Gå til innhold

Plass var der - men........................

Anbefalte innlegg

Gjest R_Fiona
Skrevet

Nå synes jeg dere er vel negative.

Selvsagt vil alle få plass umiddelbart om dette er nødvendig og den beste løsningen. Innimellom hender det imidlertid at vi ber pasienten og fastlegen vurdere hva som totalt sett er best: En umiddelbar innleggelse med det miljø som til enhver tid er på avdelingen, eller en planlagt innleggelse noe senere med et mer tilpasset miljø.

Skjønner jeg har mye å lære om helsevesenet i Norge.

Jeg var så naiv at jeg trodde det var plass til alle.

Og at det var mulig å bli skjermet for grenseoverskridende mennesker.

Du får synes hva du vil om min negativitet.

Jeg synes det er helt på tryne

Videoannonse
Annonse
  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

6

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

• Orio

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Skjønner jeg har mye å lære om helsevesenet i Norge.

Jeg var så naiv at jeg trodde det var plass til alle.

Og at det var mulig å bli skjermet for grenseoverskridende mennesker.

Du får synes hva du vil om min negativitet.

Jeg synes det er helt på tryne

Det er jo sånn at det er mange forskjellige slags mennesker på en psyk. avd. Vanskelig å bestemme hvem som blir psyk. fra dag til dag, situasjonen vil jo skifte hele tiden. Tror helt sikkert de som jobber der forsøker å gjøre det beste for alle sett ut fra omgivelser og ressurene de har!

Gjest R_Fiona
Skrevet

Synes du har fått mye ufortjent negativ tilbakemelding på dette innlegget.

Jeg klarer ikke å se argumentene som blir brukt mot deg.

Det handler ikke om at noen må kastes ut for at du skal få plass.

Det burde iallfall ikke handle om det.

Det burde, etter min mening, handle om at det ikke er plass til deg og disse mennene. Det burde vel heller jobbes i mot at det er mulig å skjerme deg , samtidig som disse mennene også får hjelp.

Jeg hadde nok reagert som deg.

Heldigvis har jeg kun vært i nærheten av en innleggelse en gang i mitt liv.

Og etter å ha lest dette, er jeg glad jeg ikke la meg inn.

Lykke til

Gjest R_Fiona
Skrevet

Det er jo sånn at det er mange forskjellige slags mennesker på en psyk. avd. Vanskelig å bestemme hvem som blir psyk. fra dag til dag, situasjonen vil jo skifte hele tiden. Tror helt sikkert de som jobber der forsøker å gjøre det beste for alle sett ut fra omgivelser og ressurene de har!

Du tror jeg du har rett i. Men slik det er nå ( uten sammenligning) Kan et voldtektoffer havne på samme avdeling som en som har voldtatt.

Det burde jo ikke være slik.

Hver sin avdeling kanskje??

Det er ikke så mange årene siden, at en kvinne faktisk ble innlagt på samme avdeling som mannen som voldtok henne ( NRK hadde en lengre repotasje)

Jeg greier virkelig ikke å henge med dere i denne diskusjonen, selv om jeg prøver.

Gjest Blomsterbarnet
Skrevet

Synes du har fått mye ufortjent negativ tilbakemelding på dette innlegget.

Jeg klarer ikke å se argumentene som blir brukt mot deg.

Det handler ikke om at noen må kastes ut for at du skal få plass.

Det burde iallfall ikke handle om det.

Det burde, etter min mening, handle om at det ikke er plass til deg og disse mennene. Det burde vel heller jobbes i mot at det er mulig å skjerme deg , samtidig som disse mennene også får hjelp.

Jeg hadde nok reagert som deg.

Heldigvis har jeg kun vært i nærheten av en innleggelse en gang i mitt liv.

Og etter å ha lest dette, er jeg glad jeg ikke la meg inn.

Lykke til

Tusen takk for et fint inlegg R_Fiona :-)

Gjest Blomsterbarnet
Skrevet

Jeg skjønner godt at du er skuffet over ikke å få den innleggelsen du mener du trenger.

Hva mener du sykehuset burde gjort? Det er allerede tre mannlige pasienter som det antagelig ikke ville være bra for deg å være innlagt sammen med. Burde de blitt skrevet ut i dag, uten noe som helst forvarsel, fordi du trenger en akutt innleggelse? Skulle dere vært innlagt på samme avdeling alle fire? Hadde det vært noen god løsning for deg?

I din fortvilelse tror jeg ikke du klarer å se objektivt på dette, at det er tre andre mennesker som også trenger hjelp. Du har ikke noe grunnlag for å si at deres behov er mindre enn ditt eller at de i mindre grad enn deg "fortjener" hjelp.

Hvorfor synes du at du skal prioriteres på bekostning av disse tre mennene?

Jeg vet ikke hvor syke disse er og hvor mye hjelp de trenger: men pga nedleggelsen av en avdeling så blir de som før var på lukka sendt opp på åpen. Og det blir jo urettferdig mot pasienter som kan få problemer med disse pasientene.

Jeg skjønner så klart at de ikke bare kan kaste ut disse mennene, men jeg reagerer svært kraftig på systemet, som ikke er bra nok i det hele tatt.

Så får vel vente til disse blir utskrevet, og legge meg inn da. Vet ikke hvor forsvarlig det er av meg å vente, og kommer tilbake til at systemet er helt på trynet.

Jeg skammer meg over systemet selv, sa psykiateren min i dag.

Gjest Blomsterbarnet
Skrevet

Hvorfor ikke?

Mulig de har mer behov for innleggelse enn meg. Men jeg har lært mye om grenseoverkridende menn i løpet av livet mitt. Mange av de eier ikke selvinnsikt, spesielt de som begår overgrep. Disse er svært vanskelig å arbeide med i terapi.

Når det er sagt så vet jeg ikke hvem disse er eller hvordan de har det. For det jeg vet så kan de være psykotiske for den del.

Synes bare at dette er helt håreisende, at man kutter ut en avdeling og det kan føre til at det som nå er åpen avdeling blir en avd med sammenblanding av overgrepsoffer og overgreipere og de som er grenseoverskridende etc.

Følte meg tidligere ganske trygg i den avdelingen, men det vet ikke jeg jeg gjør nå lenger...

Så er skuffa over systemet..og psyk var enig med meg.

Gjest Blomsterbarnet
Skrevet

Tror du NHD mente det han skrev her bokstavelig? "De kunne umiddelbart skrevet ut tre pasienter for at du skulle få plass."

Kanskje, var det en fin ("innpakket") måte å få noen til å tenke, ikke bare kun på seg selv?

Dette er bare helt utrolig. Mulig jeg er ganske subjektiv i den saken, og jeg hater grenseoverskridende menn og overgreipere fordi jeg har blitt utsatt for det selv mange ganger.

MEN, betyr det nå plutselig at jeg er egoistisk? Det er det dummeste jeg har hørt, og jeg nesten ler her jeg sitter. Hele livet mitt har jeg kun tenkt på andre, hvordan andre har det, at jeg ikke må såre dem osv. Jeg har slitt med mye selvhat, vært veldig streng mot meg selv og ment at alle andre har rett på det gode, men ikke meg (fordi jeg ikke er verdt det).

Da hjelper det virkelig å få høre at jeg er ego...jaja..noen som er ute og vandrer tydelgvis.

Skrevet

Mulig de har mer behov for innleggelse enn meg. Men jeg har lært mye om grenseoverkridende menn i løpet av livet mitt. Mange av de eier ikke selvinnsikt, spesielt de som begår overgrep. Disse er svært vanskelig å arbeide med i terapi.

Når det er sagt så vet jeg ikke hvem disse er eller hvordan de har det. For det jeg vet så kan de være psykotiske for den del.

Synes bare at dette er helt håreisende, at man kutter ut en avdeling og det kan føre til at det som nå er åpen avdeling blir en avd med sammenblanding av overgrepsoffer og overgreipere og de som er grenseoverskridende etc.

Følte meg tidligere ganske trygg i den avdelingen, men det vet ikke jeg jeg gjør nå lenger...

Så er skuffa over systemet..og psyk var enig med meg.

Jeg er enig i din kritikk av nedleggelse av avdelinger som det er behov for.

Gjest Blomsterbarnet
Skrevet

Vil det si at den som har vært utsatt for overgrep har rett til å bli prioritert foran de med andre diagnoser? Hvem er det som har rett til å si at det er verre enn noe annet? Synes du er vel egoistisk nå, tenk deg om!!

DJiizez...jeg mener at systemet er høl i huet, og antakelig er jeg subjektiv nå fordi jeg hater overgreipere og innvaderende menn, noe jeg har opplevd hele livet.

Og hvor syk disse er aner jeg ikke. Systemet er helt på trynet når det er sånne tilstander..ok, jeg venter i to uker for at de skal bli utskrevet, men hvem vet hva som skjer på disse to ukene?

Det er systemet jeg er sint på. Og jeg synes heller du burde tenke deg om når du kaller meg egoistisk..ego er noe jeg aldri har vært, heller tvert om. Jeg har slitt med mye selvhat pga det og tenkt at andre fortjener mer enn meg.

Kanskje du burde tenke deg litt om hva du skriver til folk som faktisk er i en sårbar situasjon?

Gjest Blomsterbarnet
Skrevet

Jeg er enig i din kritikk av nedleggelse av avdelinger som det er behov for.

Ja..og jeg er nok litt subjektiv her fordi jeg hater overgreipere/innvaderende/grenseoverskridende menn, fordi så mange har prøvd å utnytte meg. Men jeg ser at jeg ikke vet hvordan de har det. Systemet er helt på trynet ja.

Skrevet

Ja..og jeg er nok litt subjektiv her fordi jeg hater overgreipere/innvaderende/grenseoverskridende menn, fordi så mange har prøvd å utnytte meg. Men jeg ser at jeg ikke vet hvordan de har det. Systemet er helt på trynet ja.

Håper du får en bedre dag i dag. Kanskje kan det at du har bestemt deg for en innleggelse gjøre at noe av det indre presset reduseres også frem til innleggelsen starter.

Gjest Blomsterbarnet
Skrevet

Tror at samme hva jeg prøver å vri på hodet ditt i denne saken, så ser du ikke lenger enn til din egen nese. Det er vel et av kjernesymptomene når man er deprimert. Har forresten opplevd mange grenseoverskridelser selv jeg, men kan jo ikke gå rundt å hate alle som er det for det. Da lager du en identisk gruppe ut av disse mennene, er det riktig? De er sikkert like forskjellige som deg og meg, de har bare mistet grensene sine, de også!

Jeg liker ikke menn som benytter seg av en kvinnes sårbarhet og innvaderer grensene hennes nei. Er det så galt? Har opplevd mye av det, og det finnes mange svin der ut. Så klart vet jeg at gruppen ikke er ensartet, men jeg trives best med mennesker som respekterer grensene mine og kan ikke se noe galt i det. Er inne i en periode med raseri overfor alle slags overgripere, men det betyr ikke at jeg er egoistisk eller ikke tenker lenger enn nesa rekker. Jeg har bare opplevd så altfor mange innvaderende/grenseoverskridende menn og vært ustatt for overgrep til at jeg har noe særlig sympati med denne gruppen men.

Men du får jo bare ha dine meninger.

Gjest Blomsterbarnet
Skrevet

Håper du får en bedre dag i dag. Kanskje kan det at du har bestemt deg for en innleggelse gjøre at noe av det indre presset reduseres også frem til innleggelsen starter.

Håper det, glad for at du skrev dette positive innlegget, blir så trist når jeg får så mange antydninger om at jeg er egoistisk og ikke tenker annet enn på meg selv. Håper det roer seg ned litt ja....er ikke så glad i meg selv..og det går innpå meg når jeg får negative tilbakemeldinger her..

Håper du også får en fin dag, frosken. :)

Gjest Blomsterbarnet
Skrevet

Er det ikke litt drøyt å bare kalle dem "miniovergripere"? Det eneste du vet er at de kan være grenseoverskridende. Og det kan godt være veldig gode (og helt andre) grunner til at de er innlagt på den avdelingen akkurat nå. Kanskje trenger de tre plassene sine like mye som du trenger din. Jeg forstår frustrasjonen ved ikke å få plass, men jeg ville ikke tatt det for gitt at de tre har mindre behov for en plass enn du har. Det er høyst sannsynlig en grunn til at de er innlagt også.

Jo det er klart det er drøyt å kalle de miniovergreipere. Men samtidig så vet jeg at menn som kan være grenseoverskridende også lettere begår overgrep, nemlig fordi de ikke ser eller respekterer andres grenser. Og at de forklarer det med en faktor de ikke har kontroll over. Altså tar ikke ansvar for det de gjør. Skal ikke stryke alle over en kam så klart. Og det sier jo sitt at de ikke vil ha et overgrepsoffer på samme avdeling som grenseoverskridende menn, nettopp det at grenseoverskridelse kan forekomme.

Skrevet

Jo det er klart det er drøyt å kalle de miniovergreipere. Men samtidig så vet jeg at menn som kan være grenseoverskridende også lettere begår overgrep, nemlig fordi de ikke ser eller respekterer andres grenser. Og at de forklarer det med en faktor de ikke har kontroll over. Altså tar ikke ansvar for det de gjør. Skal ikke stryke alle over en kam så klart. Og det sier jo sitt at de ikke vil ha et overgrepsoffer på samme avdeling som grenseoverskridende menn, nettopp det at grenseoverskridelse kan forekomme.

Hei.

Vil ikke legge meg inn i denne diskusjonen. Men vil bare ønske deg lykke til:)

Gjest Blomsterbarnet
Skrevet

Hei.

Vil ikke legge meg inn i denne diskusjonen. Men vil bare ønske deg lykke til:)

tusen takk :-) Godt å få et postivt svar!! Ble rimelig lei meg og lurer på om det er noe galt med meg siden jeg fikk så mange negatve svar.

Skrevet

tusen takk :-) Godt å få et postivt svar!! Ble rimelig lei meg og lurer på om det er noe galt med meg siden jeg fikk så mange negatve svar.

Bare koselig:)

Jeg synes det er viktig å hjelpe og støtte hverandre. Ikke kritisere. Såg at du fikk ganske mye kritikk, og det synes jeg er unødvendig.

Mange positive tanker fra meg til deg:)

Skrevet

Jeg liker ikke menn som benytter seg av en kvinnes sårbarhet og innvaderer grensene hennes nei. Er det så galt? Har opplevd mye av det, og det finnes mange svin der ut. Så klart vet jeg at gruppen ikke er ensartet, men jeg trives best med mennesker som respekterer grensene mine og kan ikke se noe galt i det. Er inne i en periode med raseri overfor alle slags overgripere, men det betyr ikke at jeg er egoistisk eller ikke tenker lenger enn nesa rekker. Jeg har bare opplevd så altfor mange innvaderende/grenseoverskridende menn og vært ustatt for overgrep til at jeg har noe særlig sympati med denne gruppen men.

Men du får jo bare ha dine meninger.

Enig i mye av det du skriver jeg, og husk jeg svarer kun etter bildet jeg får av deg etter det du skriver her. Skjønner godt at du sliter med overgrepene du har opplevd, men vær sint på dem da og ikke resten av verden :-). Ble litt provosert over det du skrev igår, derfor litt kvasse tilbakemeldinger, ikke meningen å være ufin, det ber jeg om unnskyldning for. Er litt på "hugget" selv for tiden skjønner du, ikke meningen det skulle gå utover deg. Håper det går bra med deg videre, lykke til!

Skrevet

Du tror jeg du har rett i. Men slik det er nå ( uten sammenligning) Kan et voldtektoffer havne på samme avdeling som en som har voldtatt.

Det burde jo ikke være slik.

Hver sin avdeling kanskje??

Det er ikke så mange årene siden, at en kvinne faktisk ble innlagt på samme avdeling som mannen som voldtok henne ( NRK hadde en lengre repotasje)

Jeg greier virkelig ikke å henge med dere i denne diskusjonen, selv om jeg prøver.

Kanskje det burde være opprettet en avdeling for overgripere og en for misbrukte? Jeg hadde ikke vært villig til å legge meg inn på denne avd i så fall, vil ikke at hele verden skal vite at jeg ble misbrukt. Det kan jo være en mikroskopisk sjanse for at overgriper befinner seg på samme avd som du blir lagt inn, ja. For å unngå dette må man jo da oppgi navn på de en ikke vil møte, ellers kan jo ikke de på avd vite noe om det. Dette er komplisert, høres enkelt ut på papiret, men i virkeligheten er det verre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...