Gå til innhold

NHD-Tilknytningsproblematikk og tvangstanker

Anbefalte innlegg

Gjest Annelsa
Skrevet

Etter barndom med psykisk syk mor har jeg fått det veldig vanskelig i forhold til å klare slappe av, og å tørre være i et forhold. Jeg analyser alt sønder og sammen, og leter etter ting som kan gå galt. Hva er det som fungerer mot slik angst? Kan man jobbe med det på en annen måte enn bare prate om det? FØler at jeg har gjort det så lenge, og at det egentlig bare hjelper kortvarig. I tillegg har jeg en tvangslidelse som gir meg tanker og endel handlinger. Men tankene er verst. Så når jeg sliter med angst, og tvangstanker om alt som kan gå galt kommer holder jeg på å gå i spinn. Jeg tar ingen medikamenter lenger, føler at jeg VIL klare meg uten, komme meg gjennom og ut. Dette har jeg støtte fra psykologen min på heldigvis. Er det noen måte å jobbe seg ut av dette på? Jeg ahr desverre ikke så mye tid hos psykolog, mest telefonkontakt ved sterkt behov.. Er det noe jeg kan jobbe med selv uten å ha konsultasjoner hos psykolog?

Et annet spørsmål jeg har er om angsten jeg har på noen måte kan ha sammenheng med tvangen og/eller omvendt?

Håper på svar

Gjest Annelsa
Skrevet

Har du forsøkt kognitiv terapi?

Takk for svar:)

Hva er det kognitiv terapi går ut på? Jeg har hatt samtaleterapi, pratet om hva som gjør vondt og hva jeg sliter med.. Vet ikke om det er kognitiv terapi..

Skrevet

Takk for svar:)

Hva er det kognitiv terapi går ut på? Jeg har hatt samtaleterapi, pratet om hva som gjør vondt og hva jeg sliter med.. Vet ikke om det er kognitiv terapi..

Bare hyggelig :) Foreslår at du leser litt om det på nettet da det ikke er en kort og enkel måte og beskrive det for deg på. Dessuten praktiseres kognitiv terapi på ulike måter hos ulike personer som jobber med det. Så alt jeg kan si er at det hos meg endret mitt tankemønster i positiv retning, når jeg jobbet sammen med en psykolog med dette og ikke minst jobbet med meg selv.

Kanskje det kan være noe for deg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...