Gå til innhold

Tilgi seg selv?

Anbefalte innlegg

Gjest Destiny

Jeg gjorde noe veldig dumt for noen uker siden. Var veldig påvirket av alkohol, hadde blackout, og gikk inn i en situasjon jeg burde ha holdt meg langt unna. Jeg skadet bare meg selv. Bestevenninnen min var også tilstede, og hun har på en måte brukt det mot meg. Hun ble kjempesint. Hun kunne ha hjulpet meg ut av situasjonen, men det gjorde hun ikke, hun ble rasende. Hun virker fortsatt rasende. Vi har ikke snakket sammen siden, kun via sms.

Jeg sliter veldig med dette, føler skyld og skam. Prøver å legge situasjonen bak meg, men hun gjør det bare enda verre for meg. Har mistet troen på to av dem som sto meg nærmest.

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Da jeg var borte fra hjembyen min i fem dager hadde jeg såpass avstand til ting at jeg klarte å håndtere dem. Nå som jeg er tilbake er alt svart og jeg orker ikke å gjøre annet enn å gråte. Sove mest mulig.

Er i behandling og skal til psykiater på torsdag. Føler at det er hundre år til.

Ringte mental helse telefonen i går. Traff på en hyggelig dame, men jeg orket ikke å si akkurat hva som hadde skjedd, bare at jeg hadde gjort noe veldig dumt på fylla. Da bagatelliserte hun det og sa at dette er noe som er en del av å være ung. Det er ikke en del av å være ung...Og her sitter jeg og føler meg så alene. River ned mange andre relasjoner rundt meg også, for jeg orker ikke å forholde meg til andre mennesker.

Er på grensen til suicidal nå.

Hjelp?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289071-tilgi-seg-selv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Kjære deg!

Hun du snakket med har rett! Unge gjør mange dumme feil, tilogmed alvorlige feil, som man skal angre og tenke over....

Det har du gjort, kjære deg! Det er faktisk lov å begå feil, om man i ettertid ser på det som et feilgrep.

Så unge kjære deg, DITT LIV er viktig, kanskje andre unge kan lære av dine feil, muligens du da ser at ditt liv er verdifullt, nettopp pga feil og mangler. Det gjør oss til ekte mennesker!

Vi trenger slike som deg! Ikke så mange andre som innrømmer så åpent og flottt, som du gjorde i ditt innlegg!

Løft hodet og se verdeni øynene, det KAN du, får du er STERK!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289071-tilgi-seg-selv/#findComment-2319944
Del på andre sider

Hallo! Se på dette som en (vond) erfaring, noe du har lært av og som du skal prøve hardt å ikke gjenta. Så legger du det fortest mulig bak deg og ser framover. Ikke bruk energi på ting du likevel ikke kan forandre. Godta at det er sånn, ferdig med det. Det burde vel forresten venninna di også gjøre. En god venn er vel istand til å se at du ikke er feilfri og at du ikke er sånn til vanlig. Vi kan vel alle "klikke" en eller annen gang, hovedsaken er at vi lærer av det og ikke gjentar det hele tiden. Det var dagens visdomsord fra meg :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289071-tilgi-seg-selv/#findComment-2320153
Del på andre sider

Hva mener du med at du bare skadet deg selv? Jeg forsto ikke helt hva som skjedde. Jeg kan heller ikke helt forstå hvorfor din vennine ble så sint uten å forstå hva som skjedde.

Skremte du henne på noen måte?

Håper det ordner seg. Ikke vær så streng med deg selv. Alle gjør og sier dumme ting. Men jeg aner jo ikke helt hva som har skjedd her da!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289071-tilgi-seg-selv/#findComment-2320531
Del på andre sider

Gjest Destiny

Hva mener du med at du bare skadet deg selv? Jeg forsto ikke helt hva som skjedde. Jeg kan heller ikke helt forstå hvorfor din vennine ble så sint uten å forstå hva som skjedde.

Skremte du henne på noen måte?

Håper det ordner seg. Ikke vær så streng med deg selv. Alle gjør og sier dumme ting. Men jeg aner jo ikke helt hva som har skjedd her da!

Jeg havnet som sagt i en dum situasjon... Vil helst ikke utdype... Eller, kan vel egentlig det... Siden jeg er anonym... Greien var at jeg hadde sex med min x-stefar... :( :( Hadde kjent han siden jeg var seks år... Æsj... Ble så kvalm etterpå, og nå har jeg bare vært kjempelei meg... Sovet mest mulig. Kuttet kontakten med han etterpå, jeg orker ikke å forholde meg til han.

Venninnen min forstod jo hva som skjedde. Hun sa at det var helt sinnsykt, noe det også var... Kan godt forstå at hun reagerte, men hun kunne ha håndtert det på en annen måte. Det gikk ikke på henne på noen som helst måte. Skulle bare ønsket at hun kunne ha stoppet det.

Har bestemt meg for å slutte å drikke... Så noe godt kom det vel ut av det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289071-tilgi-seg-selv/#findComment-2320798
Del på andre sider

Annonse

Jeg havnet som sagt i en dum situasjon... Vil helst ikke utdype... Eller, kan vel egentlig det... Siden jeg er anonym... Greien var at jeg hadde sex med min x-stefar... :( :( Hadde kjent han siden jeg var seks år... Æsj... Ble så kvalm etterpå, og nå har jeg bare vært kjempelei meg... Sovet mest mulig. Kuttet kontakten med han etterpå, jeg orker ikke å forholde meg til han.

Venninnen min forstod jo hva som skjedde. Hun sa at det var helt sinnsykt, noe det også var... Kan godt forstå at hun reagerte, men hun kunne ha håndtert det på en annen måte. Det gikk ikke på henne på noen som helst måte. Skulle bare ønsket at hun kunne ha stoppet det.

Dette forstår jeg at må være vanskelig. Men mitt sinne retter seg i såfall mot din x stefar.

Huff! Dette er jo et overgrep mot deg!

Håper du klarer å få skaffet deg den hjelpen du trenger!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289071-tilgi-seg-selv/#findComment-2321019
Del på andre sider

Hvis du var full så er det faktisk på grensen til voldtekt dette. Nå vet jo ikke jeg hvordan det var. Men slik du beskriver det i ditt første innlegg så høres du ut etter at du skrev det du skrev som en som er blitt uttsatt for ett overgrep. Om situasjonen var uklar så blir det tror jeg enda vanskeligere for deg å se situasjonen klart. Denne stefaren din har gjort noe grovt mot deg som han alldri skulle ha gjort!!!!

Venninnen din burde syns nå jeg legge dette raseriet til siden.

Kanskje føler hun seg litt medskyldig siden hun ikke hjalp deg ut av situasjonen? Da er nok raseriet hennes mot deg ute av proposjoner.

Jeg kan ikke gi noe bestemt råd om hva som er riktig å gjøre. Men jeg mener dete er et overgrep og du burde få en eller annen mulighet til å få dette bearbeidet. Med en sånn stefar som du har kjent siden du var 6 år og som egentlig har vært din sosiale far over kanskje mange år så er dette svært alvorlig!!! Og når han gjør noe slikt mot eg så forundrer det ikke meg om det er flere ting du trenger å få bearbeidet?

Kjenner jeg blir sint bare her jeg skriver!

Ikke ta på deg skylden for dette!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289071-tilgi-seg-selv/#findComment-2321025
Del på andre sider

Gjest Destiny

Hvis du var full så er det faktisk på grensen til voldtekt dette. Nå vet jo ikke jeg hvordan det var. Men slik du beskriver det i ditt første innlegg så høres du ut etter at du skrev det du skrev som en som er blitt uttsatt for ett overgrep. Om situasjonen var uklar så blir det tror jeg enda vanskeligere for deg å se situasjonen klart. Denne stefaren din har gjort noe grovt mot deg som han alldri skulle ha gjort!!!!

Venninnen din burde syns nå jeg legge dette raseriet til siden.

Kanskje føler hun seg litt medskyldig siden hun ikke hjalp deg ut av situasjonen? Da er nok raseriet hennes mot deg ute av proposjoner.

Jeg kan ikke gi noe bestemt råd om hva som er riktig å gjøre. Men jeg mener dete er et overgrep og du burde få en eller annen mulighet til å få dette bearbeidet. Med en sånn stefar som du har kjent siden du var 6 år og som egentlig har vært din sosiale far over kanskje mange år så er dette svært alvorlig!!! Og når han gjør noe slikt mot eg så forundrer det ikke meg om det er flere ting du trenger å få bearbeidet?

Kjenner jeg blir sint bare her jeg skriver!

Ikke ta på deg skylden for dette!!!

Takk for svaret. Det var et fint innlegg som hjalp meg å se situasjonen litt utenfra.

Jeg vet ikke om jeg kan si at det var på grensen til voldtekt. Altså, jeg tenker at da skulle jeg ha sagt nei. Men jeg sa til han på forhånd at jeg ikke burde drikke så mye, han svarte med å komme med mer og mer alkohol. Jeg er veldig glad i han, det gjorde meg sårbar. Han vet jo også at jeg sliter mye med psyken. Lurer på om han kan ha gjort det pga. hevnmotiver mot min mor. Kanskje er jeg paranoid.

Var hos psykiateren i dag. Har skrevet dagbok for de siste to ukene. Leste opp det jeg hadde skrevet disse dagene etter at det skjedde. Jeg orket ikke å utdype situasjonen, håper jeg kan gjøre det en dag...

Det har vært mange ting opp gjennom årene med han. Psykisk mishandling og omsorgssvikt - han gjorde livet mitt til et helvette. Men det var aldri overgrep inne i bildet. Ble veldig glad da vi kunne legge ting bak oss og ha en stabil relasjon.

Han later som om det ikke har skjedd og mener at hvis vi holder det hemmelig så er det ikke noe problem. Nå er jeg så fortvilet over situasjonen at jeg har gitt beskjed om at jeg ikke ønsker kontakt med det første.

Ja, jeg føler meg faktisk utnyttet. Brukt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289071-tilgi-seg-selv/#findComment-2321931
Del på andre sider

Gjest irssiss

Takk for svaret. Det var et fint innlegg som hjalp meg å se situasjonen litt utenfra.

Jeg vet ikke om jeg kan si at det var på grensen til voldtekt. Altså, jeg tenker at da skulle jeg ha sagt nei. Men jeg sa til han på forhånd at jeg ikke burde drikke så mye, han svarte med å komme med mer og mer alkohol. Jeg er veldig glad i han, det gjorde meg sårbar. Han vet jo også at jeg sliter mye med psyken. Lurer på om han kan ha gjort det pga. hevnmotiver mot min mor. Kanskje er jeg paranoid.

Var hos psykiateren i dag. Har skrevet dagbok for de siste to ukene. Leste opp det jeg hadde skrevet disse dagene etter at det skjedde. Jeg orket ikke å utdype situasjonen, håper jeg kan gjøre det en dag...

Det har vært mange ting opp gjennom årene med han. Psykisk mishandling og omsorgssvikt - han gjorde livet mitt til et helvette. Men det var aldri overgrep inne i bildet. Ble veldig glad da vi kunne legge ting bak oss og ha en stabil relasjon.

Han later som om det ikke har skjedd og mener at hvis vi holder det hemmelig så er det ikke noe problem. Nå er jeg så fortvilet over situasjonen at jeg har gitt beskjed om at jeg ikke ønsker kontakt med det første.

Du er utnyttet og brukt, og det er alltid forelderens, i ditt tilfelle steforelderens sitt ansvar at noe sånt har skjedd!! Det er hans skyld!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289071-tilgi-seg-selv/#findComment-2321936
Del på andre sider

Det er tror jeg spesielt vondt når en slik situasjon blir sauset sammen med masse forskjellige følelser. Glad i sier du. Samtidig så har han. skapt mye vondt i oppveksten din. Og nå denne situasjonen...

Jeg vil tenke dette blir kaos av følelser i deg!

Hvor mye du trenger å utdype situasjonen vet bare du tror jeg. Men å snakke om den ta den frem tror jeg kan være veldig viktig. Når trollet kommer ut så sprekker det vet du.;-)

Så fint at du allerede er i en behandlingssituasjon! Det må jo være en fordel!

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289071-tilgi-seg-selv/#findComment-2322042
Del på andre sider

Gjest Destiny

Det er tror jeg spesielt vondt når en slik situasjon blir sauset sammen med masse forskjellige følelser. Glad i sier du. Samtidig så har han. skapt mye vondt i oppveksten din. Og nå denne situasjonen...

Jeg vil tenke dette blir kaos av følelser i deg!

Hvor mye du trenger å utdype situasjonen vet bare du tror jeg. Men å snakke om den ta den frem tror jeg kan være veldig viktig. Når trollet kommer ut så sprekker det vet du.;-)

Så fint at du allerede er i en behandlingssituasjon! Det må jo være en fordel!

Klem

Ja, det er akkurat det som gjør det så vanskelig - denne lange historien med så mye vondt. Og nå klarte jeg å rote meg borti en slik episode... Det resulterte i et skikkelig følelseskaos.

Men jeg har omsider begynt å få situasjonen litt på avstand. Føler meg ikke suicidal lenger.

Har snakket litt om det med en venninne. Ellers er det ikke så mange jeg kan snakke med... Det var godt å lufte ting her på DOL.

Pleier vanligvis å prate med min x-stesøster ved vanskelige tanker og følelser. Det kan jeg ikke nå. Jeg må jeg bære på en slags "familiehemmelighet" resten av livet. Finner det også ganske vanskelig. Er som oftest en veldig ærlig person.

Fant ut av dette med bestevenninnen og lite kontakt... Hun er ikke sinna lenger, men hun har isolert seg pga. egne problemer. Trodde jeg hadde klart å ødelegge den relasjonen også, noe som gjorde alt enda verre. Det er ikke alltid så lurt å krisemaksimere. Det var godt å få en oppklaring.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289071-tilgi-seg-selv/#findComment-2322863
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...