Gå til innhold

NHD: Kommentar ang ditt svar til "hva er dette?"

Anbefalte innlegg

Gjest Blomsterbarnet
Skrevet

Si meg NHD, er borderline pf en form for "psykopati light"? Synes å se at du ganske bombastisk trekker konklusjonen "borderline" når noen oppfører seg urimelig, men ikke så ekstremt som en psykopat ville gjort. Er denne slutningen atuomatisk for deg? Og når du gang på gang trekker denne konklusjonen ang "drittsekker", vil jo det kunne ytterligere forsterke borderline som en "drittsekkdiagnose".

Jeg har selv borderline og unnvikende pf, men kan ikke kjenne meg igjen i beskrivelsen av denne mannen i det hele tatt.

Vil det si at de med borderline kan være ytterst ulike? Men hvorfor er det sånn da at du konsekvent trekker slutningen om "borderline" når det gjelder drittsekker? Hva ville du sagt til en person som har empati, tenker først på andre enn seg selv, er følsom både på egne og andres vegne, tar altfor mye ansvar i forhold til andre, har naturlig respekt for andre meg allikevel svinger fra å være deprimert til å føle seg "ok" i løpet av en dag?

Ville du da sagt at denne personen har borderline? Eller ville du bare sagt det om hun manglet empati og oppførte seg dårlig?

Du må forstå at sånne utsagn fra deg bare forsterker borderline som en "drittsekk" diagnose.

Hvordan ville du diagnostisert beskrivelsen av personen ovenfor? Det er beskrivelsen av meg. Og jeg har borderline og unnvikende pf.

Ville du si at denne var feil, i og med at jeg ikke oppfører meg dårlig?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Borderlinediagnosen krever at minst 5 av 9 kriterier er oppfylt. Dvs at det finnes 256 kombinasjoner som gir diagnosen. Det gir en stor variasjon blant de som har diagnosen. I tillegg kan hvert punkt variere fra akkurat over terskelverdi/oppylt til "tilstede i uttalt grad". Videre har en alle andre personlighetsfaktorer.

Men ja, de alvorligste borderlineforstyrrelsene ligger tett opp mot eller innenfor psykopatibegrepet.

På en sikerhetsavdling stod de 9% kvinnelige pasientene for 65% av skadene på ansatte eller medpasienter. Disse hadde borderlinediagnose.

Så ja, det er en meget stor variasjon innen diagnosen.

Gjest Blomsterbarnet
Skrevet

Borderlinediagnosen krever at minst 5 av 9 kriterier er oppfylt. Dvs at det finnes 256 kombinasjoner som gir diagnosen. Det gir en stor variasjon blant de som har diagnosen. I tillegg kan hvert punkt variere fra akkurat over terskelverdi/oppylt til "tilstede i uttalt grad". Videre har en alle andre personlighetsfaktorer.

Men ja, de alvorligste borderlineforstyrrelsene ligger tett opp mot eller innenfor psykopatibegrepet.

På en sikerhetsavdling stod de 9% kvinnelige pasientene for 65% av skadene på ansatte eller medpasienter. Disse hadde borderlinediagnose.

Så ja, det er en meget stor variasjon innen diagnosen.

Hvis du sier at det finnes 256 kombinasjoner av denne diagnosen. Er ikke det på tide å revurdere hele diagnosen?

Jeg mener, i all min naivitet, trodde at en diagnose skulle man kjenne seg igjen, så noenlunde.

Burde ikke denne gamle sekkebetegnelsen borderline er nyanseres og revurderes?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...