Gå til innhold

Hypomani utløst av medikamenter - NHD

Anbefalte innlegg

Gjest meg1979

Hei.

NHD svarte meg for ikke så lenge siden at hypomani utløst av medikamenter, ikke er nok til bipolar 2 lidelse. Det er eneste gang jeg har hatt en hypomani. Da hadde jeg i en ukes tid tatt for mange vival, pinex forte og paracetter. Jeg hadde ikke helt kontroll på disse medisinene. (Dette er nå over 3 år siden). Etter ca en uke på disse, ble jeg hypoman og pusset opp hjemme i noen dager. Så falt jeg brutalt ned i en dyp depresjon og ble innlagt på psykiatrisk. (etter det du skrev NHD, sjekket jeg på mailen min, og det er sikkert at jeg tok disse medisinene i forkant av hypomanien)

Det er første og eneste gang jeg kan tenke meg at jeg kan ha vært hypoman. Men har altså fått bipolar 2 lidelse, samt PTSD.

Men nå er jeg nede i en dyp depresjon igjen, og alt føles håpløst... :-(

Jeg bare lurer på hva som er forskjellen på behandling av bipolar 2 og tilbakevennende depresjon. Regner med at det er det jeg evnt har.

Tar nå lamictal, cipralex og en liten dose seroquel for søvn. Og levaxin for hypotyreose.

Ett spm til: Når en først har fått bipolar 2 diagnose, som viser jeg å ikke stemme, blir denne slettet da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288611-hypomani-utl%C3%B8st-av-medikamenter-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Du får fornuftig medikamentell behandling. Forskjellen er hva som er førstevalg. Ved tilbakevendende depresjon er det AD (i ditt tilfelle Cipralex). Ved bipolar II er det Lamictal.

2. Det er siste diagnose som gjelder. For deg betyr det at en begynner å skrive en ny diagnose.

Gjest meg1979

1. Du får fornuftig medikamentell behandling. Forskjellen er hva som er førstevalg. Ved tilbakevendende depresjon er det AD (i ditt tilfelle Cipralex). Ved bipolar II er det Lamictal.

2. Det er siste diagnose som gjelder. For deg betyr det at en begynner å skrive en ny diagnose.

Tusen takk for svar.

Men et spørsmål til:

Cipralex har virket i ovet ett år nå, men nå er jeg på vei ned igjen i en ny depresjon.

Hva som skjer da?

Går på 30mg cipralex og 100mg lamictal

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tusen takk for svar.

Men et spørsmål til:

Cipralex har virket i ovet ett år nå, men nå er jeg på vei ned igjen i en ny depresjon.

Hva som skjer da?

Går på 30mg cipralex og 100mg lamictal

Kanskje du trenger noe med Lamictal. De fleste må opp i 200 mg.

Tusen takk igjen.

Bare ett spørsmål til:

Er det bare ved bipolar en bruker lamictal, eller er lamictal også noe som brukes ved gjentakende depresjon?

Jeg er ikke NHD, men jeg fikk Lamictal for tilbakevendende depresjon...(men det skal sies at det nå er påvist bipolar da)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...