Gå til innhold

2 spørsmål til NHD

Anbefalte innlegg

Gjest SeMenIkkeRøre

Jeg har 2 spørsmål, jeg. Jeg har begynt på medisiner av de virker jo. Men det er lenge til neste time med psykiatren, og jeg lurer virkelig på dette.

1. Av og til føler jeg meg som et "speil" av andre mennesker. Det er mest om de er hyggelige mot meg. Men som oftest føler jeg meg mer som en "robot". Jeg lurer på om det er normalt å føle seg som et "speil", eller om det er tegn på noe sykdom, som for eksempel en personlighetsforstyrrelse. For dette med å føle seg som et speil; det betyr kanskje ikke at man ikke har noen personlighet selv?

2. Om man omgås andre mennesker, er det en normal funksjon å asssosiere om de menneskene man er sammen med? Jeg tenker på at det man velger å si har en slags assosiasjon med det som "skjer" rundt en i det "sosiale rommet". For eksempel. Jeg sitter på legekontoret, og der sitter det to andre og prater. Det virker som alt de snakker om handler om meg. Jeg sier ikke at de faktisk snakker om meg, men tror du det kan være slik at de underbevisst sett har fått impulser til å snakke om det og det? Altså... om jeg oppfører meg rart, f.eks., så kan det kanskje hende at underbevisstheten til disse menneskene kommenterer meg? Altså ikke at de er helt klar over det. Men at det bare popper opp noe som kan assosieres om meg. Jeg er klar over at dette jo kan være paranoia. Men. Det kan jo være noe i det, og, da, vel? Sett at noen f.eks. syns jeg er stygg, så begynner de å snakke om noen andre som er stygge, og at dette skjer pga. at jeg er stygg, men uten at de er klar over det. Med mindre de har veldig god psykologisk skolering.

Takker for hjelpen. Tror jeg kan ha litt utbytte av disse spørsmålene nå... og beklager "utageringen" her...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287916-2-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

7

• syrinhekk

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

1

Gjest SeMenIkkeRøre

Unnskyld at jeg bryter inn i tråden, men er bare litt nysjerri på om du har vært i kontakt med lege/psykiatri denne uken?

Ja, jeg har jo det. Fikk akutt time, som dere ba meg be om. Så fikk jeg resept på Zeldox. Og de har jeg tatt. Og de virker bedre enn Sobril, slapper av og sånn.

Men... mja... jo... det er kanskje noe "rart" med de spørsmålene jeg nettopp stillte... (?)

Angående det siste så er det ikke galskap, det er noe med Freud... ikke sant... fri assosiering... eller... jo, kan hende det er galskap, og.

Ja, jeg har jo det. Fikk akutt time, som dere ba meg be om. Så fikk jeg resept på Zeldox. Og de har jeg tatt. Og de virker bedre enn Sobril, slapper av og sånn.

Men... mja... jo... det er kanskje noe "rart" med de spørsmålene jeg nettopp stillte... (?)

Angående det siste så er det ikke galskap, det er noe med Freud... ikke sant... fri assosiering... eller... jo, kan hende det er galskap, og.

Jeg syns ikke det var galskap, men lurer på om du kanskje har litt vel mye tid til å gruble. prøv en joggetur eller noe som kan avlede litt?

NHD har sagt han ikke svarer på noe mellom nå og 18 oktober.

Gjest SeMenIkkeRøre

Unnskyld at jeg bryter inn i tråden, men er bare litt nysjerri på om du har vært i kontakt med lege/psykiatri denne uken?

Ok... da tok jeg feil igjen, da... tror jeg skal legge vekk dette her, kanskje, heller tenke på mer konstruktive ting... ja.

Gjest SeMenIkkeRøre

Jeg syns ikke det var galskap, men lurer på om du kanskje har litt vel mye tid til å gruble. prøv en joggetur eller noe som kan avlede litt?

NHD har sagt han ikke svarer på noe mellom nå og 18 oktober.

Ja, jeg skal det. Skal slutte å tenke på sånt :-)

Annonse

Gjest hakkenosignaturidag

Kanskje litt både og;-) Ikke ta det ille opp, er du snill. Håper du får god effekt av medisinene:-)

Gjest good luck til deg

Jeg vil bare si at det er veldig godt å høre at du kom til og har fått begynne på medisiner. Og at de allerede virker! Det er en god start.

Lykke til de neste dagene og ukene. Og husk at om du skulle føle deg bedre og bedre i tiden som kommer må du ikke falle for fristelsen til å tro at du da ikke trenger medisinene.

Gjest SeMenIkkeRøre

La merke til at ingen ville gi deg bekreftelse på om du virket intelligent...det gjør du faktisk..

Lykke til!

Takk :-)

Er liksom... om du har problemer med å betale i kassa, telle pengene liksom, så føler du jo at andre syns er dum...

Også... er liksom "meg", det der... er veldig mye "der" folk har oppmuntret meg...

Er liksom... om du har problemer med å betale i kassa, telle pengene liksom, så føler du jo at andre syns er dum...

Også... er liksom "meg", det der... er veldig mye "der" folk har oppmuntret meg...

Men din verdi henger ikke på din intelligens. Du har sikkert masse andre bra egenskaper også, det tror jeg!

Annonse

Gjest SeMenIkkeRøre

Jeg vil bare si at det er veldig godt å høre at du kom til og har fått begynne på medisiner. Og at de allerede virker! Det er en god start.

Lykke til de neste dagene og ukene. Og husk at om du skulle føle deg bedre og bedre i tiden som kommer må du ikke falle for fristelsen til å tro at du da ikke trenger medisinene.

Nei... skal fortsette, gitt :-)

Grunnen til at jeg sluttet med de forrige var vel egentlig litt anderledes... for jeg følte virkelig aldri at de virket. For det var et annet slag AP. Med Zeldox føler jeg jo at virker og at jeg slapper av med.

De kan jo såklart ha virket de og, men... blir lettere å ha troen på noe du faktisk merker noe av...

Gjest SeMenIkkeRøre

Men din verdi henger ikke på din intelligens. Du har sikkert masse andre bra egenskaper også, det tror jeg!

:-)

Tja... det er mye bra i mange... veldig få jeg egentlig er "i mot".

Men... jeg kan jo forandre mening, da... akkurat her og nå er det dette som jeg nå sier jeg mener.

Gjest SeMenIkkeRøre

Men også... alt liv har jo såklart verdi :-)

Jeg bare... hvis du misliker/hater noe... du kan jo likevel anerkjenne dets verdi som levende vesen...

Jeg gjør jo såklart det :-)

Er bare... nei, jeg trenger litt "sosial skolering", jeg gitt :-)

Men også... alt liv har jo såklart verdi :-)

Jeg bare... hvis du misliker/hater noe... du kan jo likevel anerkjenne dets verdi som levende vesen...

Jeg gjør jo såklart det :-)

Er bare... nei, jeg trenger litt "sosial skolering", jeg gitt :-)

Lurer på om du er så smart at du "tvangsproblematiserer" enhver tanke jeg. Du bør gjøre noe fordummende, hehe, se på hotel cæsar mens du sorterer non-stop før du spiser dem. :-)

Vi som aldri har vært i nærheten av å oppsøke psykiatrien har også masse rare tanker innimellom, vi tenker bare ikke over dem....

Ville det skremt deg om du plutselig opplevde alt som flatt og alminnelig? Om du plutselig var helt sikker på hvem du er og hva du føler..ville det vært uinteressant, egentlig?

Gjest SeMenIkkeRøre

Lurer på om du er så smart at du "tvangsproblematiserer" enhver tanke jeg. Du bør gjøre noe fordummende, hehe, se på hotel cæsar mens du sorterer non-stop før du spiser dem. :-)

Vi som aldri har vært i nærheten av å oppsøke psykiatrien har også masse rare tanker innimellom, vi tenker bare ikke over dem....

Ville det skremt deg om du plutselig opplevde alt som flatt og alminnelig? Om du plutselig var helt sikker på hvem du er og hva du føler..ville det vært uinteressant, egentlig?

Nja... begynte å lage lister over ting som må gjøres nå i dag, da... handleliste feks... stod jo bare helt alminnelige ting på den, men... syns det var bra det der, å skrive lister. Det er jo en dum ting. Men... hjalp meg å fokusere...

Heh, ja... jeg ser vel på en måte hvor uinteressant jeg egentlig er for andre... jeg ser den tankegangen der...

Gjest aspeløvet

Nja... begynte å lage lister over ting som må gjøres nå i dag, da... handleliste feks... stod jo bare helt alminnelige ting på den, men... syns det var bra det der, å skrive lister. Det er jo en dum ting. Men... hjalp meg å fokusere...

Heh, ja... jeg ser vel på en måte hvor uinteressant jeg egentlig er for andre... jeg ser den tankegangen der...

Helt uinteressant er du jo aldeles ikke.. Bare se på listen over "navnene" på noen av oss som har fulgt deg i noen dager:-) Tror det er mange, med meg, som gleder seg over å høre at du allerede har hatt fremgang:-)

Gjest aspeløvet

Helt uinteressant er du jo aldeles ikke.. Bare se på listen over "navnene" på noen av oss som har fulgt deg i noen dager:-) Tror det er mange, med meg, som gleder seg over å høre at du allerede har hatt fremgang:-)

Får forresten litt prestasjonsangst, med tanke på rettskriving, når jeg ser hvordan du skriver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...