Gå til innhold

Remeron - vektøkning NHD

Anbefalte innlegg

Jeg har nå en periode gått på Remeron 60mg og er egentlig strålende fornøyd med virkningen, så jeg ønsker ikke å slutte med dem eller bytte med noe annet, men jeg har likevel noen spørsmål.

Jeg har est ut relativt mye etter at jeg begynte med pillene. Det kan forsåvidt være flere grunnet til det:

For det første er jeg kontinuerlig sulten. Jeg synes nesten aldri jeg kjenner meg mett nesten uansett hvor mye jeg spiser eller hva jeg spiser. Alltid snopin på noe godt er jeg også. Jeg mener å huske du tidligere har skrevet noe om sultfølelse som bivirkning av medikamenter?

For det andre lettet humøret såpass mye da jeg startet på Remeron at jeg ikke trengte å bo på sats for å overleve lenger. Men selv om det var befriende deilig å kunne kjenne at humøret var greit også uten å måtte trene hele tiden, skal jeg nå begynne å trene litt igjen. Har dog ikke tenkt å bosette meg der igjen når jeg kan slippe det.

Jeg har hatt lavt stoffskifte, men det skal være stabilisert på medikamenter. Det er riktignok ikke sjekket på en stund, og i den perioden det ble sjekket trente jeg veldig mye. Trening påvirker vel så vidt jeg har forstått stoffskifte?

Så jeg tenker jeg kan ha est fordi Remeron får en til å ese, fordi jeg spiser alt for mye eller fordi jeg har slutta å trene. Eller en blanding av alt det der.

Trene litt skal jeg begynne med igjen. Men jeg lurer på hva jeg kan gjøre angående mat og spising. Jeg har alltid kunnet spise når jeg var sulten uten å legge på meg tidligere, så jeg aner ingenting om hvor mye jeg egentlig burde spise. Jeg har alltid spist etter sulten/mett-prinsippet. Men så mener jeg å huske at du har skrevet at man kan legge på seg en del av noen piller fordi man mister denne metthetsfølelsen?

Så spørsmålet mitt er, skal jeg la være å spise selv om jeg er sulten? Er det Remeron som gjør at jeg er sulten uten å trenge mat? Hvordan finner jeg i så fall ut hvor mye jeg bør spise? Jeg har som sagt alltid spist når jeg var sulten og sluttet når jeg ble mett tidligere. Og jeg kan vel ikke sammenligne og spise like mye som jeg spiste da jeg bodde på sats, da jeg antar jeg har behov for mye mindre nå som jeg trener mye mindre?

Dessuten lurer jeg på om jeg burde få sjekket stoffskiftet på nytt nå når jeg har flyttet ut av treningssalen? Eller vil det ha lite å si?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289068-remeron-vekt%C3%B8kning-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Så spørsmålet mitt er, skal jeg la være å spise selv om jeg er sulten?

S: Ja.

Er det Remeron som gjør at jeg er sulten uten å trenge mat?

S: Ja.

Hvordan finner jeg i så fall ut hvor mye jeg bør spise?

S: Når du spiser så mye/lite at vekten er stabil. Det vil avhenge av aktivitetsnivået.

Dessuten lurer jeg på om jeg burde få sjekket stoffskiftet på nytt nå når jeg har flyttet ut av treningssalen? Eller vil det ha lite å si?

S: Alle som har stoffskifteproblemer bør sjekke det med faste mellomrom. Du bør få sjekket det nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...