På leting Skrevet 17. oktober 2007 Del Skrevet 17. oktober 2007 Hei Nhd og alle andre! Jeg har prøvd og skaffet meg litt kunnskap om spiseforstyrrelser og personlighetsforstyrrelser, tror det var på Modum bad sine sider jeg leste at ca. 60 % av de som hadde en sf også hadde en pf (stemmer dette?) Jeg har da sett at ved anoreksi snakker man ”ofte” om unnvikenhet, tvang eller avhengig pf, og bulimi ”ofte” blir forbundet med eupf. Det jeg da ikke har funnet ut er hvilke pf som er mest ”vanlig” blant overspisere/tvangspisere. Har du noe kunnskap rundt dette? Hilsen en som fortsatt er på leting :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288536-spiseforstyrrelser-og-personlighetsforstyrrelser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adriana Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Personlighetsforstyrrelser og spiseforstyrrelser henger ofte sammen, men det kommer veldig an på hvilken SF man har, som du selv sier. For anorektikere, restriktiv type (de som spiser svært lite og "aldri" sprekker) så er de to vanligste: Tvangspreget PF (22%) og Unnvikende PF (19%). Anorektikere som innimellom overspiser og kaster opp så har 25% Borderline, ca. 17% har en Unnvikende PF, ca. 14% har en Avhengig PF og 10% har en Histrionisk PF. For personer med bulimi så er de fire vanligste: Borderline (28%) og Avhengig, Histrionisk og Unnvikende PF på ca. 20% hver. Mennesker som sliter med tvangsspising sliter ikke like mye med PF som de andre gruppene av SF. De fire vanligste: Ca. 16% sliter med en Tvangspreget PF, ca 14% har en Cluster A-diagnose (Paranoid, Schizoid), ca. 13% har en Unnvikende PF og ca. 12% har en Borderlinediagnose. Ble mange prosenter gitt! Tallene er hentet fra boka "Personality Disorders and Eating Disorders" av Randy A. Sansone og John L. Levitt, fra 2006. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288536-spiseforstyrrelser-og-personlighetsforstyrrelser/#findComment-2315957 Del på andre sider Flere delingsvalg…
På leting Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2007 Personlighetsforstyrrelser og spiseforstyrrelser henger ofte sammen, men det kommer veldig an på hvilken SF man har, som du selv sier. For anorektikere, restriktiv type (de som spiser svært lite og "aldri" sprekker) så er de to vanligste: Tvangspreget PF (22%) og Unnvikende PF (19%). Anorektikere som innimellom overspiser og kaster opp så har 25% Borderline, ca. 17% har en Unnvikende PF, ca. 14% har en Avhengig PF og 10% har en Histrionisk PF. For personer med bulimi så er de fire vanligste: Borderline (28%) og Avhengig, Histrionisk og Unnvikende PF på ca. 20% hver. Mennesker som sliter med tvangsspising sliter ikke like mye med PF som de andre gruppene av SF. De fire vanligste: Ca. 16% sliter med en Tvangspreget PF, ca 14% har en Cluster A-diagnose (Paranoid, Schizoid), ca. 13% har en Unnvikende PF og ca. 12% har en Borderlinediagnose. Ble mange prosenter gitt! Tallene er hentet fra boka "Personality Disorders and Eating Disorders" av Randy A. Sansone og John L. Levitt, fra 2006. Tusentakk Adriana:-) Da ska jeg prøve å skaffe boka. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/288536-spiseforstyrrelser-og-personlighetsforstyrrelser/#findComment-2315981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.