Gå til innhold

Stadig slimete i hals - Meget irriterende


Gjest Joar D

Anbefalte innlegg

Hei Nina Lindstad Jeg er en mann på 23 år, som har røyket i ca 6 år, sluttet med det for 1 år siden, begynnte da med snus. Noe som jeg har bedrevet innimellom røykeperioden. Nå tildags snuser jeg ennå, men er sterkt plasget av at jeg må "harke" opp slim støtt og stadig, og som også kan innhelde en dårlig bismak som bakterier e.l. Var med lege for en god tid tilbake, og han mente det kurerte seg selv. Joda, det forsvant for en periode, men nå er det tilbake... Så for å være ærlig, så begynner jeg å bli temmelig lei denne "harkingen"... Litt rådløs nå, så jeg tyr til hjelp her, og håper du har svaret jeg leter etter. På forhånd, takk ;) Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Prøv å slå opp på det jeg har skrevet før her i doktoronline, om "faryngitt, slimdannelse i nesesvelget (nasopharynx), og irritasjonshoste. Kanskje får du noen tips. Svært ofte skyldes slimfølelse ned mot stemmebåndene stadig renning fra nesen og nedover i bakre svelgvegg. Mange hjelpes av rikelige saltvannskyllinger av nese/svelg; inn gjennom nesen og ut av munnen. Spør om "oppskrifter" på apoteket. Så må du venne deg av med å stadig kremte/harke. Jo mer du gjør det, jo sårere blir slimhinnene i svelget, og jo mer beskyttende slim produseres. Dersom plagene vedvarer, bør kanskje en øre-nese-hals lege undersøke munnhule, svelg og stemmebånd. Særlig siden du har røkt og nå bruker snus. Kroniske sårdannelser og vedvarende heshet er "alarmsymptomer" når det gjelder kreft i nevnte områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 13 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...