Gå til innhold

"Bare angst" ????? Hjelp jeg blir gal

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en mann på 39 år, som har hatt mye angst i livet ( panikk angst ). Har imideltid lenge ( 1 år ) vært helt symtomfri, mye pga av en meget god livssituasjon. Men for 3 uker siden da jeg var ute å gikk begynte hjerte å slå ektraslag, for så å gå opp i 200 slag og veldig urytmisk. Dette minnet meg jo noe om ekstraslag jeg av og til hadde de ganger jeg slet med angst. Problemet er bare att jeg har IKKE angst, har det helt fint så lenge jeg er i ro. Men så fort jeg går en liten tur begynner hjerte å slå urytmisk eller veldig fort. Dette har gjort att jeg har vært sengeliggende omtrent i 14 dager. Dette er helt sykt plagsomt, føler meg 100% innvalid, men kvier meg for å gå til lege for han vil sikkert si att det kun er angst. Men jeg veit så mye om angst att jeg er sikker på att dette er noe annet. Hva kan det være. Er det hjertesykdommer som gjør att hjertet under litt belastning ikke holder rytmen ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288808-bare-angst-hjelp-jeg-blir-gal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du vært til skikkelig utredning for dette? Angst har jo gjerne andre symptomer også enn bare et løpende hjerte?

Har det sånn selv jeg og har både sittet rolig, gått, løpt med instumenter på meg. Pulsen hopper fra 80 til 150 på kort tid, selv om jeg ikke anstrenger meg. For meg kjennes dette som et kraftig dunk i brystet for så å tro at hjertet stopper. Men jeg slår meg til ro med at jeg lever og puster så da kan det ikke være så farlig. Har også fått dette bekrefte, normalt EKG osv. Så et løpende hjerte kan faktisk være ganske normalt/ufarlig, men du bør jo bli utredet for dette og utelukke at det er noe galt med deg.

Hadde jeg visst hva det vil si å ha ordet angst, selvskading, bipolar, ptsd osv i min journal, ville jeg heller sprunget og gjemt meg den dagen jeg ble psyk. Jeg har arbeidet lenge i helsevesnet selv, men kunne aldri drømme om at det finnes så mye uvitenhet blant almennleger, lunge, hjerteleger osv. Der tror jeg psykiatrien har en enormt stor oppgave i å informere om at psykisk syke også kan ha fysiske sykdommer og at de faktisk er istand til både og tenke selv og hvilke symptomer som er angst og noe annet.

Jeg har ihvertfall erfart (siste gang for ca 1 uke siden) at er du psykisk syk, så er du dummere enn gjennomsnittsbefolkningen, du må behandles med varsomhet ( det kan jo komme voldsomme utbrudd), veldig mye uvitenhet og usikkerhet. Nesten så jeg har lyst til å bli lærer når jeg blir "stor."

Har du vært til skikkelig utredning for dette? Angst har jo gjerne andre symptomer også enn bare et løpende hjerte?

Har det sånn selv jeg og har både sittet rolig, gått, løpt med instumenter på meg. Pulsen hopper fra 80 til 150 på kort tid, selv om jeg ikke anstrenger meg. For meg kjennes dette som et kraftig dunk i brystet for så å tro at hjertet stopper. Men jeg slår meg til ro med at jeg lever og puster så da kan det ikke være så farlig. Har også fått dette bekrefte, normalt EKG osv. Så et løpende hjerte kan faktisk være ganske normalt/ufarlig, men du bør jo bli utredet for dette og utelukke at det er noe galt med deg.

Hadde jeg visst hva det vil si å ha ordet angst, selvskading, bipolar, ptsd osv i min journal, ville jeg heller sprunget og gjemt meg den dagen jeg ble psyk. Jeg har arbeidet lenge i helsevesnet selv, men kunne aldri drømme om at det finnes så mye uvitenhet blant almennleger, lunge, hjerteleger osv. Der tror jeg psykiatrien har en enormt stor oppgave i å informere om at psykisk syke også kan ha fysiske sykdommer og at de faktisk er istand til både og tenke selv og hvilke symptomer som er angst og noe annet.

Jeg har ihvertfall erfart (siste gang for ca 1 uke siden) at er du psykisk syk, så er du dummere enn gjennomsnittsbefolkningen, du må behandles med varsomhet ( det kan jo komme voldsomme utbrudd), veldig mye uvitenhet og usikkerhet. Nesten så jeg har lyst til å bli lærer når jeg blir "stor."

Høres nesten mere ut som hjerte/atrie-flimmer. Dette kan være skadelig over tid og jeg vil anbefale deg å gå til en lege og legge frem problemet slik du skriver i innlegget ditt. En EKG-test vil avsløre evt avik i hjerterytmen.

Gjest skipohoi

Dette opplever jeg også av og til. Men det sier ingenting om deg. Du trenger en utredning, helst et arbeids-EKG, som viser hvordan hjertet ditt jobber under aktivitet.

Du behøver ikke forklare i det vide og brede om dette i forhold til legen. Bare si hvordan det er og at du vil ha en henvisning til arbeids-EKG, evnt 24-timers monitorering, eller begge deler.

Legen din har en oppgave og det er og hjelpe deg. Og hvis dette er "bare angst", noe som i og for seg ikke er barebare, så har du i hvertfall utelukket at noe er galt med hjerte ditt.

Du kan ikke bli på sofaen, så bestill time.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...