Gå til innhold

Dårlig søvn pga smerter. Alternativ til paracet?

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31

Jeg står på venteliste for å komme inn til psykomotorisk fysioterapi pga muskelsmerter (særlig nakke, skuldre).

Jeg har brukt paracet når jeg har måttet men liker det ikke. Ikke virker det særlig heller.

Finnes det noen alternativer? Jeg har så langt forsøkt å unngå medisiner. Men det begynner å gå utover jobben min fordi jeg sover dårlig og lite pga dette - og jobben trenger jeg virkelig mer enn noen sinne før. Har tenkt jeg bare må holde ut, men jeg liker ikke denne utviklingen.

Finns det et alternativ som jeg kan bruke som en nødløsning? Sovemedisin eller smertestillende? Jeg hater å spørre legen om sånt, så jeg spør om råd her først..

Jeg har ikke satt meg inn i det med medisiner og jeg har også hørt at noen er vanedannende. Ønsker ikke å skape meg et nytt problem :-) Takk for evt råd

Fortsetter under...

Du kan forsøke å bruke ibux i stedet, evt. en kombinasjon av ibux og paracet.

Forøvrig kan fysisk trening (hvor du blir såpass varm at du svetter) hjelpe. En rask tur (evt. en blanding av å gå og jogge) etterfulgt av en varm dusj, vil kunne redusere spenningsnivået i kroppen.

God søndag(stur) :-)

Gjest Shira :o)

Kombinasjonen paracet og ibux er det jeg er blitt anbefalt. Og det er ikke farlig og ta i perioder.

Jeg tar 1 gram paracet + 400 mg ibux, er jeg veldig dårlig øker jeg til 600 mg. Passer på at jeg ikke overskrider døgndosen.

Ta en prat med legen din, du kan få både paracet og ibux på resept. Legen kan også da forklare hvor mye du kan ta.

Jeg fungerer fint i hverdagen når jeg tar dette i perioder, blir ikke sløv eller noe. Eneste er at jeg må spise samtidig som inntak av ibux, det anbefales for magen sin del.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1192961856' post='3700239]

Kombinasjonen paracet og ibux er det jeg er blitt anbefalt. Og det er ikke farlig og ta i perioder.

Jeg tar 1 gram paracet + 400 mg ibux, er jeg veldig dårlig øker jeg til 600 mg. Passer på at jeg ikke overskrider døgndosen.

Ta en prat med legen din, du kan få både paracet og ibux på resept. Legen kan også da forklare hvor mye du kan ta.

Jeg fungerer fint i hverdagen når jeg tar dette i perioder, blir ikke sløv eller noe. Eneste er at jeg må spise samtidig som inntak av ibux, det anbefales for magen sin del.

Det er viktig å være oppmerksom på at stort inntak av paracet relativt raskt vil kunne påvirke leveren. (Mener ikke at du ikke vet dette, men ser stadig at det undervurderes hva jevnlig bruk av paracet kan medføre. )

Det er viktig å være oppmerksom på at stort inntak av paracet relativt raskt vil kunne påvirke leveren. (Mener ikke at du ikke vet dette, men ser stadig at det undervurderes hva jevnlig bruk av paracet kan medføre. )

Jeg er klar over det. Jeg går utifra at så og si alle vet dette, det bør jeg kanskje ikke gjøre. Jeg glemmer noen ganger at ikke alle er så vant med smertestillendes og rett bruk.

Jeg er litt bortskjemt med en fastlege som forklarer dette til meg også, det er det nok sikkert ikke alle leger som gjør.

Annonse

Gjest Jente31

Det har vært en hektisk dag, så jeg har ikke fått svart før nå. Jeg skal se hva jeg gjør. Har tenkt på froskens forslag om å legge meg i litt mer hardtrening, og se om det hjelper først. Ibux kan jeg ikke ta.. Tusen takk for forslag alle dere :-)

Gjest Jente31

Paracet fungerer overhodet ikke på muskelsmerter for meg. Prøv og se om Ibux kan funke for deg også. Ta to i slengen, dvs 400 mg.

Paraceten funker delvis for meg. Bedre enn ingenting liksom. Men jeg er veldig skeptisk til å ta de, pga levra. Tar det bare når jeg ikke har noe valg liksom..

Magen min tåler ikke ibux, desverre. Men takk for forslag .-)

Paraceten funker delvis for meg. Bedre enn ingenting liksom. Men jeg er veldig skeptisk til å ta de, pga levra. Tar det bare når jeg ikke har noe valg liksom..

Magen min tåler ikke ibux, desverre. Men takk for forslag .-)

Da ville jeg rett og slett forsøkt med varme og kuldebehandling. Varmt bad eller varm dusj lindrer noe for meg ihvertfall. Nedising likeså når smerten er skikkelig akutt. Varmeflaske på nakken? Også kan man alltids lære opp ungene til å massere - det hender de gidder et par minutter. ;)

Gjest Jente31

Da ville jeg rett og slett forsøkt med varme og kuldebehandling. Varmt bad eller varm dusj lindrer noe for meg ihvertfall. Nedising likeså når smerten er skikkelig akutt. Varmeflaske på nakken? Også kan man alltids lære opp ungene til å massere - det hender de gidder et par minutter. ;)

Vet du.. om dagen, har jeg tatt kaffekoppen (med varm kaffe) mot brystet når det verker, og det har hjulpet.

Så varmeflaske var ikke dumt. Hvorfor har jeg ikke tenkt på det?(!) Du er genial! I kveld skal jeg jammen forsøke det. Takk :-)

Gjest Ulvinnen

Det som hjelper for nakken min, er et glass Baileys, Da slapper musklene av, og smertene gir seg.

Jeg har spurt legen min, og han sier at så lenge jeg begrenser meg til et lite glass, og bare tar det når jeg har smerter, så er bivirkningene mindre enn om jeg tar Paracet. Og så smaker det mye bedre ;)

Et varmt bad er også smertelindrende. Da har jeg et vått håndkle i nakken for å få varme der også. I kombinasjon med Baileysglasset, er det helt suverent.

Annonse

Det har vært en hektisk dag, så jeg har ikke fått svart før nå. Jeg skal se hva jeg gjør. Har tenkt på froskens forslag om å legge meg i litt mer hardtrening, og se om det hjelper først. Ibux kan jeg ikke ta.. Tusen takk for forslag alle dere :-)

Jeg har også god erfaring med varme, som flere her. En god dusj eller ett varmt bad.

Du kan få kjøpt slike varmeputer/pølser til oppvarming i microen.

Varmeflaske bruker jeg også. Da slapper jeg bedre av. I kombinasjon med en god bok, klarer jeg ofte og sovne. Boka må dog ikke være for spennendes, for da klarer jeg ikke legge den fra meg ;o)

Så puster jeg, passer på at jeg ikke holder inne pusten pga smerter, men konsentrerer meg om å ha en jevn rolig pust.

Gjest Jente31

[quote name=Shira :o)' timestamp='1193041923' post='3700959]

Jeg har også god erfaring med varme, som flere her. En god dusj eller ett varmt bad.

Du kan få kjøpt slike varmeputer/pølser til oppvarming i microen.

Varmeflaske bruker jeg også. Da slapper jeg bedre av. I kombinasjon med en god bok, klarer jeg ofte og sovne. Boka må dog ikke være for spennendes, for da klarer jeg ikke legge den fra meg ;o)

Så puster jeg, passer på at jeg ikke holder inne pusten pga smerter, men konsentrerer meg om å ha en jevn rolig pust.

Skal se om jeg finner en slik pølse, høres mer behagelig ut, regner med elkjøp el.l har de..

Jeg tok en halvliter flaske i går kveld og fylte på med glovarmt vann og tullet den inn i et håndle. Det hjalp. En varm dusj har også vært med å lindre.

Så skal jeg prøve å finne meg en god lydbok tenkte jeg.... Det skal visst være veldig avslappende :-)

Skal se om jeg finner en slik pølse, høres mer behagelig ut, regner med elkjøp el.l har de..

Jeg tok en halvliter flaske i går kveld og fylte på med glovarmt vann og tullet den inn i et håndle. Det hjalp. En varm dusj har også vært med å lindre.

Så skal jeg prøve å finne meg en god lydbok tenkte jeg.... Det skal visst være veldig avslappende :-)

Prøv på apoteket, jeg tror de skal ha, jeg har også kjøpt myke varmeflasker på apoteket, de har ett trekk utenpå.

Lydbok er lurt og prøve. Jeg forbinder det med sykehus, så jeg takler det ikke hjemme. Har brukt det en del som inneliggendes pasient og da fungerer det.

Jeg bruker også aromaterapi dusjsåper, vet ikke om de hjelper, men jeg innbiller meg at jeg blir mer avslappet da, og da har den jo effekt :o)

Gjest Jente31

[quote name=Shira :o)' timestamp='1193044753' post='3701008]

Prøv på apoteket, jeg tror de skal ha, jeg har også kjøpt myke varmeflasker på apoteket, de har ett trekk utenpå.

Lydbok er lurt og prøve. Jeg forbinder det med sykehus, så jeg takler det ikke hjemme. Har brukt det en del som inneliggendes pasient og da fungerer det.

Jeg bruker også aromaterapi dusjsåper, vet ikke om de hjelper, men jeg innbiller meg at jeg blir mer avslappet da, og da har den jo effekt :o)

Tusen takk for tips! :-)

Gjest Jente31

Det som hjelper for nakken min, er et glass Baileys, Da slapper musklene av, og smertene gir seg.

Jeg har spurt legen min, og han sier at så lenge jeg begrenser meg til et lite glass, og bare tar det når jeg har smerter, så er bivirkningene mindre enn om jeg tar Paracet. Og så smaker det mye bedre ;)

Et varmt bad er også smertelindrende. Da har jeg et vått håndkle i nakken for å få varme der også. I kombinasjon med Baileysglasset, er det helt suverent.

Det hørtes veldig avslappende ut..

Jeg innbiller meg å ha hørt at leger anbefaler pasientene sine et glass rødvin om kvelden. Kansje pga dette også?

Ser du har fått tips om varme. Jeg har en rispute som kan varmes i mikroen, kjøpte den på helsekosten tror jeg. den er ganske stor og dekker godt akkurat over nakke/oppå skuldrene. Den er god.

En _liiiten_ likør/akevitt når det går mot sengetid..... (bare én, og ikke _hver_ kveld da, alkoholen kan være hard mot leveren den også, og i kombinasjon med paracet er det ikke bra i det hele tatt)

En spennende lydbok, god musikk

Avspenningsøvelser, pusteteknikker (være bevisst på pusten, puste "med magen", tenke seg gjennom én kroppsdel av gangen og forestille seg følelsen av varme og tyngde i den enkelte kroppsdel til man har gjennomgått hele kroppen - kalles autogen trening, er antagelig lettest hvis du får det skikkelig forklart). Jeg trener mensendieck og der har vi 8 minutter med denne avspenningen på slutten hver gang. Deilig der og da, og kan godt brukes hjemme også når spenningene tar for mye tak.

Jeg har fått mange gode øvelser for nakke og hals som har hjulpet meg, det er sikkert noe sånt du også blant annet skal starte med når du begynner trening.

Jeg har brexidol, men når det står på som verst funker de ikke noe særlig syns jeg. Dessuten er de ikke spes snille mot magen de heller. Voltaren fungerte ganske bra, men de må tas tre ganger daglig, virker raskt men går fort ut. Fikk resept på Sarotex en gang av legen min, mot smerter og for å få sove, men de har jeg ikke turt å prøve... Det som hjelper hvis jeg virkelig plages og som jeg har brukt en sjelden gang er paralgin forte. Da blir egentlig ikke smertene borte, men man gir blaffen i at de er der på en måte. Litt ekkel følelse også, men jeg får i hevrtfall slappet litt av når det har vært ille i lengre tid om gangen. Men det bruker jeg som sagt svært lite det også.

Oppsummering: Det som virkelig har gjort en stor forskjell for meg og mine nakkesmerter og hodepine er å begynne med fysioterapi,øvelser under kyndig veiledning, massasje, og mensendieck-trening. Og avspenning, og bevissthet på det å være tilstede i kroppen her og nå. Og den deilige lindrende følelsen av en skikkelig god og varm nakkepute kan være utrolig avslappende.

Håper du får god hjelp av treningen du også, lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...