Gå til innhold

Ekstremt husredd

Gjest Trønderjenta23

Anbefalte innlegg

Gjest Trønderjenta23

Hejsann Nils Håvard Dahl. Sitter her trøtt og ødelagt i kroppen idag, etter en omtrent søvnløs natt. I går jobbet min samboer overtid til langt ute på natten, kom ikke hjem før i 2tiden. Jeg er en av de som er ekstremt husredd av meg, Går fint å være inne alene på formiddags, ettermiddag og kveld, men når det nærmer seg midnatt så kjenner jeg hjertebank, får svettetukter, synes jeg hører og ser alt, begynner å gråte, hyperventilerer og blir rett og slett bare helt fra meg. Dette skjedde altså med meg i natt, jeg ble utrolig sint på min samboer og kranglet med han over telefon får å få han til å ha seg hjem fra jobb fortest mulig, da jg ikke takla å være alene lenger. Jeg føler at jeg ved dette holder på å ødelegger forholdet og samboerskapet ved at jeg er slik, og jeg har vært ekstremt husredd så lenge jeg kan huske. Har aldri turt å være alene. Og det er verst nå som mørket kommer så ekstremt tidlig. Om jeg gjør et forsøk på å legge meg i senga får å sove, blir jeg bare liggende med lyset på , og tvinger meg selv til å holde meg våken, og ligge å glane ut i rommet. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg føler jeg trenger hjelp. Bør jeg søke hjelp noen plass ? kan du forklare meg hvorfor jeg er slik ? Jeg egentlig en veldig følsom person av meg, føler meg aldri trygg. Og når jeg endelig sovner så våkner jeg støtt og stadig av mareritt. Et spesielt mareritt som går igjen hele tiden, bortsett ifra at det hender på forskjellige plasser. Jeg blir drept :/. Men det er husredselen min som driver og ødelegger for meg og min samboer , aller mest :/ Håper så indelig på svar og råd Mvh Meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289864-ekstremt-husredd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest D*lilith

Kjenner veldig godt til hvordan du har det,for jeg var lik før....livredd for å være alene i huset om natten,som deg "tvang" jeg samboeren min til å komme hjem,ellers ble jeg sur på han og oppførte meg skikkelig barnslig.

Alt dette ga seg etter at jeg begynte på AP,er jo redd for å være alene nå også,men det er ikke så ille som det var før.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289864-ekstremt-husredd/#findComment-2326612
Del på andre sider

Trønderjente23

Kjenner veldig godt til hvordan du har det,for jeg var lik før....livredd for å være alene i huset om natten,som deg "tvang" jeg samboeren min til å komme hjem,ellers ble jeg sur på han og oppførte meg skikkelig barnslig.

Alt dette ga seg etter at jeg begynte på AP,er jo redd for å være alene nå også,men det er ikke så ille som det var før.

Hva er AP ? om jeg kan spørre ? :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289864-ekstremt-husredd/#findComment-2326637
Del på andre sider

Det første du bør gjøre er å snakke med samboeren din, og fortelle hvor redd du er for å være alene i huset når det er mørkt ute. Fortell at du da ikke har helt kontroll over hva du sier, og at du egentlig ikke mener det du sier. (Hvis det stemmer.)

Veien ut av den elendigheten du/dere har havnet i, er å trene på å være alene når det er mørkt. Det er forferdelig slitsomt, men det hjelper. Start forsiktig. Når er det så mørkt/så sent at du blir redd av å være alene? Kan dere avtale at samboeren din to-tre ganger i uka er ute en time på det tidspunktet? Når det går lettere kan han være borte lenger eller dra ut senere på kvelden. Jeg tror det er viktig at dette er planlagt, at han ikke bare ringer fra jobben og sier at han må bli lenger i dag.

De dagene han må jobbe lenge, hva pleier du å gjøre da? Å ringe og kjefte på ham er ingen god løsning, det vil gå ut over forholdet deres. Er det noen som kan være hos deg? Eller noen du kan dra til? Hjelper det å trekke for gardinene så du ikke ser at det er mørkt ute? Kan du finne noe å gjøre som får tankene over på andre ting?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289864-ekstremt-husredd/#findComment-2327681
Del på andre sider

Trønderjente23

Det første du bør gjøre er å snakke med samboeren din, og fortelle hvor redd du er for å være alene i huset når det er mørkt ute. Fortell at du da ikke har helt kontroll over hva du sier, og at du egentlig ikke mener det du sier. (Hvis det stemmer.)

Veien ut av den elendigheten du/dere har havnet i, er å trene på å være alene når det er mørkt. Det er forferdelig slitsomt, men det hjelper. Start forsiktig. Når er det så mørkt/så sent at du blir redd av å være alene? Kan dere avtale at samboeren din to-tre ganger i uka er ute en time på det tidspunktet? Når det går lettere kan han være borte lenger eller dra ut senere på kvelden. Jeg tror det er viktig at dette er planlagt, at han ikke bare ringer fra jobben og sier at han må bli lenger i dag.

De dagene han må jobbe lenge, hva pleier du å gjøre da? Å ringe og kjefte på ham er ingen god løsning, det vil gå ut over forholdet deres. Er det noen som kan være hos deg? Eller noen du kan dra til? Hjelper det å trekke for gardinene så du ikke ser at det er mørkt ute? Kan du finne noe å gjøre som får tankene over på andre ting?

Jeg har snakka med han, han vet jeg har det vanskeligt, han sjønte det at jeg ikke mente det, fordi han vet hva angst er. Var han som foreslo det der at jeg trengte hjelp, og jeg sa meg enig i det. Fordi jeg vet at slike ting som dette kan tære på forholdet ( føler jeg da ) . Har planer om å ringe legen min på mandag og høre. Ja det å ikke være husredd må vel trenes opp, vet det kommer til å ta ekstremt lang tid med meg da jeg har hatt det så lenge jeg kan huske.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289864-ekstremt-husredd/#findComment-2327849
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Trønderjente23

Jaja.. nå begynner det å nærme seg helg igjen, ringte legen min isted, med tanke på å få noe beroligende til helga fordi samboern skal jobbe gjennom hele helga, både dag og natt :/ sitter og skjelver som bare det allerede med tanke på åssn jeg skal bli. Men legen kunne ikke ta meg i mot, uansett om jeg beskrev situasjonen . Huff.. gruer meg allerede til helga, kommer ikke til å takle dette jeg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289864-ekstremt-husredd/#findComment-2334794
Del på andre sider

Jaja.. nå begynner det å nærme seg helg igjen, ringte legen min isted, med tanke på å få noe beroligende til helga fordi samboern skal jobbe gjennom hele helga, både dag og natt :/ sitter og skjelver som bare det allerede med tanke på åssn jeg skal bli. Men legen kunne ikke ta meg i mot, uansett om jeg beskrev situasjonen . Huff.. gruer meg allerede til helga, kommer ikke til å takle dette jeg

Du maa i hvert fall ikke si ''dette kommer jeg ikke til aa klare''. Ord har makt. Selvfoelgelig vil du klare det, du har i grunnen ikke saa mye valg. Ogsaa er det slik at redsel er det faa som doer av.Tiden gaar enten du har angst eller ikke, saa helga vil ende en gang.

Men du burde kanskje begynne aa tenke paa andre loesninger enn beroligende medisiner?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289864-ekstremt-husredd/#findComment-2334818
Del på andre sider

Tenker du på den helga som kommer nå? Du har jo litt tid til å forberede deg. Kanskje du kan få besøk/være hos noen andre deler av helga? Har du noen du kan ringe og snakke med hvis du synes det blir for ille? Sørg for å ha nummeret til kirkens SOS eller Mental Helses hjelpetelefon tilgjengelig, der treffer du folk hele døgnet. Er det noe konkret du er redd for at skal skje?

Sjekk tvprogammet for helga, kanskje det er noe du har lyst til å se (eller noe du kan bruke til å avlede tankene litt). Lei et par koselige filmer. Kanskje du kan gå igjennom klesskapet og kaste det du ikke trenger/ikke bruker? Eller kanskje det er på tide å vaske bak komfyren. Hva liker du å holde på med? Har du noen hobbyer, noe du blir veldig engasjert i mens du holder på?

Angsten blir du ikke kvitt i løpet av de få dagene som er igjen til helga, men det er lang nok tid til å planlegge og legge en strategi for at du skal komme deg best mulig gjennom den.

Hvordan er jobben til samboeren din? Er han borte hele helga, eller bare noen timer hver dag/kveld/natt? Har du mulighet til å ringe ham mens han er på jobb? Kan dere avtale at han skal ringe til deg på faste tidspunkter?

Og så har du jo dol, her er det stadig noen som kommer med angsten sin og andre som prøver å hjelpe så godt de kan. :- )

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289864-ekstremt-husredd/#findComment-2335211
Del på andre sider

Trønderjente23

Tenker du på den helga som kommer nå? Du har jo litt tid til å forberede deg. Kanskje du kan få besøk/være hos noen andre deler av helga? Har du noen du kan ringe og snakke med hvis du synes det blir for ille? Sørg for å ha nummeret til kirkens SOS eller Mental Helses hjelpetelefon tilgjengelig, der treffer du folk hele døgnet. Er det noe konkret du er redd for at skal skje?

Sjekk tvprogammet for helga, kanskje det er noe du har lyst til å se (eller noe du kan bruke til å avlede tankene litt). Lei et par koselige filmer. Kanskje du kan gå igjennom klesskapet og kaste det du ikke trenger/ikke bruker? Eller kanskje det er på tide å vaske bak komfyren. Hva liker du å holde på med? Har du noen hobbyer, noe du blir veldig engasjert i mens du holder på?

Angsten blir du ikke kvitt i løpet av de få dagene som er igjen til helga, men det er lang nok tid til å planlegge og legge en strategi for at du skal komme deg best mulig gjennom den.

Hvordan er jobben til samboeren din? Er han borte hele helga, eller bare noen timer hver dag/kveld/natt? Har du mulighet til å ringe ham mens han er på jobb? Kan dere avtale at han skal ringe til deg på faste tidspunkter?

Og så har du jo dol, her er det stadig noen som kommer med angsten sin og andre som prøver å hjelpe så godt de kan. :- )

Det er snakk om helga som kommer ja, fra og med Torsdag til og med Søndag :/ . Ringte legen min idag, jeg måtte ringe tilbake på Torsdagsmorgen, fordi da hadde han sånn "pratedag", så jeg fikk sikkert hastetime da. Jeg pleier jo å sitte å se på tv og alt det der når han er borte, har mitt å stysle med, men plutselig så bryter jeg sammen, og enda værre blir det når jeg skal sove å slikt. Skulle ønske jeg kunne ha lagt meg i koma fra Torsdag til Søndag jeg :/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289864-ekstremt-husredd/#findComment-2335653
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...