Gå til innhold

NHD- alkoholrelaterte psykoser

Gjest lurer på det ikveld...

Anbefalte innlegg

Gjest lurer på det ikveld...

En i min nærmeste familie begynte med Antabus for ca 3 uker sider etter en innleggelse (tvang) på psykiatri (opphold ca 5 dager). Deretter nedtrappet antabus av fastlege etter ca 1,5-2 uker pga svimmelhetsanfall og kvalme. Situasjonen ble ytterligere forverret og legevakt ble oppsøkt mandag. Videre utredning med CT og EKG tirsdag viste ingen fysiologisk årsak. Vedkommende var desorientert, forvirret (ikke hallusinert), men manglet oppfattelse av tid-sted-personer, og var generelt ute av stand til å motta eller gi informasjon (vet ikke om det var natt eller dag, mistenksom overfor situasjonen, hva som skjer, vet ikke hvor h*n er, spiser ikke, drikker lite, sover ikke, men ellers rolig og ikke rastløs eller oppfarende) . Antabus ble avsluttet, men situasjonen ble sterkt krevende og jeg oppsøkte hjelpeapparatet og h*n ble på nytt tvangsinnlagt.

Pasienten er ca 60 år, ingen annen medisin for øyeblikket (men har tilgang på Imovane og Valergan som kan taes ved behov- er ikke brukt de siste dagene). Antabus-effekt på alkohol-omsetning er vanligvis beskrevet å kunne vare i inntil 1 - 2 uker etter seponering. Ut fra dette er det rimelig å anta at bivirkninger som er en direkte følge av at det er antabus til stede i kroppen, vil forsvinne i løpet av 1 - 2 uker etter seponering. Men jeg har lest at Antabus-utløste psykoser eller forvirringstilstander kan trolig vare lenger og nødvendiggør behandling med antipsykotiske medisiner.

Deretter finner jeg informasjon om toksiske effekter på lever og nervesystem som er beskrevet, men tidsforløpet blir mer usikkert. I sjeldne tilfeller er det beskrevet alvorlig leverskade med leversvikt, i slike tilfeller vil forløpet avhenge av alvorlighetsgrad.

Hva menes med dette? Vil en slik tilstand kunne føre til død eller være et forvarsel?

Når jeg søker på slike forvirringstilstander som kan være alkoholrelatert finnes det mange svar.

Er det noe spesielt som avgjør eller utelukker at denne tilstanden kan være

Antabuspsykose

Leverencefalopati

Wernickes encefalopati eller

Korsakoffspsykose?

Jeg vil kanskje anta at noen av disse skadene vil medføre små blødninger i hjernen som kan påvises ved CT?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289902-nhd-alkoholrelaterte-psykoser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...