Gå til innhold

Clonazepam (Rivotril) for søvn

Anbefalte innlegg

Er det nokon som har erfaring med rivotril for søvn? Dei seier det er eit alternativ, rovitril 3 dager i veka for å få sove av og til. I og med at behandler trur mangel på søvn kjem av angst, så vil ho heller gje rivotril enn -vanlege- sovemedisiner. Men, når eg les online om rivotril synest eg det høyrest avhengingheitsskapandes ut...? Litt skeptisk... Men ho seier 3 kvelder i veka på 0,5mg er for lite til å bli avhenging av, eller det er langt fram i tid... Nokre erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289042-clonazepam-rivotril-for-s%C3%B8vn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg fungerer det glimrende, og mye bedre enn Sobril. Får sove godt, og føler meg vanlig neste dag, det gjør jeg ikke av Sobril.

Men den er visst mer avhengighetsskapende. Jeg har kontroll på sånt, og tar kanskje 5-6 i året.

Takk for svar,

Korleis kontrollerer du at du ikkje blir avhenging?

Bra at det hjelper deg. Kanskje eg bør prøve. Å ikkje sove er ikkje eit særleg bra alternativ heller...

Jeg sovner ikke på så små doser Rivotril. Ikke engang i starten merket jeg noe til dem. Men jeg vet at andre gjør det så jeg synes det er verdt et forsøkt.

Men vi er alle forskjellige, noen klarer seg med 0,5mg og andre bruker 8mg som jeg har hørt er maxdose.

Takk for svar,

Korleis kontrollerer du at du ikkje blir avhenging?

Bra at det hjelper deg. Kanskje eg bør prøve. Å ikkje sove er ikkje eit særleg bra alternativ heller...

Jeg holder forbruket nede. Tar det bare når jeg absolutt må, pga diverse ting. Aldri to dager i strekk. Sjelden to dager i løpet av en uke. Skulle jeg merke at jeg mister kontrollen, ville jeg tatt med glasset mitt med 150 tabletter og levert legen og bedt om rasjonering.

Jeg holder forbruket nede. Tar det bare når jeg absolutt må, pga diverse ting. Aldri to dager i strekk. Sjelden to dager i løpet av en uke. Skulle jeg merke at jeg mister kontrollen, ville jeg tatt med glasset mitt med 150 tabletter og levert legen og bedt om rasjonering.

maks to gonger i veka.. synest du 3 høyrest for mykje ut/ute av kontroll? og _alltid_ gå på det? eg forstod det som det var meininga å ta det 3 gonger i veka, alltid... har nå tabletter bare for 2 veker, men er i tvil om eg vil ta dei...

Annonse

hidi, the scorpion

Jeg sovner ikke på så små doser Rivotril. Ikke engang i starten merket jeg noe til dem. Men jeg vet at andre gjør det så jeg synes det er verdt et forsøkt.

Men vi er alle forskjellige, noen klarer seg med 0,5mg og andre bruker 8mg som jeg har hørt er maxdose.

Ja, det kommer vel også litt an på hvor vant man er med medisiner.

Problemet er jo bare at man ikke oppnår maxvirkning før etter et par uker. Men Rivotril hjelper jo for så mangt så det er sikkert forskjellig det også.

hidi, the scorpion

Jeg hadde startdose på 1 mg og fikk beskjed om at jeg kunne øke opptil 8 mg. Jeg ligger på halvparten etter sju år :o)

Det er jo flott! Jeg holder meg til min faste dose medisiner. Bruker sjelden noe til å sove på, selv om jeg absolutt hadde trengt det noen ganger....

hidi, the scorpion

Problemet er jo bare at man ikke oppnår maxvirkning før etter et par uker. Men Rivotril hjelper jo for så mangt så det er sikkert forskjellig det også.

Jeg trodde man ble litt hyper på den medisinen, og at den virket beroligende på de skikkelige hyperaktive, men ikke på oss andre,,,?

Man lærer så lenge man lever!

Ja, det kommer vel også litt an på hvor vant man er med medisiner.

hm. eg er ikkje van med medisiner (meget skeptisk, og unngår det kategorisk eigentleg. men, å ikkje sove er ikkje særleg bra det heller). problemet er vel at eg er så redd medisiner at når eg kjenner eg glir vekk får eg panikk (har også noko hjerteproblematikk, så trur det er hjertet kvar gong, sjølv om det er heilt irrasjonelt å tru dett).

men, om små doser faktisk hjelper folk, så kanskje verdt eit forsøk. gjennom panikken og sove...

takk for svar forresten :)

hm, ho fortalte meg at ein ville merke alle fysiske effekter med å ta det bare ein gong... så ho sa eg burde ta tabletter ein gong eg kjenner meg ok for å kjenne effekten på kroppen. medan effekten på hovudet vil vera annleis avhenging av korleis ein kjenner seg...

men fleire veker før effekt?..

Annonse

Det som er så fint med rivotril. Er at du kommer ikke til å merke noen bivirkning, annet enn en god rolig tretthet.

Andre sovemidler som feks stilnoct og imovane har mye større bivirkninger og er dessuten vanedannende. 0.5 mg er nok, nok til å få deg til å få en god natt. Min mor fikk det et par uker rundt en operasjon, og hun sier hun aldri har sovet så godt.

Jeg hadde startdose på 1 mg og fikk beskjed om at jeg kunne øke opptil 8 mg. Jeg ligger på halvparten etter sju år :o)

kjente du den same effekten av fyrste tablett du nokon gong tok, som det du kjenner nå?

har du høyrt om rivotril kan påvirke hjerte/cardio osv?

Det som er så fint med rivotril. Er at du kommer ikke til å merke noen bivirkning, annet enn en god rolig tretthet.

Andre sovemidler som feks stilnoct og imovane har mye større bivirkninger og er dessuten vanedannende. 0.5 mg er nok, nok til å få deg til å få en god natt. Min mor fikk det et par uker rundt en operasjon, og hun sier hun aldri har sovet så godt.

så fint :)

det høyrest ut til at folk hovudsakleg har positive erfaringer.

kanskje eg får bite tvil og panikk i meg og prøve det.

hidi, the scorpion

maks to gonger i veka.. synest du 3 høyrest for mykje ut/ute av kontroll? og _alltid_ gå på det? eg forstod det som det var meininga å ta det 3 gonger i veka, alltid... har nå tabletter bare for 2 veker, men er i tvil om eg vil ta dei...

Synes du skal følge det opplegget som din lege har forskrevet!

Om du plutselig skulle føle deg uvel, så ring legevakten.

Søvn er kjempeviktig for helsa vår!

Ønsker deg masse lykke til :) Bekymringer er heller ikke sunt, så følg legens råd.

Aner ikke, jeg er ikke lege.

Jeg er bare hyperforsiktig med legemidler. Men dette er det eneste jeg har prøvd som fungerer for meg. Og det fungerer med bare én av og til.

Synes du skal følge det opplegget som din lege har forskrevet!

Om du plutselig skulle føle deg uvel, så ring legevakten.

Søvn er kjempeviktig for helsa vår!

Ønsker deg masse lykke til :) Bekymringer er heller ikke sunt, så følg legens råd.

Takk :)

Tja, bør vel kanskje prøve det. Objektivt fornuftig. Subjektiv angst.

Sjølv om medisin medfører ca like mykje angst som angsten den er der for å ta knekken på ;) jaja.

Eg treng ein av-og-på knapp.

kjente du den same effekten av fyrste tablett du nokon gong tok, som det du kjenner nå?

har du høyrt om rivotril kan påvirke hjerte/cardio osv?

Nei, det tok tid før jeg fikk noen effekt. Ikke har jeg kjent noe på hodet eller hjertet heller og ikke blir jeg noe ruset i det hele tatt. Tror jeg, for jeg spiser den om kvelden og det har jeg gjort hele tiden. Men den tar nervesmerter, i hvert fall for meg.

Jeg har ikke peiling på hvor farlig det er å spise en slik dose som jeg gjør, men hadde jeg ikke spist den så hadde jeg antagelig ligget i senga med store nervesmerter og helt uten livskvalitet. Nervesmerter er som voldsom tannverk og de er nesten ikke til å overleve.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...