Gå til innhold

NHD - Schizofrenilignende psykose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan forklares denne lidelsen?

Helt fra barneårene har jeg tidvis hatt det jeg i retrospekt vil oppfatte som "psykoselignende" symptomer.

Jeg har vokst opp med en psykisk syk mor, og hvor det har vært overgrep av psykisk og fysisk karakter.

Vil en slik lidelse kunne skrive seg tilbake til tidlige barneår, og hvilken forklaring er mest nærliggende; arv eller miljø?

Hva slags behandling synes du er mest nærliggende for personer med denne diagnosen?

Kan behandling kurere lidelsen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

S: Som en mildere form for schizofreni.

Helt fra barneårene har jeg tidvis hatt det jeg i retrospekt vil oppfatte som "psykoselignende" symptomer.

Jeg har vokst opp med en psykisk syk mor, og hvor det har vært overgrep av psykisk og fysisk karakter.

Vil en slik lidelse kunne skrive seg tilbake til tidlige barneår, og hvilken forklaring er mest nærliggende; arv eller miljø?

S: Arv og andre medfødte ting er det sentrale. Miljø har nok gjort det verre/alvorligere enn det ville blitt i et optimalt miljø.

Hva slags behandling synes du er mest nærliggende for personer med denne diagnosen?

S: Det sentrale er varig bruk av antipsykotika. I tillegg psykososiale tiltak der det er nødvendig.

S: Ja. Men oftest med noen restproblemer.

Skrevet

S: Som en mildere form for schizofreni.

S: Arv og andre medfødte ting er det sentrale. Miljø har nok gjort det verre/alvorligere enn det ville blitt i et optimalt miljø.

S: Det sentrale er varig bruk av antipsykotika. I tillegg psykososiale tiltak der det er nødvendig.

S: Ja. Men oftest med noen restproblemer.

Tusen takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...