Gå til innhold

Unnskyld!

Anbefalte innlegg

Unnskyld for at jeg skrev denne tråden om terapeuter, klienter og seksuelle forhold! Det er sant, jeg hadde ikke nok insikt til å skrive slik jeg gjorde. Jeg beklager veldig at jeg med dette har støtt noen. Husk at dette er MIN feil! Ikke tenk noe mer på det, det er bare skrevet av en person som av og til liker å provosere litt -uten at hun egentlig vet hva hun skriver om... eller aner konsekvensene! :-(

Unnskyld! Jeg mener ikke å være slem! Jeg er nok bare dum i hodet! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288805-unnskyld/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sikkert noen som følte seg støtt og såret av det innlegget, men det er helt OK tema å ta opp spør du meg. Det er mye offer-tankegang innen psykiatrien og kanskje spesielt når det gjelder overgrepsproblematikk og det er helt greit å stille spørsmålstegn ved om det alltid er så hensiktsmessig. Når det gjelder incest og overgrep fra terapeuter så er dette litt spesielt fordi maktforholdet er så sentralt. Det er dobbelt svik.

En del overgrepsutsatte sier jo at de blir utsatt for "slemminger" gang på gang og det er ikke alltid det er en slik maktfaktor inne i bildet og da er dine argumenter relevante. En må gjøre det en kan for å ta vare på seg selv for det er dessverre slik at alle mennesker ikke vil en vel alltid. Det trenger ikke være noen motsetning med å plassere skylda hos overgriper og det å være klar på at en må "passe på seg selv".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288805-unnskyld/#findComment-2317956
Del på andre sider

Gjest Blomsterbarnet

Det er sikkert noen som følte seg støtt og såret av det innlegget, men det er helt OK tema å ta opp spør du meg. Det er mye offer-tankegang innen psykiatrien og kanskje spesielt når det gjelder overgrepsproblematikk og det er helt greit å stille spørsmålstegn ved om det alltid er så hensiktsmessig. Når det gjelder incest og overgrep fra terapeuter så er dette litt spesielt fordi maktforholdet er så sentralt. Det er dobbelt svik.

En del overgrepsutsatte sier jo at de blir utsatt for "slemminger" gang på gang og det er ikke alltid det er en slik maktfaktor inne i bildet og da er dine argumenter relevante. En må gjøre det en kan for å ta vare på seg selv for det er dessverre slik at alle mennesker ikke vil en vel alltid. Det trenger ikke være noen motsetning med å plassere skylda hos overgriper og det å være klar på at en må "passe på seg selv".

Det å høre at fra andre at "du må ikke leve deg inn i offerrollen" har for meg vært veldig belastende. Fordi jeg har ikke gjort det, men heller tvert i mot tatt på meg all skylden. Dette har jeg brukt mange år i terapi for å bearbeide.

Jeg tror dette er noe de fleste som har vært utsatt for overgrep føler. Dersom overgrepet er bearbeidet tvers gjennom så er det på tide å slutte å tenke på seg selv som offer. Men å høre at man lever seg inn i offerollen når man tvert i mot sliter med å innse at man er det, er svært belastende.

Selvsagt må vi alle passe på oss selv osv. Men det er svært mange som er mestere i manipulasjon og til å få den svake til å tro at hun har all skyld. Det er ikke bare å bryte alle bånd når man er glad i en person og ofte innser man ikke hva som egentlig skjer, man forstår ikke spillet fordi man gjerne blir hjernevasket.

Så jeg mener at det er altfor lettvint å si at man må bare passe på seg selv. Alle kan havne i en slik situasjon. Og det er noe naivt å starte en tråd med spørsmål om "hvorfor ikke passe på seg selv". Altså, jeg tror de fleste er klar over at de må passe seg for mennesker som misbruker dem, men sorry, så lett er det ikke i realiteten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288805-unnskyld/#findComment-2317962
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...