Gå til innhold

NHD - attføring/rehab og behandling

Anbefalte innlegg

Hørte på radioen at for å få attføring eller rehabiliterings penger må du være under behandling.

Stemmer dette

Jeg er i den situasjon at jeg snart har gått sykmeldt ett år, og behandlingen min hos psykolog er avsluttet. Psykologen har konkludert med at jeg ikke vil klare å komme meg tilbake i jobb og at jeg med min diagnose/sykdomsbilde kvalifiserer for uføretrygd.

Kan jeg gå rett fra sykmelding til uføre ?

Eller havner jeg på sosialen ?

Hvor lang behandlingstid er det på uføretrygd

Håper på svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289197-nhd-attf%C3%B8ringrehab-og-behandling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lithium

Det er svært få som går rett fra sykepenger til uføre. Man skal ha prøvd attføring først. Det er en god del som går fra sykepenger rett til attføring (og beholder sykepengene så lenge man har grunnlag for det - 12 måneder) uten å gå veien via rehabilitering.

Rehabilitering fordrer at man er i en eller annen behandlingssituasjon.

Gjest BipolarII...jeg visst

Hei!

Etter at man har vært sykemeldt ett år, og om man fortsatt er syk er "den vanlige prosedyren fra gamle dager" rehabilitering og så attføring dersom man fremdeles ikke har fått kommet seg ut i arbeid.

Rehabilitering får man normalt opptil ett år av gangen, innvilges nå gjerne for 4 måneder av gangen. Man må ved søknad og også ved senere søknader om innvilgelse for nye måneder, har dokumentasjoner fra fastlege og behandler (psyk.). Vilkåret som ligger til grunn for vurdering og innvilgelse av rehabilitering er at det er aktiv utsikt til bedring av arbeidsevnen og at man må følges opp av behandler (psyk).

Dersom rehabilitering ikke er hensiktsmessig, er regelen nå at alle skal gjennom yrkesrettet attføring. Om du ikke lider av noe helt, helt ekstraordinert skal du ut i arbeidslivet igjen, i det minste plassering i et eller annet tiltak. NAV har nå fått veldig mye strengere krav til seg, mye pga høyrebølgen vi hadde og samt den velkjente arbeidslinja til Bjarne Håkon Hansen med slagordet "Gjør din plikt, krev din rett". Om du ikke kan fungere i en vanlig arbeidssituasjon selv med tilpasninger, vil NAV kunne tenke ulike bedrifter (åpne eller vernet). Det er _kun_ dersom yrkesrettet attføringsopplegget, mislykkes sterkt, at det vil tenkes i andre baner. Flere blir igjen vurdert av å være trengende igjen av ny behandling og settes på rehab. igjen, med mål for øyet at de skal på attføring igjen når funksjonsnivået blir økt.

Sosialstønad har du _kun_ rett til dersom du ikke har krav på noen andre ytelser. I ditt tilfelle der du er sykmeldt, vil ikke sosialkontoret være rette instans for deg. Du må forholde deg til NAV og få ytelser derfra. De vil da kreve at du er i en eller annen form for tiltak (attføring/behandling).

Jeg tror absolutt ikke det er gunstig for deg nå at kontakten med denne psykologen din kuttes. Det er h*n som kjenner deg som bør sende nødvendige erklæringer til NAV slik at du får en eller annen økonomisk ytelse fra dem.

Er du forresten selv enig med psykologens uttalelser? Nå vet jeg ikke hva din diagnose er eller alder på deg, men kan aldri tenke meg de vil vurdere deg en gang for uføre. Det er blitt særdeles strengt nå mht dette. Alt annet skal være prøvd. I tillegg der rehab/yrkr.attføring ikke har ført frem vurderes nå midlertidig uførestanad for alt ettersom 1-4 år. Det er også slik nå at når man settes på dette skal man ha en saksbehandler som en må lage en tiltaksplan sammen med. Man skal møte til samtaler med denne. Tiltaksplanen skal hele tiden ha det for øyet at man skal tilbake i arbeid igjen. Dersom heller ikke dette fører frem, da kan man vurdere varig ufør.

I tillegg er det ikke slik at selv om psykologen har tatt vurderingen om at du kvalifiserer for uføretrygd, at NAV tenker det samme. De kaller inn flere til vurdering av deres engasjerte psykologer/psykiatere som gjør sin egen vurdering basert på samtale® med deg. Altså en "second opinoin". Men noen ganger kan det selvsagt være at tilstanden er så særs spesiell og alvorlig at de ikke trenger kalle en inn til second opinion.

Behandlingstiden på uføretryd er gjerne fra 6-12 måneder alt ettersom arbeidsbelastningen på NAV + hva som foreligger av dokumentasjon og hva som må innhentes.

Dette er ståa i Norge pr. i dag. Om man liker det eller ei.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...