Gå til innhold

Å bli brukt som søppelbøtte

Anbefalte innlegg

Fanken jeg er forbannet. Ser nå hvordan jeg har blitt brukt i mange år som "søppelbøtte." En person som flere i nær familie har brukt for å tømme seg, utnytte, ikke søke offentlig hjelp fordi de jo har meg.

Til slutt knakk jeg sammen og trodde at kanskje jeg også kunne få litt hjelp? Men hva får jeg tilbake? Jo, de skammer seg over meg, at jeg er psykisk syk!! Herregud jeg er forbannet, helvetes drittsekker, hvor stygg går det an å være?

Fortsetter under...

Gjest klem fra nok en søppelbøtte

Dette har jeg også opplevd, flere ganger. De tømmer seg hos meg, blir hørt, får trøst, hjelp og all den støtte jeg er i stand til å gi. Så har jeg et problem, men blir fullstendig avvist, sett ned på, og stemplet på ulike negative måter.

Dette har jeg også opplevd, flere ganger. De tømmer seg hos meg, blir hørt, får trøst, hjelp og all den støtte jeg er i stand til å gi. Så har jeg et problem, men blir fullstendig avvist, sett ned på, og stemplet på ulike negative måter.

Takk! Tror vi søppelbøtter burde holde sammen. Ser at det er viktig å sette grenser for en selv, ellers kan man vel lett avansere til "søppeldunk." :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Støtter absolutt dette med å sette grenser og ta vare på seg selv.

En annen ting er at de som bruker en som søppelbøtte heller ikke tjener/vokser på denne adferden. Det å få misbruke andre uten krav til seg selv vedlikeholder bare adferden.

Støtter absolutt dette med å sette grenser og ta vare på seg selv.

En annen ting er at de som bruker en som søppelbøtte heller ikke tjener/vokser på denne adferden. Det å få misbruke andre uten krav til seg selv vedlikeholder bare adferden.

Ja, jeg vet, har bare ikke greid å sette grenser før nå, kommer sånn gradvis at jeg lærer dette.

Min kjære mor truet med selvmord hvis jeg gjorde noe hun ikke likte, husker jeg. Det samme gjorde en annen nær person da jeg ble voksen. Ville jo ikke ha skylden for at noen skulle ta livet av seg, så derfor var jeg "snill" og gjorde som de sa.

Nå vet jeg at jeg egentlig ikke var snill, men jeg var så dum at jeg ikke skjønte dette den gangen. Nå har jeg begynt å skjønne at vi alle har ansvar for våre liv, ingen annen har dette. Jeg trodde jo at det sto og falt på meg om disse personene levde eller ikke. Egentlig er det direkte ondskapsfullt å gjøre sånn mot et lite barn ihvertfall, eller samme hvor stor en måtte være. Er forbannet jeg på disse personene!

Takk! Tror vi søppelbøtter burde holde sammen. Ser at det er viktig å sette grenser for en selv, ellers kan man vel lett avansere til "søppeldunk." :-)

Jeg spør meg hva er det med mennesker som forbuker andre på denne måten? En hel ettermiddag/kveld fikk jeg en bekjent sin triste historie om problemer med mannen, hun ble puslet om på alle måter. En måned senere hadde jeg ennå ikke hørt ett pip. Jeg konfronterte henne omsider. Hun svarte at hun hadde hatt det såååå travel med familie og venner. Hva er det med sånne folk?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...