Gjest usikker_1980 Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 jeg gikk til legen idag da jeg har hatt kraftige smerter i underlivet i flere dager og jeg hadde problemer med å fungere skikkelig. Jeg ble misbrukt da jeg var liten og har store problemer med slike undersøkelser, men hadde prøvd og mental forberede meg og følte jeg skulle greie det. Jeg fikk time på dagen og skulle hos turnus legen. Jeg forklarte situasjonen for ham, klarte å la ham kjenne på magen min med buksa på, og så klarte jeg ikke mer. Han var så ustelt og umoden i oppførselen. Han hadde skitne og slitte joggesko, olabukse med lommer som bulte ut og en college genser som så sjuskete ut. Han vasket heller ikke hendene før eller etter han undersøkte magen min, og jeg følte meg uvel sammen med ham. Det endte med at jeg fikk med meg to respeter som skal gjøre to forskjellige ting, og han var tydelig irritert over en slik 'kvasiløsning' som han kalte det. Jeg forstår godt frustrasjonen hans, men jeg klarte rett og slett ikke å gjøre dette her. Hva gjør andre som føler underlivsundersøkelse er vanskelig grunnet tidligere misbruk? Mitt legesenter har ikke noen kvinnelige leger, tror det hadde vært lettere. Jeg vil ikke tilbake til denne legen, andre legen i senteret har 3 ukers ventetid, så det virker vanskelig å få henvising til kvinnelig gynekolog, jeg vet jo heller ikke om jeg har fått riktig medisin eller om jeg burde komme meg til undersøkelse så raskt som mulig. Jeg har grått og grått i hele dag fordi jeg var så feig og ikke kalrte dette her. Det føles veldig vondt å ikke klare det, samtidig som den nye turnus legen gjorde dette mye mye vanskeligere. jeg vil gjenre høre hva andre gjør i samme situasjon. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289734-angst-for-underlivsunders%C3%B8kelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 30. oktober 2007 Del Skrevet 30. oktober 2007 Jeg har ingen erfaring med overgrep men vil bare trøste deg. Synes du gjorde det riktige, en lege, turnuskandidat eller ei, skal være ren og velstelt og bruke "uniform". Prøv å få time hos en kvinnlig gynekolog det vil sikker være bedre for deg. Jeg "hater" dem som pesten men det er meg, Har hatt noen lite hyggelige opplevelser med disse "hespeteene" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289734-angst-for-underlivsunders%C3%B8kelse/#findComment-2325458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
multippel Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg har ikke en slik overgrepsproblematikk som du forteller om her, men jeg må innrømme at jeg HATER slike undersøkelser som pesten. Noe som gjør at jeg nesten aldri går til gynekolog, selv om jeg bør. Jeg har en spiral på ett års overtid som bør fjernes men jeg utsetter og utsetter. Den beste gynekologen jeg har vært hos var en mann. Han var så kjølig og kald ( ikke findtlig da:-)). Jeg likte det. Han var liksom bare helt teknisk. Jeg syns det er ubehaglig med for koselige mennesker som skal snakke om alt mulig for å få meg til å slappe av noe som virker mot sin hensikt. Det blir for nært når noen undersøker noe så privat. Jeg var høygravid:-) og hadde fått sopp for første gang i mitt liv. Han så helt rolig og kaldt på meg og spurte meg saklig om hvor mange sexpartnere jeg hadde!!:-) Jeg følte at her kan man si Hva som helst! Så det foretrekker jeg. Tekniske og kalde leger i den situasjonen. Dessverre har jeg ikke funnet en til av dette slaget og jeg pleier å dra til helt tilfeldige privatpraktiserende gynekologer som jeg ikke vet hvem er. Syns det er greiest. Å undersøke meg hos fastlegen er utelukket!:-) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289734-angst-for-underlivsunders%C3%B8kelse/#findComment-2325615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest this is a signature Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Jeg klarte heller ikke å utføre en undersøkelse med mannlig lege, men etter at jeg flyttet har jeg holdt meg til kvinnelige leger. Liker det best sånn. Veldig uprofesjonelt av han å bli irritert over det der. Kjenner jeg blir irritert når jeg leser det. Legen min reagerte likedan. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289734-angst-for-underlivsunders%C3%B8kelse/#findComment-2325794 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Be om henvisning til gynekolog, de fleste spesialister er gode på å gjennomføre disse undersøkelsene på en nøytral og ryddig måte. Hvis det er lettere for deg å bli undersøkt av en kvinne, så be om det såfremt ikke ventelistene er uendelig lange. Be fastlegen om å opplyse i henvisningen at du har vært utsatt for overgrep. Synes forøvrig du skal be om en time hos din fastlege snarest og snakke om situasjonen. Dersom du er usikker på om du skal gjennomføre den foreslåtte behandling eller ikke, så kan du jo spørre gynekologen som svarer her på dol (Mette Moen). Det koster vel ca. 150,- , men er verdt pengene dersom du er usikker på hva du skal gjøre. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289734-angst-for-underlivsunders%C3%B8kelse/#findComment-2326044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest been there...2 Skrevet 31. oktober 2007 Del Skrevet 31. oktober 2007 Tenkte å minne deg på at underlivsundersøkelser er noe de fleste leger gjør hver eneste dag...kanskje ikke turnuskandidater er så erfarene og hukser hvor vanskelig dette er for mange kvinner. For vi fleste later vel som alt er "coooool" når det står på. Synes du er modig jeg. Vet jeg må fortelle legen min at jeg har "kraftig utfflod som jeg aldri blir kvit", men har ikke kommet så langt enda.... Jeg er også en pyse som avlyste den "automatiske" "avskrapningsprøven"....æsha! Men på den andre siden. Jeg har hatt to gynekoogiske undersøkelser. Den ene og første ble jeg tvunget til etter en voldtekkt og et voldttektsforsøk på en helg....(På en festival). Fans drittkjerring. Polks lege som kjeftet på meg fordi hun hadde stått opp midt på natta....politiet hadde kjørt i 2 timer for undersøkelsen uten min samtykke. Jeg var 19 år, langt fra venner.... den polske legen forsto ikke dialketen min, dårlig norsk....undersøkelsen ble et nytt overgrep, for den stakkars dama hevet stemmen og kjeften for hun hadde stått opp "midt på natten for min skyld". Så da var det bare å kle seg naken, la seg av fotografere og bli gravd i underlivet. Faktisk også hørt andre sagt at undersøkelsen etter et overgrep har vært verre enn selve overgrepet. For min egen del var den store påkjenningen totalt bortkastet. Mine sterke kort var et øyevitne som hadde sett hele voldtekten og meldte seg for politiet + DNAspor. Jeg kunne beskrive hvordan personen så ut, klær, høyde, og hvilken bygd han var fra...men TRALLLALA! HENLAGT" p-g.a bevisets stilling. Uff! Gikk plutselig opp for meg at dette var spørsmål om angst for gynekologisk undersøkelse. Men poster svaret likevel. Jeg gikk senere til en annen kvinnelig lege...og det gikk ganske greit. Kom meg gjennom en g:K undersøkelse, hun var utrolig hensynsfull, forsktig og sa jeg måtte ta metronidazol. men det funket en uke på utfliden min...så var det det samme.,,,,:-( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/289734-angst-for-underlivsunders%C3%B8kelse/#findComment-2326274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.