Gå til innhold

depresjon, eller?

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellrype

Jeg er en kvinne på 45 år. Gift og har 3 voksne barn. For 10 år siden opplevde vi et traume/krise i familien vår. Et par års tid etter dette opplevde jeg brått å få panikkangst. Dette er blitt bedre, og jeg har ikke opplevd angst de siste 2-3 år. Men for et parårsiden startet humørsvininger, og jeg opplever at ekteskapet ikke er bra. Jeg arbeider fullt og startet i ny jobb for vel 2 år siden. 7-8 mnd etter dette opplever jeg å reagere sterkt på lyder og får "kortslutninger" i hodet ved konsentrasjon. Å holde fokus var vanskelig. Jeg opplevde derimot ikke å være nedstemt. Jeg ble sykemeldt pga at hodet ikke "fungerte"og startet med citalopram for ca et år siden.Bruker 40mg. Medisinene virket slik at jeg tålte mere før hodet får "kortslutninger" og lyder "smerter" i kroppen. Nå opplever jeg at virkningen av disse avtar litt. Jeg blir fortere sliten i hodet. Men jeg opplever likevel ikke å være nedstemt. Så nå lurer jeg på hva som kan være lurt å gjøre. Min lege mener jeg bør øke dosen, men det ønsker jeg ikke pga bivirkning er og vektøking. Det jeg helst ønsker er å slutte med medisinene. Egentlig tror jeg ikke jeg har en depresjon. Når jeg har fri fra arbeid i helger og ferie føler jeg meg friskere og har mindre symtomer fra hodet. Jeg har arbeid hvor jeg sitter 80%foran dataskjerm. Kan man få slike smtomer som jeg beskriver av slikt arbeid, og evt vet du om en depresjon virkelig kan gi slike "kortslutninger" og sterk reaksjon på lyder? Jeg er ellers i godt humør, har initiativ, god nattesøvn, og er mye på turer når jeg har fri. Troe du dette kan være en depresjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289534-depresjon-eller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest skipohoi

Det er jo vanskelig og si hva dette kan være, men høres ut som om du kan ha angst uten klare symptomer, altså generell angst. Da blir man stresset av lyder og får konsentrasjonsproblemer.

Jeg ville i hvertfall sjekket stoffskifte hos legen da det kan gi slike symptomer.

I tillegg er du jo i en alder hvor du kanskje blir påvirket ekstra av hormoner ved feks påbegynnende overgangsalder. Dette kan også sjekkes ved blodprøver :)

Dette blir som og lete etter nålen i høystakken, så bare noen forslag fra meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289534-depresjon-eller/#findComment-2324108
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...