Gå til innhold

Fortvilet - trenger innspill/råd please

Anbefalte innlegg

Gjest ikke så nøye idag

Jeg har siste årene gått på en del medisiner. Nå går jeg på 20mg cipralex, 600mg lyrica, vallergan, imovane og truxal som evt. medisin.

Har lagt på meg siste åra og er nå ca 25 kg over det jeg engang var. Jeg har forandret meg helt, ser helt annerledes ut enn før. Jeg var naturlig slank, flott jente. Nå er jeg overvektig og er ikke lenger denne flotta jenta. Dette er en stor sorg for meg. Og et stort tilleggsproblem når jeg nå sliter med psykiske problemer. Det er nesten sånn at jeg ikke tør vise meg blant folk lenger, og når jeg prøver klær i butikker så er de nesten alltid for små, uansett. Dette har gjort noe med meg.

Det jeg lurer på om cipralex som gjør at jeg ikke klarer å gå ned? Spiser sunt og regelmessig og går tur hver dag, samt situps for å trene magemusklene.

For et par år siden skulle jeg gå over fra zoloft til cipralex. Da jeg trappet ned på zoloft så rant kiloene av meg, det var helt sykt! Men da jeg kom opp i riktig dose på cipralex la jeg på meg igjen.

Jeg fikk også lavt stoffskifte og må gå på levaxin, men det har tatt årevis å justere dosen..har bare blitt mer og mer.

Hva må til for at jeg skal få tilbake den jeg var? Jeg savner kroppen min, og ansiktet jeg hadde. NÅ ser jeg oppblåst ut, før var jeg smal og slank.

Er det sånn at cipralex, eller andre medisiner kan gjøre at man får lavt stoffskifte? Vil jeg gå ned når jeg slutter på medisiner? NOEN som har erfaringer? blir glad for innspill. Levaxin har forresten ikke hjulpet meg til å gå ned i vekt.

Jeg fatter det ikke. før kunne jeg spise hva jeg ville men gikk aldri opp noe særlig, beholdt det slanke figuren min. NÅ når jeg spiser fornuftig og trener, så er det som kiloene sitter klistret til kroppen min.

hjelp..noen som vet råd for dette? blir svært glad for alle innspill!

Fortsetter under...

Gjest også gått voldsomt opp i vekt

Det høres ut som det er meg du beskriver der. Jeg har gått opp 25 kg (fra 50 kg til 75 kg) etter jeg begynte med cipralex for 3 år siden. Jeg sluttet for 6 uker siden og 2 uker etter jeg sluttet begynte kiloene å "renne av " meg. Gikk ned 7 kg på to uker. Desverre økte angstplagene mine sånn i den perioden jeg gik uten cipralex at jeg så ingen annen utvei enn å begynne med SSRI igjen.

Fikk fontex istedet for cipralex denne gangen for å sjekke om de hjelper Har nå gått på de i 5 dager men merker ingen bedring i angsten enda. Jeg var sånn som deg på cipralex: trente mye,spiste mye sunnnere enn jeg gjorde når jeg gikk uten cipralex men kiloene ble bare flere og flere. Sykt egentlig:( Jeg kunne også spise så mye jeg ville før cipralex. Håper så inderlig d blir bedre på Fontex.

Gjest har dessverre ikke råd

Vet ikke om det er Cipralex eller noe annet jeg...

For snart 2 år siden veide jeg 47(var for tynn)- gikk NED mens jeg sto på Cipralex. Ble innlagt og gikk opp nesten 30kg på det året. I tillegg dette snart 1 året jeg har vært ute...10kg til!!

Jeg er mer aktiv nå enn jeg var for 1-2år siden, likevel går jeg bare opp i vekt...ikke endra kostholdet heller.

Jeg skylder på Zyprexa+ lavt stoffskifte...og litium.

Gjest nicketinick

Hei :)

Jeg kan ikke gi deg svar på om Cipralex er årsaken, men stoffskifte ditt derimot betyr jo lavere forbrenning. Mange legger på seg ved lavt stoffskifte, selv om man bruker levaxin. Dette er det veldig mange som sliter med.

Jeg hadde selv høyt stoffskifte, raste ned i vekt. Ble behandlet med radioaktivt jod og har nå lavt. På 2 år gikk jeg opp 23 kilo, 10 av dem trengte jeg for jeg var jo mager etter det høye stoffskiftet hadde herjet med kroppen en stund :) De 13 andre derimot, nei takk.

Jeg sliter som deg med og finne rett dosering, jeg får liksom aldri verdier innenfor normalområdet på alle måleområder. Jeg har høy T4 og høy TSH. Altså helt bakvendtland.

Men mitt råd er følgende. Ligg unna sukker, drikk ikke brus eller andre såkalte light meg her og der, som jeg kaller dem. Drikk derimot masse vann, helst 3 liter om dagen. Tving deg selv til og drikke en halvliter på styrten 2 ganger om dagen, det øker forbrenningen din MED HELE EN TREDJEDEL på under 10 minutter etter du har drukket det (ikke la det være for kaldt).

Du sier du spiser sunt og det er viktig. Spiser du ofte nok?. Altså en 6 måltider om dagen, små måltider selvfølgelig? Dette er ekstremt viktig for og holde forbrenningen i gang jevnt gjennom dagen. Fortsett og trene og gå en raskt tur før leggetid, en 30-40 minutter, da fortsetter forbrenningen når du legger deg. Mine 13 kilo er nå borte :) Og det krevde ingen stoooore skippertak, bare småjusteringer. Vel, brusen var vel litt tøff, men nå 6 måneder etterpå orker jeg ikke en gang tanken på den.

Dette var nå mine råd :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...