Gå til innhold

Jeg tror jeg dør

Gjest adversary of zealots

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg har fått kols. Ser for meg besvimelse når jeg går opp bakker, bli kjørt til sykehus og få intubering. Jeg vil heller dø en dette. Jeg vet ikke om jeg har angst eller kols. Jeg orker ikke bli en kols pasient. Jeg burde saksøke gamlelegen, hun sa jeg hadde astma, uten å engang gjennomføre en spirometri måling. Nå har jeg trøstet meg med at jeg har god pef måling hele tiden ,da jeg fikk utlevert dette. Nå ser jeg på nett at jeg burde hatt spirometri. Jeg er tjukk grunnet zyprexa, og har skyldt min sviktende kondis på dette. Jeg er jo bare 33 år gammel. Jeg tør ikke gå til den nye legen å spørre om utredning for kols. Jeg føler jeg går under her.

Hva skal jeg gjøre. Angsten er et helvette fra før, jeg er så lei av å hyperventilere og være redd. Imorgen sneiper jeg røyken for godt. Mere angst blir det. Skulle ønske jeg bare kunne slå meg av, at jeg hadde en avknapp. Jeg har ikke bagasje til å bli alvorlig syk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289706-jeg-tror-jeg-d%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest not today

Du er såpass ung at jeg tviler på kols. Da må du ha røyket i veldig mange år i hvert fall. Når startet du å røyke, da? Men hvis du er engstelig for det, bør du oppsøke legen. Det er i hvert fall flott at du vil stumpe røyken, da! Hvis det er vanskelig å slutte, går det kanskje an å prøve litt snus som en mellomfase (eller er det et dårlig råd, jeg røyker ikke selv og aner ikke?)? Du får i hvert fall ikke kols av snus, men det er sikkert skadelig på andre måter.

Å besvime å bli intubert ser jeg på som like ille som å dø. Er det ikke det samme?

Fatter ikke vhorfor de gjennoppliver mennesker som dør.

Å besvime eller å bli intubert er ikke det samme som å dø. Intubering er ikke gjenoppliving, det er et hjelpemiddel for at luften lettere skal komme ned i lungene.

Selv om du skulle ha KOLS betyr ikke det at du kommer til å besvime, eller bli intubert. :- )

Hvordan arter pustevanskene seg? Er det vanskelig å puste inn? Eller er det å puste ut som er verst?

Snakket du med den forrige fastlegen din om KOLS? At du var redd for at du har det?

Siden du er så redd for å ha KOLS synes jeg du burde ta deg en tur til den nye fastlegen din. Be om å få tatt en spirometri (helt ufarlig, bare å puste ut lenge og kraftig), det kan også være med på å finne best mulig behandling for astmaen din.

Gjest muskatnot

Jeg tror også du er for ung til å ha kols. Slutt med røykinga,.

du klarer det! Og så må du ikke være så redd for å miste

kontrollen. Mye er gjort i forhold til sykdomsangst hvis du bare

greier å la hele greia fare... Jeg vet at det er vanskelig, jeg har vært

der selv. Sluttet selv å røyke pga angst for hjertet. Men nå er jeg

mye flinkere til å gi blaffen i kroppen og sykdom og død....

Det som skjer, det skjer. Du kan ikke alltid være et hode foran...

Annonse

Å besvime eller å bli intubert er ikke det samme som å dø. Intubering er ikke gjenoppliving, det er et hjelpemiddel for at luften lettere skal komme ned i lungene.

Selv om du skulle ha KOLS betyr ikke det at du kommer til å besvime, eller bli intubert. :- )

Hvordan arter pustevanskene seg? Er det vanskelig å puste inn? Eller er det å puste ut som er verst?

Snakket du med den forrige fastlegen din om KOLS? At du var redd for at du har det?

Siden du er så redd for å ha KOLS synes jeg du burde ta deg en tur til den nye fastlegen din. Be om å få tatt en spirometri (helt ufarlig, bare å puste ut lenge og kraftig), det kan også være med på å finne best mulig behandling for astmaen din.

Takk for svar folkens. Jeg håper virkelig ikke at jeg har kols. Men er livredd. Nå har jeg tatt rivotril og angtsten kjennes mindre. Jeg har alltid vært livredd for å havne på sykehus, etter vonde opplevelser fra da jeg var ung tenåring. Jeg er av den mening at jeg hvis jeg blir syk på en måte som gir drastiske utslag, så vil jeg ta selvmord. Jeg ser på det å miste bevisthet, gjennomgå smerte som like ille som å dø.

Å besvime å bli intubert ser jeg på som like ille som å dø. Er det ikke det samme?

Fatter ikke vhorfor de gjennoppliver mennesker som dør.

Hvis jeg var i ferd med å dø (eller da bare ikke fikk puste) så håper jeg for guds skyld noen vil gjenopplive meg:-)

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Det beste du kan gjøre for pusten er å stumpe røyken. Det vil også hjelpe på angsten.

2. Du bør spørre deg selv om du har ekte KOLS eller tenkt KOLS.

3. En utredning hos fastlegen er sikkert å anbefale.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...