Gå til innhold

Taushetsplikt + anonymitet

Gjest Taus + anonym + usikker

Anbefalte innlegg

Gjest Taus + anonym + usikker

I går begynte jeg i gruppeterapi på dps. Vi fikk da utlevert en liste med fullt navn (fornavn + etternavn) på alle som skulle være med. Også de som ikke møtte opp. Jeg reagerer på dette fordi da jeg fikk en sønn for noen år siden hadde ikke helsestasjonen lov til å informere om navnet på de andre i barselgruppa (de som ikke kom første gangen, mener jeg). Er det da riktig at det er lov å gjøre det i psykiatrien?

Jeg ville også foretrukket at de andre i gruppa bare fikk vite fornavnet mitt. At etternavnet var opp til meg selv å informere om, hvis jeg ville.

En annen ting, det var for en tid tilbake en spørreundersøkelse som gikk på diverse forhold ved dps, bla hvor fornøyd jeg var med behandlingen jeg får, hvordan jeg opplever å bli behandlet der etc. Det hjalp psykepleieren jeg går til meg å fylle ut. Jeg syntes det var greit da, jeg har jo ikke noe å klage på. Men jeg var kanskje litt mer fornøyd og positiv enn jeg ville vært om jeg hadde fylt det ut alene.) Men så leste jeg det informasjonsbrevet jeg fikk med meg hjem, og der sto det at ingen på dps ville få vite hva jeg hadde svart. Var dette riktig måte å gjøre det? Og bør jeg gjøre noe med at det ble gjort på denne måten? Liksom, får resultatene noen verdi når det er gjort på denne måten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289304-taushetsplikt-anonymitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...