Gå til innhold

Et mer praktisk spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest SeMenIkkeRøre
Skrevet

(Dette spørsmålet kan sikkert virker merkelig for de som ikke har lest mine andre innlegg her, og forstår litt av hvordan jeg har det.)

Om man føler seg rastløs og har angst når man er sammen med andre, på butikken f.eks., er det best å fokusere alt man klarer på å holde seg rolig (ingen brå bevegelser f.eks.), eller er det best å bare slippe seg løs (rastløsheten og angsten forsvinner mer da...)?

Jeg tror nok folk oppfatter meg som mindre merkelig når jeg fokuserer på å holde meg rolig... føles som jeg får bedre kontakt med de, og.

Jeg gjorde det i dag. Det var mye mindre rare blikk å få. Mannen i kassa (på butikken) så ikke rart på meg. Jeg merket i alle fall ikke at han så rart på meg, følte ikke noe slikt.

Det virker kanskje litt opplagt? Men... det er ikke opplagt for meg da. For... det var virkelig slitsomt, jeg hadde aldri orket det der så veldig lenge...

Gjest SeMenIkkeRøre
Skrevet

Beklager.

Det er jo feil i den teorien, og.

Det at jeg ikke fikk noe svar fikk meg til å tenke.

Det er rett og slett bare sykdom som jeg ikke har god nok innsikt i.

Men jeg tror det er håp, da. Jeg har viljestyrke (ellers ville jeg ikke skrevet så mye her inne), jeg har intellektuelle evner (selv om jeg sier mye rart), og jeg har aldri ruset meg. Dessuten tar jeg medisiner og er interessert i å få hjelp, som jeg også har tilbud om.

Jeg har vært syk i mange år, dette er ikke noe som plutselig har kommet nå. Det har gått opp og ned.

Gjest SeMenIkkeRøre
Skrevet

Beklager.

Det er jo feil i den teorien, og.

Det at jeg ikke fikk noe svar fikk meg til å tenke.

Det er rett og slett bare sykdom som jeg ikke har god nok innsikt i.

Men jeg tror det er håp, da. Jeg har viljestyrke (ellers ville jeg ikke skrevet så mye her inne), jeg har intellektuelle evner (selv om jeg sier mye rart), og jeg har aldri ruset meg. Dessuten tar jeg medisiner og er interessert i å få hjelp, som jeg også har tilbud om.

Jeg har vært syk i mange år, dette er ikke noe som plutselig har kommet nå. Det har gått opp og ned.

Det er bare tull.

Det er bare fantasien min. Jeg har masse fantasi, løssluppen assosiering. Jeg bare rabler i vei.

Hadde jeg vært psykotisk hadde jeg aldri sett dette. Ikke etter så kort tid.

Føler meg som en maskin, egentlig. Med det mener jeg ikke "føler" sannheten/virkeligheten. Jeg bare ressonnerer.

Jeg er pur tanke, ingen følelser.

(Men jeg gjør aldri noe ondt - ikke det jeg mener)

Det er rart, dette. Bare dere sluttet å si ting til meg, så "kom jeg ut" av hele greia, og da ble jeg mindre urolig!

Jeg blir frisk av å være alene.

Men jeg er for ensom til å være alene.

Jeg må ha kontakt, men jeg har intet selv.

Noen må definere meg.

Gjest SeMenIkkeRøre
Skrevet

Det er bare tull.

Det er bare fantasien min. Jeg har masse fantasi, løssluppen assosiering. Jeg bare rabler i vei.

Hadde jeg vært psykotisk hadde jeg aldri sett dette. Ikke etter så kort tid.

Føler meg som en maskin, egentlig. Med det mener jeg ikke "føler" sannheten/virkeligheten. Jeg bare ressonnerer.

Jeg er pur tanke, ingen følelser.

(Men jeg gjør aldri noe ondt - ikke det jeg mener)

Det er rart, dette. Bare dere sluttet å si ting til meg, så "kom jeg ut" av hele greia, og da ble jeg mindre urolig!

Jeg blir frisk av å være alene.

Men jeg er for ensom til å være alene.

Jeg må ha kontakt, men jeg har intet selv.

Noen må definere meg.

Skjønner ikke at det er dette som er virkelig, jeg.

Forlatthet, der har vi det. Ensomhet. Dårlig selvtillit. Jeg er et barn igjen.

Gjest SeMenIkkeRøre
Skrevet

Skjønner ikke at det er dette som er virkelig, jeg.

Forlatthet, der har vi det. Ensomhet. Dårlig selvtillit. Jeg er et barn igjen.

Hvis man *er* ensomhet, da *blir* det ensomhet, og. Det tror jeg.

Gjest SeMenIkkeRøre
Skrevet

Hvis man *er* ensomhet, da *blir* det ensomhet, og. Det tror jeg.

OK, jeg har nok emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Det innebærer kanskje at jeg har manipulert alle på DOL her? Hm.

Beklager.

Jeg føler ikke at jeg lyver, jeg... men nå vet jeg jo dette. At jeg manipulerer.

Mulig det er bra? Å vite det? Men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

OK, jeg har nok emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Det innebærer kanskje at jeg har manipulert alle på DOL her? Hm.

Beklager.

Jeg føler ikke at jeg lyver, jeg... men nå vet jeg jo dette. At jeg manipulerer.

Neida, du har ikke manipulert alle på DOL. :-)

ha en fortsatt fin kveld. :-)

Gjest SeMenIkkeRøre
Skrevet

Beklager.

Skjønner ikke hvorfor det ikke finnes noen man kan ringe til eller noe, eller dra til, om man trenger å snakke med noen?

Man har jo Mental Helses Hjelpelinje. Men alt de klarer er å trøste.

Så har man legevakta. Men da må det jo være fare for selvmord.

Gjest SeMenIkkeRøre
Skrevet

Jo, jeg har det.

Det er bare for å få sympati og oppmerksomhet for å fylle opp mitt tomme, forlatte selv.

Jeg er flink, da. Selv NHD sa jeg var psykotisk. Jeg er nesten genial på dette området, jeg.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det ikke finnes noen man kan ringe til eller noe, eller dra til, om man trenger å snakke med noen?

Man har jo Mental Helses Hjelpelinje. Men alt de klarer er å trøste.

Så har man legevakta. Men da må det jo være fare for selvmord.

Mental helselinje høres vel bra ut? Trøste, sier du? Det blir vel avhengig hva mennesket vil snakke om? Om du vil snakke for å snakke, så vil vel de lytte?

Om du føler behov for det, så ring dem. De er der for å hjelpe. .-)

Gjest SeMenIkkeRøre
Skrevet

Mental helselinje høres vel bra ut? Trøste, sier du? Det blir vel avhengig hva mennesket vil snakke om? Om du vil snakke for å snakke, så vil vel de lytte?

Om du føler behov for det, så ring dem. De er der for å hjelpe. .-)

Hvis jeg er rolig/avslappet/kvikk så har jeg ingen interesser av å snakke med fremmede mennesker over en telefonlinje jeg ikke veit hva jeg skal si til.

Er jeg motsatt (ikke rolig/avslappet/kvikk), så snakker jeg usammenhengende og bare om sykdom, det er alt jeg kan snakke om da, det er derfor jeg i utgangspunktet ville ha noen fremmede å snakke med, så jeg kan ordne opp i kaoset. Og da kan ikke de (Mental Helse) hjelpe meg, for de skjønner det bare ikke.

Jeg mangler jo totalt tristhet, det er derfor folk ringer til Mental Helse. Men jeg har jo problemer/sykdom åkke som...

Gjest SeMenIkkeRøre
Skrevet

Heh, vet du hva jeg innså? :-)

Jeg har feil definisjon på manipulering. Jeg bruker manipulering om alle slags symptomer på psykisk sykdom, jeg. Det er jo snakk om primærgevinster.

Det blir jo på en måte manipulering, gjør det ikke? :-)

Så jeg er ikke "borte" for øyeblikket. :-)

Gjest SeMenIkkeRøre
Skrevet

Ikke sant, om man er deprimert så "manipulerer" man omverdenen til å gi en det en trenger... om man f.eks. er deprimert pga. at kjæresten har forlatt en, så er depresjonen en slags "protest" med formål om å få kjæresten tilbake.

Barnslige reaksjoner, mao. :-)

Men det er forbasket vondt allikevel... det kan være grusomt. Så man må ha forståelse for det selv om det jo faktisk er barnslig manipulering. Det kan ikke løses ved hardhet og disiplin, og det er ingen grunn til å ikke ta hensyn heller - poenget med samfunnet er IKKE effektivitet.

(Effektivtet var det som gjorde holocaust en mulighet.)

Gjest SeMenIkkeRøre
Skrevet

Dette var bra. :-)

Jeg skjønner hvorfor jeg har dårlig samvittighet for å "manipulere" - det er rett og slett fordi psykisk sykdom (psykoselidelse, muligens, i dette tilfellet) faktisk kan sees på som manipulering!

Her kommer psykopat-frykten inn. For psykopater manipulerer. Psykopater oppfører seg også varierende (men det er sånn det FØLES å ha min lidelse).

Gjest SeMenIkkeRøre
Skrevet

Vet du om en personlighet til salgs?

Kanskje de har noen på QXL. :-)

Gjest SeMenIkkeRøre
Skrevet

Jeg er litt lei av at alle sier jeg er psykotisk da. :-)

Psykose er jo vrangforestillinger... altså slik at man tror på noe som åpenbart er feil... det er absolutt IKKE tilfelle her med meg... hele greia er jo at jeg derimot *ikke* tror på noe som helst...

Altså om jeg sier noe, så er det jo bare for å ordne opp i kaoset. For å teste det, serru.

Jeg følger den sokratiske tradisjon; "alt jeg vet er at jeg ikke vet".

Jeg føler meg som Sokrates reinkarnert, nesten, jeg. For alle driver å tror på ditten og datten, er overbevist om masse forskjellige greier, mens jeg, jeg er åpen for ALT, jeg...

Ingenting er ikke sant for meg.

Men tror min santen jeg trenger medikamentell og oral terapi for å holde min tankevandring i sjakk, ja...

Gjest SeMenIkkeRøre
Skrevet

F.eks. så er jeg åpen for at alt her handler om meg. Jeg ser noe som relateres til meg veldig mange steder. Altså i de forskjellige debattene her. Trådene.

Dette er i tråd med "alt jeg vet er at jeg ikke vet".

Men vrangforestilling? Neppe... det er bare for å teste ut teoriene mine. Jeg beklager om noen mener det er galt, eller noe, men faktisk så MÅ jeg det... ellers så blir det bare verre og verre...

Altså, hadde jeg vært overbevist, altså som i en vrangforestilling, så ville jeg vel ikke brydd meg med å undersøke om det var sant?

Gjest hmm hva skal man kalle seg tro
Skrevet

Jo, jeg har det.

Det er bare for å få sympati og oppmerksomhet for å fylle opp mitt tomme, forlatte selv.

Jeg er flink, da. Selv NHD sa jeg var psykotisk. Jeg er nesten genial på dette området, jeg.

også er du ganske selvsentrert akkurat nå.. Men det er kanske ikke så rart sånn som du sliter. God bedring iallefall

Gjest SeMenIkkeRøre
Skrevet

også er du ganske selvsentrert akkurat nå.. Men det er kanske ikke så rart sånn som du sliter. God bedring iallefall

Ja, er det. Selvsentrert.

Skjønner det er derfor jeg ikke får så mye oppmerksomhet her.

Blir bare å snakke om meg hele tiden, med andre. Men blir vondt å la være, og.

Har kanskje noe med hva jeg er interessert i for tiden... jo, da. Er det.

Gjest jatakktilhyggeligerehandel :)
Skrevet

Jeg finner alltid på noe merkelig på butikken jeg, fordi det er noe av det kjedeligste jeg vet hehe. Og hvorfor gå rundt og kjede seg når man kan finne på noe artig?

Om noen ser rart på meg gir jeg totalt blanke i, dem om det.

Og gå i en matvarebutikk er jo nesten som og befinne seg i en eller annen surrealistisk verden. Sure, stressa folk som dytter til deg med handlekurver, folk som kjefter på unger, unger som hyler VIL HA; VIL HA!. Grinete kassadamer/menn, som absolutt ikke har funnet rett plass her i livet!

Gjør matvarebutikken til en hyggelig plass sier nå jeg. Prat litt med folk, send et lite smil avgårde til en eller annen. Smak på kyllingvinger i kjøttdisken, selvfølgelig må man spørre om og få smake hehe. Ta alltid varene bakerst, for der setter de de nyeste hehehe.

Og er du sammen med noen, lag litt leven!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...