Gå til innhold

2 spørsmål til NHD

Anbefalte innlegg

Gjest SeMenIkkeRøre

Blir helt stolt av deg når jeg leser mye av det du skriver:-)

Nja... jo, takker for det, såklart :-) Fint å høre...

Men... jeg syns jeg burde hatt mer skam enn dette...

Familien og sånn... de vil meg jo bare vel...

Men liksom... jeg klarer bare ikke den griningen til muttern... jeg blir sint, rett og slett, og jeg viser det og...

Hun har vel skjønt at hun ikke kan snakke om følelser med meg, i alle fall...

Stakkars.

Jeg hater dem begge to, begge foreldrene mine... jeg aner ikke om jeg kan endre på dette, noen sinne...

Nei, altså, hun griner jo bare fordi jeg havnet i psykiatrien, da... tross hennes iherdige oppmuntring...

Bare... orker det ikke.

Fortsetter under...

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

7

• syrinhekk

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

1

Gjest SeMenIkkeRøre

Håper bare ikke dette er noen nevrose... hadde liksom følt det bedre om det var mer psykose... altså pga. min samvittighet... man har jo mindre skyld, da...

Men jeg (i det minste) kan ikke svare på dette... ønsker ikke noe "avlat", heller...

Skulle bare ønske jeg fikk et svar... jeg bare stoler ikke på at NHD veit. Jeg stoler ikke på at psykiatrien veit...

Men... jeg innser også at det jeg skriver nå er sykdom... enten det dreier seg om det ene eller det andre (nevrose/psykose)...

Vet også at det finnes et grenseland her... tror kanskje det er her jeg hører hjemme, jeg... (?)...

Føler litt dårlig samvittighet, da, for å si dette... ønsker ikke skape sympati... men det er jo det jeg gjør, da... dritt...

Skulle gjerne gjort noe ala. lag/forening, atlså, men... det er ikke så lett å gå ut... det er vanskelig å være der ute... jeg fungerer ikke skikkelig... folk blir bare sure/sint... masse taus anklagning...

Nei. Mellomting. Det er det jeg føler, i alle fall... jeg velger jo faktisk om jeg lufter mine "teorier" for andre... det er bare det at jeg ikke orker å holde de inne i meg... jeg ser liksom ingen annen utvei...

Spiller vel ingen rolle, men... det er jo en sykelig opptatthet av det (diagnose) og...

Blir vel bare å sitte her ensom :-) Se på alle som har det festlig og hyggelig...

Jeg skal jo ikke gi opp, da :-) Sier bare... det er vondt, og...

Jeg må finne en "mellomting" her... en slags balanse...

Føler liksom jeg snakker for mye om problemene mine... men jeg luver jo heller ikke, da...

Nei :-) Det jeg trenger er disiplin og hjelp til innsikt.

Kanskje jeg hadde begynt å knuse ting, om de det hadde vært for mye disiplin... eller jeg hadde gått fullstendig andre veien... bare zombie...

Aner ikke.

Men det er ikke deres feil. Psykiatrien. De gjorde det rette. De har ikke gjort meg noe galt, de har aldri tvunget meg til noe.

De har gitt meg ganske mye, og... har aldri måttet vente lenge på timer... masse arbeid med meg, har de hatt...

Kanskje jeg bare skulle stole på hva de har å si... men igjen... hva om jeg har lurt dem? Det blir jo "avlat" å godta det de har å si...

Gjest SeMenIkkeRøre

Nei, ok... ikke bekymre dere... jeg skal gjøre nøyaktig som psykiatrien sier... ellers så skal jeg forsøke mitt beste på konstruktive ting...

Vil ikke plage dere, heller... eller det er jo bare å overse meg, såklart, men... jeg liker ikke å oppføre meg sånn som dette...

Han jeg snakket med var psykiater... han har årevis med utdannelse... han virket kvikk, ingen sånn "halvveis utbrent" type, heller...

Bare skjønner det ikke? De tok ikke betalt for timen. Det betyr at de mener/mistenker at jeg er gal.

Nei... jeg skal si "gir blaffen", jeg... tror det er der den beste strategien ligger... ikke gi blaffen i medisiner og det praktiske, men... gi blaffen i det "teoretiske"...

Gjest ofte enkle forklaringer

Nei, ok... ikke bekymre dere... jeg skal gjøre nøyaktig som psykiatrien sier... ellers så skal jeg forsøke mitt beste på konstruktive ting...

Vil ikke plage dere, heller... eller det er jo bare å overse meg, såklart, men... jeg liker ikke å oppføre meg sånn som dette...

Han jeg snakket med var psykiater... han har årevis med utdannelse... han virket kvikk, ingen sånn "halvveis utbrent" type, heller...

Bare skjønner det ikke? De tok ikke betalt for timen. Det betyr at de mener/mistenker at jeg er gal.

Nei... jeg skal si "gir blaffen", jeg... tror det er der den beste strategien ligger... ikke gi blaffen i medisiner og det praktiske, men... gi blaffen i det "teoretiske"...

Har du frikort kanskje?

At du ikke betaler har ingenting med hvordan du har det i hvertfall.

Det høres ut som en god idé, å gi blaffen i alt det teoretiske. Ikke bruk mer tid på å spekulere, følg de rådene du har fått av psykiateren og prøv å konsentrere deg om konkrete, praktiske gjøremål.

Fint å høre at du har kommet deg til lege, og at du får medisiner. :- )

Gjest SeMenIkkeRøre

Har du frikort kanskje?

At du ikke betaler har ingenting med hvordan du har det i hvertfall.

Nei, jeg har ikke frikort, men de sender ikke regning om diagnosen (enten den er tentativ eller ikke) er schizofreni.

De mistenkte dette i starten, så det er derfor jeg vet dette. De gikk vekk fra dette, da.

Nå tror jeg de mistenker det igjen.

Mulig det er flere diagnoser man slipper regninger på og, men. Han sa i alle fall at det var derfor jeg ikke måtte betale da jeg kom inn i psykiatrien for noen år siden her.

Annonse

Gjest SeMenIkkeRøre

Det høres ut som en god idé, å gi blaffen i alt det teoretiske. Ikke bruk mer tid på å spekulere, følg de rådene du har fått av psykiateren og prøv å konsentrere deg om konkrete, praktiske gjøremål.

Fint å høre at du har kommet deg til lege, og at du får medisiner. :- )

Akkurat nå... jeg føler at jeg bare ikke klarer å godta/innse dette...

Håper bare ikke dette er noen nevrose... hadde liksom følt det bedre om det var mer psykose... altså pga. min samvittighet... man har jo mindre skyld, da...

Men jeg (i det minste) kan ikke svare på dette... ønsker ikke noe "avlat", heller...

Skulle bare ønske jeg fikk et svar... jeg bare stoler ikke på at NHD veit. Jeg stoler ikke på at psykiatrien veit...

Men... jeg innser også at det jeg skriver nå er sykdom... enten det dreier seg om det ene eller det andre (nevrose/psykose)...

Vet også at det finnes et grenseland her... tror kanskje det er her jeg hører hjemme, jeg... (?)...

Føler litt dårlig samvittighet, da, for å si dette... ønsker ikke skape sympati... men det er jo det jeg gjør, da... dritt...

Skulle gjerne gjort noe ala. lag/forening, atlså, men... det er ikke så lett å gå ut... det er vanskelig å være der ute... jeg fungerer ikke skikkelig... folk blir bare sure/sint... masse taus anklagning...

Nei. Mellomting. Det er det jeg føler, i alle fall... jeg velger jo faktisk om jeg lufter mine "teorier" for andre... det er bare det at jeg ikke orker å holde de inne i meg... jeg ser liksom ingen annen utvei...

Spiller vel ingen rolle, men... det er jo en sykelig opptatthet av det (diagnose) og...

Blir vel bare å sitte her ensom :-) Se på alle som har det festlig og hyggelig...

Jeg skal jo ikke gi opp, da :-) Sier bare... det er vondt, og...

Jeg må finne en "mellomting" her... en slags balanse...

Føler liksom jeg snakker for mye om problemene mine... men jeg luver jo heller ikke, da...

Nei :-) Det jeg trenger er disiplin og hjelp til innsikt.

Kanskje jeg hadde begynt å knuse ting, om de det hadde vært for mye disiplin... eller jeg hadde gått fullstendig andre veien... bare zombie...

Aner ikke.

Men det er ikke deres feil. Psykiatrien. De gjorde det rette. De har ikke gjort meg noe galt, de har aldri tvunget meg til noe.

De har gitt meg ganske mye, og... har aldri måttet vente lenge på timer... masse arbeid med meg, har de hatt...

Kanskje jeg bare skulle stole på hva de har å si... men igjen... hva om jeg har lurt dem? Det blir jo "avlat" å godta det de har å si...

Foreløbig skal du konsentrere deg om å ta imot den behandlingen du får, og følge de rådene du får så godt du kan. Jeg tror en del av det sosiale vil falle mer på plass når du blir bedre.

Hvis du er interessert i min mening vil jeg si at du trygt kan stole på nhd. Psykiateren du har vært hos kjenner jeg ikke til, men du beskriver ham jo som en oppegående fyr, hadde han ikke vært det tror jeg du ville gjennomskuet ham. (Jeg vil også legge til at jeg er ganske sikker på at de har rett når de sier du er psykotisk. Det har blitt ganske tydelig for meg nå som jeg har fulgt innleggene dine noen dager.)

Har forresten tenkt på deg, og lurt på hvordan det har gått med deg.

Gjest SeMenIkkeRøre

Foreløbig skal du konsentrere deg om å ta imot den behandlingen du får, og følge de rådene du får så godt du kan. Jeg tror en del av det sosiale vil falle mer på plass når du blir bedre.

Hvis du er interessert i min mening vil jeg si at du trygt kan stole på nhd. Psykiateren du har vært hos kjenner jeg ikke til, men du beskriver ham jo som en oppegående fyr, hadde han ikke vært det tror jeg du ville gjennomskuet ham. (Jeg vil også legge til at jeg er ganske sikker på at de har rett når de sier du er psykotisk. Det har blitt ganske tydelig for meg nå som jeg har fulgt innleggene dine noen dager.)

OK, jeg skal holde kjeft jeg da.

Ser vel egentlig hvor disse debattene fører oss/meg til, nemlig...

Sett at det er sant, liksom.

Gjest SeMenIkkeRøre

Haha, kanskje jeg er en "slu djevel" som tror han lurer alle, men ikke lurer noen som helst... bare en tilfeldig forbipasserende her og der...

Gjest SeMenIkkeRøre

Tror jeg er en psykopat, jeg. Jeg må jo være det. Jeg forandrer meg jo hele tiden, det er null sammenheng her (i personligheten min)... jeg kan gå fra underdanig slave til diktator...

Gjest SeMenIkkeRøre

Kan jo hende jeg er en smule for ekstrem for støttegrupper...

Gjest aspeløvet

Nja... jo, takker for det, såklart :-) Fint å høre...

Men... jeg syns jeg burde hatt mer skam enn dette...

Familien og sånn... de vil meg jo bare vel...

Men liksom... jeg klarer bare ikke den griningen til muttern... jeg blir sint, rett og slett, og jeg viser det og...

Hun har vel skjønt at hun ikke kan snakke om følelser med meg, i alle fall...

Stakkars.

Jeg hater dem begge to, begge foreldrene mine... jeg aner ikke om jeg kan endre på dette, noen sinne...

Nei, altså, hun griner jo bare fordi jeg havnet i psykiatrien, da... tross hennes iherdige oppmuntring...

Bare... orker det ikke.

Ikke forvent underverker på for kort tid uten oppfølging vettu:-)

Et par skritt fram -av og til- for så å ta et lite tilbake, er ingen skam. Ikke gi opp, det er det viktigste.

Ta imot der som byr seg av hjelp, så vil nok relasjonene til de nermeste også gå seg til etter hvert:-)

Men, først opp på dine egne bein:-)

God natt nå, håper du får sove godt:-)

Annonse

Gjest aspeløvet

Tror jeg er en psykopat, jeg. Jeg må jo være det. Jeg forandrer meg jo hele tiden, det er null sammenheng her (i personligheten min)... jeg kan gå fra underdanig slave til diktator...

Med god nok hjelp, finner du kanskje deg selv en dag.. og det kan jo godt være at det er en person du vil like got etterhvert:-)

Gjest Coriolis

På et kommunikasjonsvitenskapellig forum vil jo disse tankene om hva som utløser samtaler slik du beskriver det ikke avvises, men på et psykiatrisk forum vil man vel tenke paranoia. Med det mener jeg å si at tankene er jo for så vidt ikke irrasjonelle som teori tatt i betraktning, men om man lar det gå for langt og tar det for personlig blir det paranioa av det,vil jeg tro.

Gjest Coriolis

Tror ikke du er psykopat.Og ikke er jeg sikker på om noe sånt finnes.

OK, jeg skal holde kjeft jeg da.

Ser vel egentlig hvor disse debattene fører oss/meg til, nemlig...

Sett at det er sant, liksom.

Jeg mener ikke å be deg holde kjeft, i hvert fall ikke fordi innleggene dine plager meg. :- )

Det jeg mente var bare at jeg ikke tror du har godt av å spekulere for mye akkurat nå. Gi deg selv litt tid til å bli bedre, kanskje du ikke lenger tror du er en psykopat da. Hvis du spekulerer for mye nå tror jeg dessverre det kan gjøre deg dårligere/at det tar lengre tid før du blir bedre.

Velger du å fortsette/ikke klarer å slutte synes jeg det er greit at du gjør det her på psykiatriforum. :- )

Gjest SeMenIkkeRøre

På et kommunikasjonsvitenskapellig forum vil jo disse tankene om hva som utløser samtaler slik du beskriver det ikke avvises, men på et psykiatrisk forum vil man vel tenke paranoia. Med det mener jeg å si at tankene er jo for så vidt ikke irrasjonelle som teori tatt i betraktning, men om man lar det gå for langt og tar det for personlig blir det paranioa av det,vil jeg tro.

Jeg tror det er sant, jeg da. Det er noe ala. "en sjette sans" med mennesker på denne måten... om jeg f.eks. titter på en jente, så vil hun høyst sannsynlig bare intuitivt skjønne det... selv om hun er metervis unna og ser en helt annen vei... og snu seg og se hvem som kikker på henne. :-)

Dypt der nede, dypt der inne, tror jeg at vi bare "ser, senser" andre "underbevisstheter" i det "sosiale rommet".

Blir vel som... at "sjelene" våre "ser" andres "sjeler"... som i Star Wars: "I can sense his presence"... Luke og Anakin, ikke sant.

Mulig jeg forkaster teorien etterhvert men, som jeg alltid gjør med teoriene mine.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...