Gå til innhold

Psykiske lidelser og arvelighet

Anbefalte innlegg

Gjest Honningkrukken

I hvor stor grad er psykiske lidelser arvelig? Jeg forstår at dette er avhengig av hva slags lidelser. De lidelsene jeg er interessert i å høre om er psykoser (men ikke schizofreni), depresjoner og personlighetsforstyrrelser.

Årsaken er at jeg har barn og faren har problemer. Jeg er litt bekymret for barna mine.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288495-psykiske-lidelser-og-arvelighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet ditt er absolutt relevant. Selv er jeg blitt et psykopatoffer. Og da mener jeg et alvorlig offer for en datters syke oppførsel i mange år. Det tok litt tid å forstå dette fordi vi helt frem til hun var 15 år hadde et helt vidunderlig forhold. Trodde derfor at det var et ungdomsopprør. Men ikke nå lenger. Jeg er i ferd med å kutte henne ut av livet mitt da dette ikke er til å holde ut. Går til psykolog nå men sitter igjen md en følelse av å bli mistrodd. Noe visstnok de fleste ofre erfarer. Faren hadde klare psykopatiske trekk.

Gjest Honningkrukken

Spørsmålet ditt er absolutt relevant. Selv er jeg blitt et psykopatoffer. Og da mener jeg et alvorlig offer for en datters syke oppførsel i mange år. Det tok litt tid å forstå dette fordi vi helt frem til hun var 15 år hadde et helt vidunderlig forhold. Trodde derfor at det var et ungdomsopprør. Men ikke nå lenger. Jeg er i ferd med å kutte henne ut av livet mitt da dette ikke er til å holde ut. Går til psykolog nå men sitter igjen md en følelse av å bli mistrodd. Noe visstnok de fleste ofre erfarer. Faren hadde klare psykopatiske trekk.

...å, nei! stakkars deg! Jeg håper flere svarer på dette spørsmålet, for jeg tenker virkelig mye på det. Jeg elsker ungene min så høyt, og jeg ser etter tegn på at de sliter (pga alt som har skjedd med faren). Den eldste har veldig mange følelser, masse latter og masse gråt/klaging, hun er også noe mistenksom og veldig sjalu på den andre søskenen.sannsynligvis er alt normalt, og jeg er overbekymret......

Gjest Naturbarn

...å, nei! stakkars deg! Jeg håper flere svarer på dette spørsmålet, for jeg tenker virkelig mye på det. Jeg elsker ungene min så høyt, og jeg ser etter tegn på at de sliter (pga alt som har skjedd med faren). Den eldste har veldig mange følelser, masse latter og masse gråt/klaging, hun er også noe mistenksom og veldig sjalu på den andre søskenen.sannsynligvis er alt normalt, og jeg er overbekymret......

Hvorvidt psykiske lidelser er arvelig eller ikke, vet jeg ikke, men det er klart at barna påvirkes uheldig dersom en av foreldrene er psyke! Det viktigste er å snakke masse med barna dine slik at de forstår at det ikke er deres feil.

Hvordan oppfører mannen din seg overfor barna?

Nils Håvard Dahl, psykiater

De mest (genetisk) arvelige psykiske lidelsene er ADHD og bipolar lidelse.

De fleste angstlidelser er arvelige på nivå med schizofreni.

Av personlighetsforstyrrelsene er antisosial pf mest arvelig. Gener står for ca 2/3.

En lidelse som eupf/borderline er lite genetisk arvelig, men svært sosialt arvelig.

Gjest Honningkrukken

Hvorvidt psykiske lidelser er arvelig eller ikke, vet jeg ikke, men det er klart at barna påvirkes uheldig dersom en av foreldrene er psyke! Det viktigste er å snakke masse med barna dine slik at de forstår at det ikke er deres feil.

Hvordan oppfører mannen din seg overfor barna?

Barna har nok merket av pappaen har vært dårlig. Han har vært veldig irritabel på dem bla a, før han ble innlagt. Nå går det bedre og det største problemet nå er at han er trøtt. Det går nok ikke noe særlig ut over ungene, men meg :( Fordi jeg må gjøre det meste i huset og holde styr på alt praktisk. Han er veldig glad i barna. Det er veldig vanskelig å si hvordan de opplever han nå, men det er i hvert fall sikkert at de merker at alt ikke er helt som det skal være.

Annonse

Ser at NHD viser til antisosial pers. forstyrrelse. Hvis du vil vite noe om lidelsen så er antisosial det samme som psykopati. Forskningen på psykopati er sterkt begrenset fordi det er nesten håpløst å stille diagnose. Fordi vedk selv neppe vil innrømme at han har denne lidelsen. Det er hevdet at lidelsen er dels arvelig og dels av miljømessig art. Min erfaring er at det hva gjelder barna dine er at du hele tiden er oppmerksom på evt traumatske opplevelser. Og forholder deg til det med stort omhu. Jeg tror at det meste i livet kan trigge en potensiell psykopat. Traumer som vanligvis de fleste takler kan bli enorme problemer for alle parter.

Min far plukket seg ut meg som offer. Han kjenner jo godt til min sårbarhet. Jeg har vært som en åpen bok. Min x-mann var av samme ulla. Men det er jo et velkjent fenomen at man trekke mot noe man kjenner - som med alkoholikere f eks. Min bror har omsider forstått at han har hatt et helt annet forhold til vår far. Derfor burde du kunne holde et øye med de av barna dine som er spesielt sårbar. Fordi dette barnet kan bli din manns offer. Jeg sier, kan bli. Psykopaten er totalt uberegnelig. Men jeg noterer meg at du ikke spesielt fokuserer på denne lidelsen?

Gjest Honningkrukken

Min far plukket seg ut meg som offer. Han kjenner jo godt til min sårbarhet. Jeg har vært som en åpen bok. Min x-mann var av samme ulla. Men det er jo et velkjent fenomen at man trekke mot noe man kjenner - som med alkoholikere f eks. Min bror har omsider forstått at han har hatt et helt annet forhold til vår far. Derfor burde du kunne holde et øye med de av barna dine som er spesielt sårbar. Fordi dette barnet kan bli din manns offer. Jeg sier, kan bli. Psykopaten er totalt uberegnelig. Men jeg noterer meg at du ikke spesielt fokuserer på denne lidelsen?

Mannen min er ikke psykopat, men deprimert/m psykose. Han er på bedringens vei. Men han er mistenksom/sjalu av personlighet. Jeg ser sånne trekk også hos min eldste datter. Men det er godt mulig det er bare vanlig søskensjalusi, og at jeg overdriver. Blir bare veldig på vakt pga ting som har skjedd.

Gjest Naturbarn

Barna har nok merket av pappaen har vært dårlig. Han har vært veldig irritabel på dem bla a, før han ble innlagt. Nå går det bedre og det største problemet nå er at han er trøtt. Det går nok ikke noe særlig ut over ungene, men meg :( Fordi jeg må gjøre det meste i huset og holde styr på alt praktisk. Han er veldig glad i barna. Det er veldig vanskelig å si hvordan de opplever han nå, men det er i hvert fall sikkert at de merker at alt ikke er helt som det skal være.

Takk for svar, jeg er også mye trøtt og har barn selv, så det er verdifullt å vite hvordan andre familier har det. Han har nok mye dårlig samvittighet, men klarer ikke å gjøre noe med det.Det er pyton å være trøtt hele tiden... Klart lunta blir litt kortere når man er mye trøtt,kjenner meg igjen der:-( Men jeg synes det er utrulig viktig å forklare ungene at det ikke er deres feil og at mamma/pappa er glad i dem selv om man blir sint, og ikke minst be barna om unnskyldning dersom man går over streken...

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...