Gå til innhold

Terapeut foreslo dobbelt-selvmord. Link.

Anbefalte innlegg

Dømt til fengsel i seks måneder

(VG Nett) Da den kvinnelige pasienten (24) truet med å ta sitt eget liv, mente terapeuten (55) at det var bedre om de tok selvmord sammen.

...Det meget spesielle forslaget fra terapeuten kom da hans 24 år gamle pasient ikke lenger ønsket å være i et seksuelt forhold med 55-åringen. ...

...Da saken ble undersøkt av Helsetilsynet i Vestfold, ble ikke den 24-årige kvinnen trodd.

- Helsetilsynet la hans ord til grunn og trodde på det han fortalte. Overfor dem hevdet han at min klient ikke klarte å skille mellom virkelighet og fantasi, sier Hovden....

Les hele artikkelen:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=175956

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288681-terapeut-foreslo-dobbelt-selvmord-link/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BipolarII...jeg visst

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/19/515538.html

Her er intervju med en som har opplevd noe lignende

Herre min Gud! Kan det ikke komme på beina et ordentlig kvalitetssikringssystem? Som NHD sier fins det mye rart på privatmarkedet. Har selv vært borti det, og setter min lit til poliklinikken! Der er det i alle fall ikke terapeuter som ansetter seg selv slik som blant privatpraktiserende.

Slike historier skremmer jo også vannet av en. Fins mange flinke der ute også. Men det er så absolutt noen som burde fått dratt inn lisensen sin også eller som pasienter burde frarådes å gå til. Tenk hvilken skade disse to psykologene i disse artiklene har påført disse pasientene som jo kom dit for å få hjelp! Ikke for å oppleve nye traumer, tillitsbrudd og stor grad av manglende fintfølenhet, moral og kunnskap.

hidi, the scorpion

Herre min Gud! Kan det ikke komme på beina et ordentlig kvalitetssikringssystem? Som NHD sier fins det mye rart på privatmarkedet. Har selv vært borti det, og setter min lit til poliklinikken! Der er det i alle fall ikke terapeuter som ansetter seg selv slik som blant privatpraktiserende.

Slike historier skremmer jo også vannet av en. Fins mange flinke der ute også. Men det er så absolutt noen som burde fått dratt inn lisensen sin også eller som pasienter burde frarådes å gå til. Tenk hvilken skade disse to psykologene i disse artiklene har påført disse pasientene som jo kom dit for å få hjelp! Ikke for å oppleve nye traumer, tillitsbrudd og stor grad av manglende fintfølenhet, moral og kunnskap.

Vær klar over at det finnes like mye dritt i det offentliges område også!

Alle mennesker ønsker å gjøre en god jobb, men for noen tipper dette over til galskap/tanker om egen forteffelighet etc.

Detter er IKKE spesielt i noen yrkesgrupper, for de finnes i alle....

Vær klar over at det finnes like mye dritt i det offentliges område også!

Alle mennesker ønsker å gjøre en god jobb, men for noen tipper dette over til galskap/tanker om egen forteffelighet etc.

Detter er IKKE spesielt i noen yrkesgrupper, for de finnes i alle....

Joda, det er sant det. Likevel er det VELDIG avgjørende at kravene til terapeuter må settes høyt. Høyere enn for mange andre yrker. Dette fordi de tross alt skal være til for å hjelpe mennesker som ofte er i en veldig sårbar situasjon med traumatisk håndbagasje.

hidi, the scorpion

Joda, det er sant det. Likevel er det VELDIG avgjørende at kravene til terapeuter må settes høyt. Høyere enn for mange andre yrker. Dette fordi de tross alt skal være til for å hjelpe mennesker som ofte er i en veldig sårbar situasjon med traumatisk håndbagasje.

De aller fleste mennesker er i en sårbar situasjon med en sjef ute av kontroll! Og de fortjener akkurat like mye oppmerksomhet!

Annonse

Gjest Blomsterbarnet

De aller fleste mennesker er i en sårbar situasjon med en sjef ute av kontroll! Og de fortjener akkurat like mye oppmerksomhet!

Jeg har opplevd både ukontrollerte sjefer og overgrep i terapisituasjon. Tro meg, det er to helt forskjellige ting. Det er fælt å være utsatt for en maktgal sjef, men man slipper i det minste å utlevere seg selv altfor mye i en sånn situasjon. Verre er det i en terapisituasjon hvor man snakker om ting som ikke engang de nærmeste får vite. Det er vanlig å utvikle et nær avhengighetsforhold til terapeuten og mange får positive følelser for vedkommende. Det er vanlig å forelske seg i terapeuten sin fordi man føler man blir lyttet til og respektert.

Dersom ikke terapeuten setter grenser men heller lar sine egne behov komme foran så blir dette et overgrep. Man kan altså oppsøke en terapi for å bli bedre, men man blir altså verre enn i utgangspunktet. Pasienter som opplever dette oppgir at de får traumer i ettertid uavhengig av hvem som tok initiativet til forholdet. Videre får mange skyld/skam over det som har skjedd og mange tør ikke innlede nære forhold senere. Dette er noen av de ringvirkninger basert på en sånn relasjon.

Jeg har vært utsatt for trakassering på arbeidsplassen, også da jeg slet psykisk. Dette var grusomt når det sto på og noen uker etterpå, men det gikk over etterhvert og jeg bearbeidet det greit. Jeg har ikke hatt ettervirkninger av det i flere år etterpå, som jeg nå har etter overgrepet.

Så ja, jeg vil si at det er to helt forskjellige ting.

Jeg synes faktisk det mest skremmende er hvor lett fylkeslegen svelger behandlerens versjon i saker der det står ord mot ord. Ikke bare innenfor psykiatrien.

I artikkelen i hovedinnlegget står det at behandleren sa at pas. ikke klarte å skille mellom fantasi og virkelighet. Dette ble godtatt av fylkeslegen. Og jeg tror neppe at pas. ble sendt til annen behandler for å få verifisert disse opplysningene.

Politiet klarte derimot å få frem en tilståelse.

Det vil alltid finnes skrullete mennesker, også som behandlere innenfor psykiatrien. Det som virkelig er skremmende er at kontrollorganene ikke mestrer sin oppgave.

mvh

Jeg synes faktisk det mest skremmende er hvor lett fylkeslegen svelger behandlerens versjon i saker der det står ord mot ord. Ikke bare innenfor psykiatrien.

I artikkelen i hovedinnlegget står det at behandleren sa at pas. ikke klarte å skille mellom fantasi og virkelighet. Dette ble godtatt av fylkeslegen. Og jeg tror neppe at pas. ble sendt til annen behandler for å få verifisert disse opplysningene.

Politiet klarte derimot å få frem en tilståelse.

Det vil alltid finnes skrullete mennesker, også som behandlere innenfor psykiatrien. Det som virkelig er skremmende er at kontrollorganene ikke mestrer sin oppgave.

mvh

Veldig godt poeng, PieLill!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...