Gå til innhold

Antipati mot legestanden

Anbefalte innlegg

Gjest Blomsterbarnet

Jeg kan ikke for det, men har utviklet en utpreget forakt for legestanden. Jeg har møtt så mange ufordragelige leger, at nå har jeg fått et nesten antipatisk forhold til leger.

Heldigvis går jeg nå til en psykiater som er meget dyktig, mennesklig og klok. Han dømmer ikke og ser ikke på seg selv som verdensmester, slik mange andre leger gjør.

Det er selvføglelig ikke alle leger som er sånn, men jeg mener at gjennom utdannelsen så får mange leger et svært dogmatisk syn, de pådrar seg en såkalt "fagblindhet" som omtrent kan være skadelig, spesielt når det gjelder pasienter som sliter psykisk.

Jeg har feks opplevd å blitt feiltolket mange ganger av leger, fordi jeg har den diagnosen jeg har så tror det jeg er en drittsekk allerede før jeg har sagt et ord.

Mange leger tror det er verdensmestere og de forventer respekt for den de er og hva de sier. Men jeg må si jeg mange ganger har vært uenig med leger og funnet det de har sagt "helt på bærtur".

Jeg sa hva jeg mente om en svært dårlig behandling jeg fikk på legevakta og da sa legen min at det kunne jeg ikke si til han, for det var han som var lege og det måtte jeg respektere. Men det var ikke snakk om respekt eller ei, det er snakk om at pasienter snart må bli hørt!!

Leger må snart lære seg at det er pasientene som er eksperter på sine egne sykdommer. Selvfølgelig skal man lytte til de råd leger gir og det er de som har medisinsk kunnskap osv. Men man må være svært kritisk og oppegående selv, for leger gjør også brølere, noe jeg smertelig har erfart på kroppen.

Jeg har hatt svært flink og empatiske leger, men også leger som er svært rigide og som på en måte ikke skjønner at man må bruke skjønn i hvert enkelt tilfelle - for hver enkelt pasient.

Kan noen kurere meg for min forakt for leger? :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/288962-antipati-mot-legestanden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet jeg ikke hva du har opplevd av ufordragelige leger. Men jeg mener at det er viktig som pasient å passe godt på selv. Jeg har personlig erfaring med at legene også kan da feil opptil flere ganger. Nå er min far lege, dermed så har jeg kanskje ikke den nesegruse respekten jeg har forstått at mange har for leger. Men stort sett så har de leger jeg har vært borte i vært hyggelige, men jeg har også opplevd leger som omtrent ikke klarer å forholde seg til deg hverken som menneske eller pasient. Det er akkurat som de blir totalt teknifisert.

Gjest liten løve

Må bare si at jeg har totaløt motsatt oppfatning fra den du har. Har sikkert vært i kontakt med over 20 leger fra jeg begynte å slite psykisk, og bare hos en av dem har jeg blitt dårlig møtt.

Synes faktisk legestanden er ganske fantastisk!

Du sier legen vil bli respektert for den han er og det han sier. Selvfølgelig vil han det. Vil ikke du det samme?

Vil ikke du bli respektert for den du er og det du sier?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...