Gjest Fairy Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Har aldri vært flink til å beskrive følelser og problemer med egne ord. Har alltid lest veldig mye og pugget ord, fraser og vendinger som jeg trenger for å kommunisere. Det som er kjent er uproblematisk, men når jeg har problemer og følelser som jeg ikke kjenner ordene for, så klarer jeg ikke å på egenhånd finne en måte å beskrive dem på. Og så er problemet at så lenge jeg ikke har en verbal forklaring på ting så skjønner jeg dem ikke selv heller. Har alltid hatt vanskelig for å forklare ting, for er avhengig av å huske de frasene og vendingene som trengs i akkurat den situasjonen. Men jeg har sånn konsentrasjonsproblemer at når jeg endelig skal forklare meg så har jeg glemt de frasene som jeg skulle bruke. Så blir jeg bare sittende taus mens jeg roter rundt i hodet mitt for å finne igjen de ordene som forsvant for meg. Har et standardsvar: Vet ikke Har hele livet følt at det har vært noe feil med meg, at jeg er annerledes. Men jeg skjønte aldri hva som kunne være feil for jeg fant ingen måte å beskrive det på. Ønsket meg alltid at en lege skulle finne ut hva som var galt med meg, men siden jeg ikke hadde en måte å forklare hva jeg slet med så var det ingen vits i å dra til lege. Jeg har jo vært klar over deler av det jeg slet med men har ikke tenkt at dette var noe å fortelle om, og er gjerne ting som jeg har skammet meg over og prøvd å skjule for omverdene (bl.a.språkproblemene (som jeg fortsatt ikke helt skjønner), dårlig hukommelse, tiltaksløs, forvirra, uoppmerksom, fæl til å dagdrømme, henger fast i detaljene osv, kaotisk i hodet, fiklete, tvangshandlinger, tanker, merkelige ritualer osv) Som 19-åring fikk jeg humørsvingninger, og dette var noe jeg skjønte og hadde ord på. Dermed hadde jeg plutselig noe konkret å fortelle til legen. Trodde at hvis jeg først kom til en lege så ville han skjønne hva som var galt med meg. Leste mye om humørsvingninger, bipolar, depresjon o.l. for å lære meg ordene jeg trengte for å fortelle om humørsvingningene. Og dette var begynnelsen på 10 år med misforståelser, usikre diagnoser og økende frustrasjon og håpløshet hos meg fordi jeg ikke klarte å gjøre meg forstått eller forstå meg selv. Skjønte at beskrivelsene som jeg hadde lært meg rundt bipolar og depresjon ikke kunne brukes for å forklare meg selv skikkelig. Gikk over til å lese om borderline, hadde den diagnosen i noen år, men den stemte heller ikke. Prøvde til slutt å bruke beskrivelsene rundt Schizoaffektiv, fikk den diagnosen en stund mest pga hasjutløste psykoser tror jeg, og nå er jeg tilbake til en tvilsom bipolar diagnose. Har nok brukt endel beskrivelser som jeg har visst at ikke var 100% riktige, men jeg har følt de var det nærmeste jeg kom og begynte å bli ganske desperat etter et svar etterhvert, og ønsket bare å få en merkelapp så jeg kunne få en slags behandling. Jeg prøvde å forklare at jeg manglet de riktige ordene jeg trengte for å beskrive problemet. Og at jeg sliter med å skjønne hva som er problemet så lenge jeg ikke får satt ord på det. Har også problemer med å skille det som er vesentlig/ikke vesentlig. Det er ingen av verken leger eller psykologer som har skjønt meg når jeg har sagt at jeg mangler ord på ting for alle sier at jeg bare har dårlig selvtillit for jeg er sjeldent flink til å uttrykke meg språklig. 2 ord som jeg har holdt fast på er uro og tankekaos. At jeg føler meg urolig,ikke klarer å slappe av (er blitt tolket som angst selv om jeg har prøvd å forklare at uro og angst er to forskjellige ting. Tankekaos og ikke å klare roe ned tankene har også blitt tilskrevet angsten, og jeg har i snart 10 år nå gått på antipsykotiske medisiner og lithium. Og blitt bare dårligere psykisk etterhvert som jeg mistet håpet om å finne ut hva som egentlig feilte meg. Har etterhvert utviklet et rusmisbruk, og det siste halvåret har jeg brukt mye amfetamin. Verden blir litt mer logisk på amfetamin, lettere å sortere tankene og kaoset forsvinner. Sist jeg var lagt inn sa legen at de ville se på diagnosen enda en gang fordi han hadde mistanke om at det var noe mer som lå bak som de ikke klarte å få tak på. Et par uker seinere sa en kamerat ut av løse luften: Du er nødt til å ha ADD du!. Dette fikk meg til å lese om ADHD uten hyperaktivitet, og jammen klarte jeg det til slutt.For der var beskrivelsen jeg hadde lett etter. Men ble utrolig sint på meg selv for at jeg hadde brukt 10 år på å finne de ordene og beskrivelsene som var så enkle og åpenlyse når jeg først så dem på skjermen. Og mange av symptomene som var beskrevet var problemer som jeg allerede kjente til og kunne ha fortalt om . Hadde bare ikke tenkt på at disse kunne ha noen betydning og derfor er det ingen leger som har fått vite om dem. Kom over en side om non-verbale lærevansker, og syns den gir en bra beskrivelse av måten jeg sliter med å gjøre meg forstått og sette egne ord på ting. Det var også endel annet som stemte som sosailt klønete, motorisk klønete, vanskelig med venstre-høyre og stedssans, Flink med språk så lenge det er enkelt og oversiktlig, flink i musikk/gehør, håpløs i matte og naturfag. +++ Føler at jeg endelig har funnet løsningen, iallefall funnet riktig problemområde (utviklingsforstyrrelser) men det er en forklaring som ligger så langt unna de områdene der jeg (og dermed psykiatrien) har lett etter svaret, så er usikker på om dette kan være mulig. Og alvorsgraden av de svarene jeg har funnet skremmer meg helt forferdelig. Hjelp NHD, høres dette logisk ut på noen som helst måte? Eller er det bare uforståelig fjas? Føler det er en del som stemmer med non-verbale lærevansker men også mye der som ikke stemmer eller jeg er usikker på. ADD stemmer helt men forklarer ikke alt. Syns ADD+non-verbale lærevansker er en riktig beskrivelse, men leste at det var sjelden at disse to fantes samtidig. Men det får legene finne ut av. Hvis jeg kan ta dette med til legen i det hele tatt? Er det mulig å forstå? Vet ikke om jeg orker å prøve enda en gang å forklare uten at noen skjønner. Hjelp? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289149-feildiagnoser-pga-spr%C3%A5kproblnhd-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Allerede før jeg kom ned til der du nevnte det, tenkte jeg på ADD (ADHD) hos en jente. Det gir absolutt mening. Synes du skal få behandleren din til å gå videre på dette sporet. Din (unnskyld) noe kaotiske fremstilling gir et godt bilde av hvordan jeg tror du har det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289149-feildiagnoser-pga-spr%C3%A5kproblnhd-hjelp/#findComment-2320658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
multippel Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Syns du beskriver mange ting godt i dette innlegget. Hva med å printe det ut og ta det med til legen/behandleren? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289149-feildiagnoser-pga-spr%C3%A5kproblnhd-hjelp/#findComment-2320683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fairy Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Allerede før jeg kom ned til der du nevnte det, tenkte jeg på ADD (ADHD) hos en jente. Det gir absolutt mening. Synes du skal få behandleren din til å gå videre på dette sporet. Din (unnskyld) noe kaotiske fremstilling gir et godt bilde av hvordan jeg tror du har det. Takk for tilbakemeldinger. Kaotisk ja... Hehe innlegget var nok mindre kaotisk i dag morges men har brukt hele dagen på å rette på det for å gjøre det mer forståelig, og da blir det som regel bare verre og verre. Hadde så vondt i hodet nå at var nødt til å gi meg. Men at jeg lager kaos og rot ut av det meste er ingen hemmelighet, og det skaper mye latter også. Må jo le av meg selv også noen ganger. Tror jeg er den eneste som klarer å gå meg vill i en 3-roms leilighet. Hehe blir mobba for den ja 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289149-feildiagnoser-pga-spr%C3%A5kproblnhd-hjelp/#findComment-2320690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fairy Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Allerede før jeg kom ned til der du nevnte det, tenkte jeg på ADD (ADHD) hos en jente. Det gir absolutt mening. Synes du skal få behandleren din til å gå videre på dette sporet. Din (unnskyld) noe kaotiske fremstilling gir et godt bilde av hvordan jeg tror du har det. Skal printe det ut og vise legen. Og IKKE lese igjennom det jeg har skrevet, for da begynner jeg bare å rette på det igjen. Hvis jeg fortsetter med det så har det nok rukket å bli komplett uforståelig innen legetimen 8 nov. Skjønner ikke hvorfor jeg aldri blir ferdig med ting jeg har skrevet. Kan bruke ukesvis på å rette og slette og forandre for å gjøre det bedre, og til slutt har jeg glemt hva det egentlig var jeg prøvde å skrive. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289149-feildiagnoser-pga-spr%C3%A5kproblnhd-hjelp/#findComment-2320692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
double Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Jeg synes asperger virker mer nærliggende enn ADHD, men nå er det jo også mulig å ha begge deler da. Asperger syndrom (autisme) handler i hovedsak om problemer med kommunikasjon. Hvordan er ditt "forhold" til andre mennesker? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289149-feildiagnoser-pga-spr%C3%A5kproblnhd-hjelp/#findComment-2323319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.