Gå til innhold

Ryggsmerter strålende til beina


Gjest fri mobilisering?

Anbefalte innlegg

Gjest fri mobilisering?

Har ryggsmerter som stråler nedover i beina. Jeg tror ikke det er isjias, for den nerven går vel på baksiden av lårene og leggene? Mine smerter har rot ganske langt nede i ryggen, i S ettelleranna. Midt på (ikke på ene siden). De går ut i begge hoftene, til setet, til utsiden/forsiden av lårene og videre utsiden/forsiden av leggene ned til ankelen. Varierer hvor jeg kjenner de. Noen ganger er det verst i ryggen, andre ganger nedover bena. De varierer veldig, også i løpet av en dag. Noen ganger er de fraværende (sjelden), noen ganger registrerer jeg at de er der, men kan bevege meg normalt likevel (oftest slik), andre ganger klarer jeg ikke strekke ryggen når jeg går. Ved visse bevegelser, som når jeg ligger på magen og skal reise meg, hogger det til/knyter seg skikkelig i det vonde punktet i ryggen. Ellers er smerten verst når jeg sitter, da mest i hoften/bekkenet og når jeg går, da mest nedover beina eller av og til ryggen.Minst smerte når jeg ligger rolig flatt. Det er ikke sånn at blæren ikke virker eller sånne ting. Bare vondt. Jeg har lenge vært i en jobb hvor belastningsskader er vanlig, men ikke merket noe. Ikke før nå. Nå er jeg tilbake på skolebenken, og det har nok blitt for mye stillesitting. De kom ikke plutselig ved et tungt løft, men gradvis over dager med mye stillesitting. Det murret litt for noen uker siden, men forverret seg for en uke siden. Nå har jeg beskrevet plagen. Så til det jeg lurer på: Er det noe jeg bør gjøre? Jeg har tatt til etterretning at dette kom etter mye stillesitting, så prøver nå å være mer aktiv. Gå mer og trene litt styrke. Noe annet? Noe jeg ikke bør gjøre? Vil helst slippe gå til legen. Kan jeg gjøre alt jeg makter? Bør jeg unngå tunge løft eller kan jeg gjøre alt jeg klarer selv om det gjør vondt? Jeg jobber innimellom på sykehjem. Er det ok? Jeg bekymrer meg vel litt over dette med strålingen nedover beina. Det får meg jo til å tenke at det må være en nerve som ligger i klem. Prolaps? Eller da er man vel mer plaget med mer vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Beklager sent svar. Du sier ikke noe om alder og kjønn, men siden du er på skolebenken er du vel neppe over 50? Du kan jo mye om rygg og isjas-smerter. Selv blant leger er det endel begrepsforvirring. Men det høres helt klart ut som det er en nerve i klem, og sålenge klemskaden er lokalisert et sted mellom korsrygg L1-S5, så kaller vi det isjas. Isjas-nerven forgrener seg etter et kjent mønster, og en lege med erfaring, eller fysioterapeut ( gjerne manuell terapeut) vil kunne finne ut nøyaktig hvor nerven klemmes. I ditt tilfelle kan det være noe lenger ned i korsryggen enn der de vanligste prolapsene sitter. Hvor i benet det stråler, følger et mønster. Utside av lår, legg og hæl/storetå er ofte prolaps eller bukende mellomvirvelskive i lumbaldelen; L4/L5 eller L5/S1. ET MR-bilde vil kunne bekrefte dette; kan enkelt taes i større byer, men noen leger mener at dette kun bør gjøres dersom nerveskaden er såpass stor at kirurgi må vurderes. Det er GODE tegn at smerten er borte i liggende stilling. Og helt typisk skiveskader at det er værst i sittende, ved samtidig krumning/vridning av rygg; vær forsiktig ved bilkjøring, støvsuging og løft. Du har gjort mye riktig til nå. Synes du skal finne en manuell terapeut som kan følge deg, helst i samarbeid med fastlegen din. Det er bra å være mest mulig i bevegelse, men å unngå det som øker smerten. Fysioterapeuten kan hjelpe deg konkret; og gjerne gi øvelser i slynge-apparat ( SET-terapi) som styrker de indre og stabiliserende ryggmusklene. Et forværringstegn vil være at det ikke "bare" er smerter og prikking/stikking, men også muskelsvakhet og bortfall av følelse i huden; særlig manglende kontroll med avføring og vannlating må undersøkes raskt av lege, likeledes om nattlige smerter dominerer. Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...