Gå til innhold

Psykiske lidelser og ung ufør

Anbefalte innlegg

Gjest uføremeg

Hei.

Slik er stå: Jeg er en 24 år gammel jente som ble som 18 åring innlagt på sykehus med overdose i suicidal hensikt, og ble videre innlagt på psykiatrisk sykehus i 6mnd. Har vært ut og inn av psykehus frem til 2 år tilbake, da har jeg klart meg uten det.

Jeg ble ferdig med videregående for 1 år siden, og begynte i høst på studier. Men jeg klarer det ikke... jeg prøver virkelig hardt, men alt jeg gjør er å grine når jeg kommer hjem. Jeg blir mer og mer deprimert, og merker at når jeg kan gå hjemme, blir humøret bedre.

Har diagnosene bipolar 2, PTSD etter overgrep og hypotyreose.

Jeg har gått til samme psykiater siden jeg var 18 og avsluttet forholdet i mai, da hun gikk ut i morspermisjon. Jeg har gått fra sykepenger, til rehabiliteringspenger, til attføring, tilbake til rehabiliteringspenger, og til attføring igjen...

Men jeg klarer ikke dette:-(

Er det mulighet for å bli ung ufør eller noe? Jeg klarer ikke:-(

Hvilke regler gjelder?

Mvh

meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289041-psykiske-lidelser-og-ung-uf%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synd du sliter sånn da. Vet ikke hvilket studie du har begynt på, men er det mulig for deg å roe ned litt? Har du pliktig oppmøte hele tiden, kan du ta noen dager hjemme innimellom?

Har du søkt hjelp for depresjonen?

Kan du stresse ned litt? Vet av erfaring at stress ikke er bra når man har de diagnosene du beskriver. Uføretrygd er jo en utvei, men kanskje du burde behandle depresjonen din først og se hva som da skjer?

Jeg jobber ikke i NAV men samarbeider mye med dem så jeg tror jeg kan svare deg noenlunde på det du spør om. Men jeg vil råde deg til å ta opp problemstillingen med NAV og lege/behandler.

For å få en varig uføreytelse så skal det ikke være særlig utsikter til bedring. Det skal stort sett være en del ting som skal være prøvd av behandling/attføring før en kommer til den konklusjonen, spesielt når en er så ung. Når du er ferdig med en rehabiliterings/attføringsperiode er det en stor fordel om du får en slags konklusjon for veien videre.

Kanskje er det lurt at du tar opp problemstillingen med NAV sammen med lege/behandler slik at du kan få en slags avklaring på veien videre. Vil tro at varig uføretrygd ikke er aktuelt så tidlig, men at det KAN være aktuelt med midlertidig uføretrygd DERSOM det ikke er hensiktsmessig med videre attføring eller rehabilitering og du ikke er studiefør/arbeidsfør nå.

--

Du har klart å gjennomføre videregående utdanning og det har vært en endring i sykdomshistorien din i forhold til at du ikke har vært innlagt de siste årene. Ut fra det du skriver så får jeg inntrykk av at det er potensiale for at du kan studere/arbeide dersom forholdene ligger til rette for det. Også siden du er så ung tror jeg ikke du vil få varig uføretrygd.

Når du begynte å studere i høst, var det på attføring? I så fall ta opp problemstillingen om "rette ytelse og rette aktivitet" med NAV og lege/behandler. Noen ganger må tiltakene og ytelsene justeres i forhold til helsesituasjonen. Kanskje er det for tidlig med fulle studier og du må ha mer fokus på behandling?

Dersom du skal avslutte studiene så ha alt i orden med sykmelding/dokumentasjon. Det er viktig i forhold til Lånekassa og dine rettigheter hos NAV.

Gjest liten løve

Jeg jobber ikke i NAV men samarbeider mye med dem så jeg tror jeg kan svare deg noenlunde på det du spør om. Men jeg vil råde deg til å ta opp problemstillingen med NAV og lege/behandler.

For å få en varig uføreytelse så skal det ikke være særlig utsikter til bedring. Det skal stort sett være en del ting som skal være prøvd av behandling/attføring før en kommer til den konklusjonen, spesielt når en er så ung. Når du er ferdig med en rehabiliterings/attføringsperiode er det en stor fordel om du får en slags konklusjon for veien videre.

Kanskje er det lurt at du tar opp problemstillingen med NAV sammen med lege/behandler slik at du kan få en slags avklaring på veien videre. Vil tro at varig uføretrygd ikke er aktuelt så tidlig, men at det KAN være aktuelt med midlertidig uføretrygd DERSOM det ikke er hensiktsmessig med videre attføring eller rehabilitering og du ikke er studiefør/arbeidsfør nå.

--

Du har klart å gjennomføre videregående utdanning og det har vært en endring i sykdomshistorien din i forhold til at du ikke har vært innlagt de siste årene. Ut fra det du skriver så får jeg inntrykk av at det er potensiale for at du kan studere/arbeide dersom forholdene ligger til rette for det. Også siden du er så ung tror jeg ikke du vil få varig uføretrygd.

Når du begynte å studere i høst, var det på attføring? I så fall ta opp problemstillingen om "rette ytelse og rette aktivitet" med NAV og lege/behandler. Noen ganger må tiltakene og ytelsene justeres i forhold til helsesituasjonen. Kanskje er det for tidlig med fulle studier og du må ha mer fokus på behandling?

Dersom du skal avslutte studiene så ha alt i orden med sykmelding/dokumentasjon. Det er viktig i forhold til Lånekassa og dine rettigheter hos NAV.

Uføremeg nevner ikke noe om varig uføretrygd såvidt jeg kan se. Hun spør om ung ufør. Ung ufør kan en, dersom en oppfyller de svært strenge kriteriene, få tilstått både som rehabiliteringspenger, attføringspenger, midlertidig uførestønad og varig uførepensjon.

Jeg har vært uføretrygdet som ung ufør fra jeg var 22. Det har hjulpet meg masse rent økonomisk. Har jeg blitt sløv av det? antagelig... Men man slipper jo å bekymre seg om penger til mat o.l. Innimellem i gode år har jeg hatt deltidsjobber. Selv om det begynner å bli lenge siden nå.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...