Gå til innhold

Når en først har fått bipolar 2 diagnose

Anbefalte innlegg

Gjest meg1979

Hei.

Jeg har fått bipolar 2 diagnose, sammens med PTSD. Har i tillegg har anoreksi, men er frisk fra det nå.

Behandler mener at jeg har hatt en hypoman episode, og jeg selv er usikker. Som ung var jeg aktiv og hadde mye energi. Ikke sykelig mye, men var en aktiv unge som likte å finne på ting. Fotball, håndball, etc.

En sommer for noen år siden fikk jeg litt mer energi enn jeg hadde hatt siden jeg begynte i terapi hos henne. Jeg fikk pusset opp litt inne, men følte meg samtidig lett deprimert. Jeg var selvdestruktiv, og tok en del vival, paracetter og pinex forte. Mer enn foreskrevet. I løpet av to netter lot jeg to forskjellige menn ha sex med meg. Jeg følte at dette fortjente jeg (på negativ måte). Jeg hadde aldri møtt de før.

Jeg er utrolig skamfull for dette, men fortalte det til min behandler. Hun er og den eneste som har fått vite det. (har overgrepsproblematikk i bagasjen).

Ville du sett på dette som en hypoman periode? Den varte i ca 1 uke. Jeg tok en god blanding medisiner på dette tidspunktet, for jeg straffet meg på den måten.

Jeg tar medisiner for stemingslidelse nå og fungerer sånn passe. Men det jeg lurer på er om jeg kan lide av tilbakevenende depresjon, i stedet for bipolar 2? Er det mulig at jeg da slipper å ta alle disse medisinene, men at det holder med antidepressive?

Jeg tar per i dag: Levaxin (stoffskifte), lamictal og cipralex. Tar i tillegg 25mg seroquel for å få sovne.

Håper på svar.

Mvh

meg1979

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Spørsmålet ditt er godt. Hypomani forårsaket av rusmidler skal ikke gi BP-diagnose.

For din del vil jeg si at diagnosen er høyst usikker, men samtidig understreke at jeg kun har ditt korte innlegg å bygge på.

Gjest meg1979

Spørsmålet ditt er godt. Hypomani forårsaket av rusmidler skal ikke gi BP-diagnose.

For din del vil jeg si at diagnosen er høyst usikker, men samtidig understreke at jeg kun har ditt korte innlegg å bygge på.

Tusen takk for svar NHD! Det er det jeg har lurt på, om det kan ha kommet av rusmidlene. Rart å kalle det rusmidler. Er jo "bare" vival, paracett og pinex forte.

Men da har jeg noen få oppfølgingsspørsmål.

1. Hvordan kan jeg få klarhet i dette da? Jeg går ikke lenger til denne behandleren. Gikk der i 7 år og når hun gikk ut i morspermisjon, avsluttet vi behandlingen. Blir jeg nødt å ta en ny runde med ny behandler? Hvordan kan h*n hjelpe meg å finne ut dette?

2. OM det ikke skulle være bipolar 2 jeg har, hvilke medisiner vil du da anbefale, i og med at jeg tar lamictal og cipralex? 150 mg lamictal kveld og 30mg cipralex morgen.

3. Hvordan behandles tilbakevennende depresjon? Regner med det er det jeg evnt hadde fått, siden jeg har hatt gjentatte episoder med alvorlig depresjon.

Håper på nytt svar. Igjen, tusen takk!

meg1979

Tusen takk for svar NHD! Det er det jeg har lurt på, om det kan ha kommet av rusmidlene. Rart å kalle det rusmidler. Er jo "bare" vival, paracett og pinex forte.

Men da har jeg noen få oppfølgingsspørsmål.

1. Hvordan kan jeg få klarhet i dette da? Jeg går ikke lenger til denne behandleren. Gikk der i 7 år og når hun gikk ut i morspermisjon, avsluttet vi behandlingen. Blir jeg nødt å ta en ny runde med ny behandler? Hvordan kan h*n hjelpe meg å finne ut dette?

2. OM det ikke skulle være bipolar 2 jeg har, hvilke medisiner vil du da anbefale, i og med at jeg tar lamictal og cipralex? 150 mg lamictal kveld og 30mg cipralex morgen.

3. Hvordan behandles tilbakevennende depresjon? Regner med det er det jeg evnt hadde fått, siden jeg har hatt gjentatte episoder med alvorlig depresjon.

Håper på nytt svar. Igjen, tusen takk!

meg1979

Tilbakevendende depresjoner behandles fortrinnsvis med SSRI og andre AD. Som cipralex.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...