Gå til innhold

Store søvnproblemer over mange år

Anbefalte innlegg

Gjest søvndesperat
Skrevet

Jeg har slitt med store søvnproblemer i mange år. Jeg får alle symtomene på at jeg er trøtt, som at øyenlokkene blir tunge, og at jeg føler meg trøtt, men får til syvende og sist ikke sove. Hvis jeg er heldig får jeg kanskje sove i en time, men ligger da våken resten av natten og får kanskje sove igjen mellom kl 8 - 11 på morgenen. Jeg er student og disse søvnproblemene går ut over min konsentrasjonsevne, og at jeg nesten alltid føler meg sliten og at humøret er veldig variabelt ++. Nesten alt er prøvd ut for å løse problemene, gå lange turer om dagen for at kroppen skal bli sliten, lysterapi, annen trening, men ingenting hjelper. Jeg er en veldig rolig person, som sjelden stresser, har ikke mange bekymringer. Legen sier jeg er for ung til å få innsovningsmedisiner og da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Gjest surikatt
Skrevet

Hva skjer hvis du ikke sover de timene mellom 8-11?

Skrevet

Dette er noe du har slitt med i mange år og kanskje hørt det meste av råd allerede.

Kanskje du kan finne noe matnyttig på f.eks. denne linken.

http://nettpsykologene.no/sovn.htm

Et søk på 'søvnproblemer' gir mange gode treff.

Har du noen gang blitt henvist videre til spesialist?

F.eks.:

http://www.uib.no/isf/people/doc/sleepn.htm

Jeg synes at det problemet du beskriver er så stort at det ikke holder å bare si at du ikke kan få sovemedisiner. Sovemedisiner er helt sikkert ikke en god løsning, men da må du få annen hjelp, fra spesialister, til å finne de gode løsningene.

mvh

Skrevet

Var jeg deg ville jeg bedt fastlegen om henvisning til en søvnspesialist som kan finne ut hva som er i veien.

Viktig at du finner ut hva som er årsaken til søvnproblemene også.

Da vil det være lettere å gjøre noe med det, og få rett behandling.

Skrevet

Eg vil anbefale deg å bruke søkemuligheten her på DOL, så får du helt sikkert noen ideer i fra andre som har slitt med det samme som du.

Eg kjenner meg igjen i din beskrivelse, og har den seinere tiden (etter å ha sovet bra i 3 år) fått søvnvansker igjen.

Bruker nå Melatonin (søvnhormonet som dannes i hjernen) 3MG 1 til 2 timer før eg legger meg, og er veldig fornøyd, har ikkje merka noen bivirkninger og er heller ikkje trøtt/ør om morningen.

Søk på "Melatonin" så kan du lese om andres erfaringer.

Men en søvnklinikk eller lignende er nok den beste løsningen, da løser en jo opp i problemene individuellt uten å ty til medikamenter.

• 2 uker senere...
Gjest pærebrus875
Skrevet

Sikker på at det ikke er noe inni deg som holder deg våken? Noe du har opplevd men ikke behandlet men gjemt bort? Vet en kompis sliter ekstremt med og sove, i perioder nekter han rett og slett å sove. Pga veldig voldelige mareritt han ikke vil snakke om.

Slet selv med store søvnvansker, kunne sove noen timer, våkne og ligge våken i noen timer, sove litt mer osv.. dette også tærer veldig på. Men det snudde helt om da ting begynte å roe seg litt ned i livet mitt, jeg fikk gjøre som JEG ville, og har ikke kontakt med slektninger som jeg ikke takler mer enn absolutt høyst nødvending. Og jeg sover nesten for godt om nettene nå, hender jeg våkner av at ting skjer, men jeg svarer i søvne på ting og husker ikke noe dagen etter. Ler meg ihjel hver gang jeg typen sier hva jeg har sagt pga jeg trodde aldri at jeg skulle kalre å sove så tungt at jeg snakker i søvne :).

Er det mulig at søvnvansker kan være symptom på mangel av vitamin/mineraler? Ta en tur til legen for blodprøve.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...