroppen vår, og få den til å fungere noenlunde.

Jeg har enda ikke sagt at jeg mener at alle skal få like mye utbetalt, men jeg sier meningene mine om at ikke alle kan gjøre den jobben som kreves, og dermed sitter igjen med lite. I dag er gapet stort, og de som får minsteutbetaling har ikke mye.

En ting til, er at dere har utgifter bl.a til lån, jeg har store utgifter til medisiner. Utgift = penger ut, uansett hvordan man vender på det. Jeg må ha en plass og bo jeg også, jeg må også ha mat til guttungen min, utstyr til han.

Så om ikke utbetalingene er like, så synes jeg det bør jevnes mer ut, for dem som blir syke før de har fått inntektsgrunnlag, er store tapere økonomisk.

Slik du fremstilte det, så var det at du skulle ha større premie enn meg, for du hadde jo klart og studere og jobbe. Jeg vil gjerne klare det jeg, virkelig gjerne, og misunner deg. Jeg tror nok ikke at du ser ned på meg, men du bør huske på at jeg kan bli såret, når du krever mer "bonus" enn meg.

Heia!

Ikke for å pirke (OK da , jeg pirker..), men tror du at du kunne ta hensyn til at artikkelen "et" skrives med kun en t, det er tallordet "ett" som skrives med to. Når det blir skrevet feil virker det forvirrende og kan gjøre meningen din uklar.

Beklager, men det er noe jeg sliter med. Samme med og/å.

Jeg fikser det rett og slett ikke, og ser ikke at jeg selv gjør feil, eller ser den logiske løsningen.

Du får heller hoppe over innlegg med min signatur på :o)

Synes ikke sammenligningen er god. Du betaler tilbake til fellesskapet penger du har fått av fellesskapet.

Ja, men jeg gir jo allikevel. Du har ett poeng, det er mottatte penger jeg gir. Ble bare så ivrig da det føltes som om at ungdommen som mottok trygd bare var til bry. Hm, mulig jeg ikke er ungdom lengre, vipper om noen dager over til 25, så jeg er kanskje voksen nå? ;o)

[quote name=Shira :o)' timestamp='1191788074' post='3690785]

Ja, men jeg gir jo allikevel. Du har ett poeng, det er mottatte penger jeg gir. Ble bare så ivrig da det føltes som om at ungdommen som mottok trygd bare var til bry. Hm, mulig jeg ikke er ungdom lengre, vipper om noen dager over til 25, så jeg er kanskje voksen nå? ;o)

Nei, du er bare jentungen enda. Hjelper ikke om du fyller 25, du er bare drittungen ;o)

Annonse

Gjest liten løve

Hvor stor andel av studiegjeld hos lånekassen som blir slettet, er avhengig av hvor stor trygdeutbetaling man har. Langt fra alle får slettet all studiegjeld.

Hvordan ser du for deg at det skal bli mulig med sikkerhet å kunne avgjøre hvem som er helt ute av stand til å jobbe og ikke?

100% sikkert kan det vell aldri bli. Strengere vurderinger av uavhenige leger kan kanskje hjelpe...

Gjest liten løve

Mener du at det er lett å få varig uføretrygd i dag?

Må såfall være for psykiske lidelser, jeg har plenty erfaring for hvor mye som skal til for somatiske...

Ja, jeg mener at det i noen tilfeller er det. Kan selvfølgelig ikke si noe om akkurat din sak. Har en tante som er 100% uføretrygdet, men hjelper en venninne med nyoppstartet bedrift ved å jobbe gratis der hver dag mot å få klær. I tillegg ahr hun sommerjobb hvert år fra plassen hun jobbet på og ble uføretrygdet fra. Hun har ikke en psykisk lidelse.

Jeg tror noen leger er legeadvokater og det er ikke bra. Inn med uavhengige sakkyndige i hver sak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...