Gå til innhold

NHD/noen-kan du/dere vennligst svare på dette??Viktig!

Anbefalte innlegg

Gjest Firebird

Jeg har en bekjent her hvor jeg bor som vil kjøpe(og har forsøkt å stjele) b og a-preparater av meg. Jeg går på blåresept prep også,men det er jo ikke de som er viktige her.Jeg vet ikke hvem andre jeg skal spørre om dette,så jeg spør deg. Jeg bruker b og a-preparater pga kroniske smerter.De har jeg stått på i rundt 2 år nå,tror jeg.Blandt annet bruker jeg ketobemidon og depot-plaster. Da min bekjent oppdaget dette,fordi jeg tilfeldigvis nevnte det i en diskusjon som bla inneholdt kronisk smertebehandling. Denne personen har også flere psykiske lidelser,bla mixed type personlighetsforstyrrelse.angst og scizofreni inkludert andre lidelser. Jeg vet også at h*n har smerter,men ikke kroniske,sterke,som jeg har. Jeg har blitt mye bedre psykisk,etter at jeg begynte med ulike typer antiepileptika,bla keppra og neurotin. Det ble oppdaget atypisk epilepsi,der de ekstremt aggressive symptomene,"blackout'ene" og det eksplosive sinnet forsvant.Jeg har ikke lenger den forferdelige tomhetsfølelsen og dissosiasjonene,og jeg har sluttet med selvskadingen. .Borderline har blitt satt som underdiagnose og posttraumatisk stress har blitt det jeg behandles for nå,på poliklinikk.Det blir stadig mer sjelden med innleggelser på akuttavdeling,men jeg er på en dps hver 5-6 uke.Jeg har funnet nye venner uten psykiske lidelser,og har liten kontakt med de jeg ble kjent med i psykiatrien,først og fremst av hensyn til meg selv.Noe som kanskje er en smule egoistisk?Vel,det var ltt om hvordan jeg har det nå,så nå er det tilbake til hovedspørsmålet. Altså,en bekjent av meg har det siste året både insistert på om å kjøpe,spurt meg om å "låne" + forsøkt å stjele a og b preparater av meg.Jeg vet ikke hvor jeg skal henvende meg,men jeg har tenkt på å snakke med narkoavsnittet hos politiet.Men om jeg gjør det,er jeg redd for at h*n vet at jeg har sagt noe.Jeg vet at h*n har kjøpt a og b-prep fra ulike venner og bekjente og også røyker marihuana. H*n har sagt til meg at h*n er ferdig med misbruk,men har kroniske smerter som f.eks tramagetic el paralgin forte ikke gjør noe med.Det er jeg sterkt i tvil om.Hvorfor har h*n ikke snakket om fastlegen om det? Så,etter en fest hos vedkommende,hadde jeg med meg et par tabletter om jeg skulle få gjennombruddssmerter.Jeg drakk ikke på festen,men ble sittende oppe lenge før jeg gikk og la meg. Da jeg våknet dagen etter og skulle ta den sedvanlige morgenmedisinen fant jeg først ikke dosetten min.Og heller ikke de to b og a-preparatene. Dosetten fant jeg etter hvert,men ikke de andre tablettene. Nå skjønner jeg at de ble stjålet,mest sannsynlig av den personen jeg har fortalt om.H*n har også spurt om h*n kan få se medisinene mine,eller få vite hva slags medisiner jeg går på. Jeg har begynt å bli redd,er redd jeg ikke kan gå ut å ha med meg ketobemidon(ketorax) eller vival om jeg skulle møte vedkommende på en kafe og sette fra meg veska mi.Jeg passer alltid på å ikke la pillene ligge på samme sted i veska.Eller at jeg har de på meg. Helst vil jeg ikke møte personen flere ganger,men egentlig har h*n blitt en god venn fordi vi har så mye felles på andre områder.Dessuten bryr jeg meg,og er bekymret for h*n. Hvem kan jeg kontakte om dette,uten at vedkommende skal få vite det? Har narkoavsnittet hos politiet taushetsplikt når det gjelder meg og hva jeg har "utlevert" til dem? Jeg bryr meg om personen,og vil gjerne hjelpe,men jeg vil ikke bli kriminelt eller gjøre noe som bryter loven. På forhånd takk for svar. Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

Jeg ser ikke helt hva du vil oppnå med å kontakte politiet? Vil du anmelde tyveri, eller hva?

Det er forøvrig alltid fornuftig å kun oppbevare små mengder medikamenter av denne typen hjemme, og de bør helst være innelåst.

Det er ikke egoistisk å ikke ha kontakt med folk du har truffet mens du har vært innlagt. Hvis det er det som er best for deg, er det det du skal gjøre.

Angående denne "gode" vennen. En god venn stjeler ikke medisiner han vet du trenger. Han prøver ikke å presse deg til å gi seg/selge seg tabletter.

Hvis du vil kan du være anonym når du kontakter narkotikapolitiet.

firebird1365380441

Jeg ser ikke helt hva du vil oppnå med å kontakte politiet? Vil du anmelde tyveri, eller hva?

Det er forøvrig alltid fornuftig å kun oppbevare små mengder medikamenter av denne typen hjemme, og de bør helst være innelåst.

Jeg har ikke tenkt å anmelde vedkommende. Jeg vil bare snakke med de og spørre hva jeg kan gjøre og/eller de synes jeg bør anmelde. Det føles jo litt vanskelig å anmelde en du har kjent lenge. Narkoavsnittet driver med rådgivning også,har jeg hørt,og jeg lurer på om de kan gi meg noen gode råd. Jeg har en boks med lås hvor jeg oppbevarer disse medisinene hjemme,men siden jeg må ha piller for smertegjennombrudd med meg ut,har jeg dem som oftest i en bitteliten "veske" eller "pose" som festes i en sterk strikk i bh'en eller på innsiden av andre plagg som ligger inn mot huden slik at den ikke kan sees.

Jeg har flere ganger sagt kraftig i fra når h*n har spurt om kjøpe,bytte,låne,få medikamenter.Jeg har til og med sagt at om jeg skulle finne på noe slikt,ville både h*n og jeg bryte loven. Men noen ganger virker det ikke som det hjelper. Tror det kommer an på h*ns dagsform.

Jeg føler meg veldig fortvila og er bekymret for min venns helse,men det er stort sett ikke noe jeg kan gjøre noe med.Stort sett ikke,i hvert fall. Jeg har flere ganger ymtet frempå om at h*n snakker med sin fastlege om dette,men h*n sier bare at fastlegen ikke mener h*n trenger slike medikamenter og at legen mener h*n ruser seg.

Jeg tror faktisk legen har rett i det,og at vedkommende har et misbrukerproblem. Men hvem snakker man med sånt om?

Personens samboer jobbet i helsevesenet og mente i begynnelsen at h*n "trengte" det for å komme igjennom dagene.Men h*n snudde døgnet (kunne ta opp til 150 mg sobril og likevel være våken...da hadde jeg gått i koma,tror jeg)og til slutt sa samboeren,som også er en venn av meg at h'n selv(samboeren,heretter kalt X) hadde vært for sliten til å se at noe var galt og hadde brukt det som en unnskyldning.Nå,når jeg skriver dette,ser jeg jo at min venn med stor sannsynlighet er en misbruker,men jeg synes det er et forferdelig ord å bruke på en som jeg bryr meg så mye om....Det er liksom de andre-de med skittent,fett hår,de ubarberte,de med svarte ringer av maskara under øynene,de magre og med uthulte kinn-som er misbrukere.Ikke en som alltid er ren,pen,vakker og velpleid.Og det er så trist(faen,nå gråter jeg igjen)at en så ressurssterk og flott personlighet kan bli så ødelagt...Jeg er lei for om jeg har provosert eller gjort noen lei seg med dette innlegget,men jeg tror at det måtte ut,før eller siden.

Det føles bare så jævlig,rett og slett :'(

Jeg har ikke tenkt å anmelde vedkommende. Jeg vil bare snakke med de og spørre hva jeg kan gjøre og/eller de synes jeg bør anmelde. Det føles jo litt vanskelig å anmelde en du har kjent lenge. Narkoavsnittet driver med rådgivning også,har jeg hørt,og jeg lurer på om de kan gi meg noen gode råd. Jeg har en boks med lås hvor jeg oppbevarer disse medisinene hjemme,men siden jeg må ha piller for smertegjennombrudd med meg ut,har jeg dem som oftest i en bitteliten "veske" eller "pose" som festes i en sterk strikk i bh'en eller på innsiden av andre plagg som ligger inn mot huden slik at den ikke kan sees.

Jeg har flere ganger sagt kraftig i fra når h*n har spurt om kjøpe,bytte,låne,få medikamenter.Jeg har til og med sagt at om jeg skulle finne på noe slikt,ville både h*n og jeg bryte loven. Men noen ganger virker det ikke som det hjelper. Tror det kommer an på h*ns dagsform.

Jeg føler meg veldig fortvila og er bekymret for min venns helse,men det er stort sett ikke noe jeg kan gjøre noe med.Stort sett ikke,i hvert fall. Jeg har flere ganger ymtet frempå om at h*n snakker med sin fastlege om dette,men h*n sier bare at fastlegen ikke mener h*n trenger slike medikamenter og at legen mener h*n ruser seg.

Jeg tror faktisk legen har rett i det,og at vedkommende har et misbrukerproblem. Men hvem snakker man med sånt om?

Personens samboer jobbet i helsevesenet og mente i begynnelsen at h*n "trengte" det for å komme igjennom dagene.Men h*n snudde døgnet (kunne ta opp til 150 mg sobril og likevel være våken...da hadde jeg gått i koma,tror jeg)og til slutt sa samboeren,som også er en venn av meg at h'n selv(samboeren,heretter kalt X) hadde vært for sliten til å se at noe var galt og hadde brukt det som en unnskyldning.Nå,når jeg skriver dette,ser jeg jo at min venn med stor sannsynlighet er en misbruker,men jeg synes det er et forferdelig ord å bruke på en som jeg bryr meg så mye om....Det er liksom de andre-de med skittent,fett hår,de ubarberte,de med svarte ringer av maskara under øynene,de magre og med uthulte kinn-som er misbrukere.Ikke en som alltid er ren,pen,vakker og velpleid.Og det er så trist(faen,nå gråter jeg igjen)at en så ressurssterk og flott personlighet kan bli så ødelagt...Jeg er lei for om jeg har provosert eller gjort noen lei seg med dette innlegget,men jeg tror at det måtte ut,før eller siden.

Det føles bare så jævlig,rett og slett :'(

Jeg tror vedkommende selv vet hvor h*n skal henvende seg for å få hjelp. Fastlegen kan henvise vedkommende dersom h*n vil gjøre noe med sitt problem.

Jeg har lyst til å minne deg på at du ikke kan ta ansvar for alle andre som sliter rundt deg. Derimot har du ansvar for å beskytte deg selv mot at andre utnytter deg. Siden du bruker medikamenter som så avgjort kan være attraktive å misbruke, så mener jeg at du må stille din venn et ultimatum. Enten må vedkommende slutte å forsøke å få tak i medikamenter fra deg, eller så må du holde avstand til vedkommende.

Du bør være oppmerksom på at om du skulle bli frastjålet medikamenter og som følge av det trenger ny resept tidligere enn vanlig, så risikerer du å bli mistenkeliggjort selv. Den vanligste unnskyldningen folk som misbruker medikamenter bruker i forhold til sin lege for å få ut ekstra tabletter, er at de har blitt frastjålet eller har mistet det de hadde.

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Du kan kontakte Politiet og påberope deg taushetsplikt. Men da kan ikke Politiet gjøre noe med saken.

2. Du bør ikke gi vedkommende noen opplysninger om dine medisiner.

3. Om du har med slike stoffer borte fra hjemmet, bør du oppbevare dem på kroppen/i lomma.

4. Du må sette et absolutt krav for vennskap/kontakt: Ingen snoking/stjeling i dine medisiner.

Annonse

firebird1365380441

1. Du kan kontakte Politiet og påberope deg taushetsplikt. Men da kan ikke Politiet gjøre noe med saken.

2. Du bør ikke gi vedkommende noen opplysninger om dine medisiner.

3. Om du har med slike stoffer borte fra hjemmet, bør du oppbevare dem på kroppen/i lomma.

4. Du må sette et absolutt krav for vennskap/kontakt: Ingen snoking/stjeling i dine medisiner.

Tusen takk til alle som har svart på innlegget mitt :)

Jeg har skrevet ned de ulike punktene,og skal gjøre noe med dette "vennskapet" som kanskje ikke er noe vennskap mer.

firebird1365380441

Jeg tror vedkommende selv vet hvor h*n skal henvende seg for å få hjelp. Fastlegen kan henvise vedkommende dersom h*n vil gjøre noe med sitt problem.

Jeg har lyst til å minne deg på at du ikke kan ta ansvar for alle andre som sliter rundt deg. Derimot har du ansvar for å beskytte deg selv mot at andre utnytter deg. Siden du bruker medikamenter som så avgjort kan være attraktive å misbruke, så mener jeg at du må stille din venn et ultimatum. Enten må vedkommende slutte å forsøke å få tak i medikamenter fra deg, eller så må du holde avstand til vedkommende.

Du bør være oppmerksom på at om du skulle bli frastjålet medikamenter og som følge av det trenger ny resept tidligere enn vanlig, så risikerer du å bli mistenkeliggjort selv. Den vanligste unnskyldningen folk som misbruker medikamenter bruker i forhold til sin lege for å få ut ekstra tabletter, er at de har blitt frastjålet eller har mistet det de hadde.

Legen min vet om dette,og har snakket med meg hva vi skal gjøre om noe sånt skjer.Han er innmari grei,og vi har en kjemi som er ganske unik.Da jeg fortalte om vennen min og det som holdt på å skje,fikk han vedkommendes navn og adresse og sa at HAN kom til å ta saken i egne hender om h*n gjorde noe...til og med koble inn politiet.Og jeg skulle ikke ta på meg noen skyld...

Legen min vet om dette,og har snakket med meg hva vi skal gjøre om noe sånt skjer.Han er innmari grei,og vi har en kjemi som er ganske unik.Da jeg fortalte om vennen min og det som holdt på å skje,fikk han vedkommendes navn og adresse og sa at HAN kom til å ta saken i egne hender om h*n gjorde noe...til og med koble inn politiet.Og jeg skulle ikke ta på meg noen skyld...

Bra :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...