Gå til innhold

NHD Journalsetnings betydning?

Anbefalte innlegg

Gjest Hmmmmmmm......X???
Skrevet

Hva betyr dette?

"Tolkningssimulering av MMPI-II profil. Tidligere tentativ scoreprofil er ikke i det kliniske bildet"

Skrevet

Tentativ betyr foreløpig. En tentativ diagnose stilles dersom man ikke har forutsetning for å klare å få tak i flere opplysninger som kan "bekrefte" diagnosen. Når det skrives at profilen ikke er i det kliniske området betyr det at man ikke får utslag på de kliniske skalene som feks angst, depresjon osv. Men står det noe om profilen er valid? Det er det man først ser etter. Er den ikke valid ser man ikke på de kliniske skalene.

Gjest Hmmmmmmmmmm.....X
Skrevet

Tentativ betyr foreløpig. En tentativ diagnose stilles dersom man ikke har forutsetning for å klare å få tak i flere opplysninger som kan "bekrefte" diagnosen. Når det skrives at profilen ikke er i det kliniske området betyr det at man ikke får utslag på de kliniske skalene som feks angst, depresjon osv. Men står det noe om profilen er valid? Det er det man først ser etter. Er den ikke valid ser man ikke på de kliniske skalene.

Takk for svar! Da forstår jeg noe mer i alle fall. En psyk som ikke er den som tok testen (var en student), så på profilen og scoringene som ble gjort. Jeg lurte på om det betydde at validiteten ble ansett som uriktig eller ikke? Og om "det kliniske bilde" betyr "det behandlingstrengende" som viser seg mht de vansker jeg har slik psyken kjente meg. Klinisk betyr det behandling, eller er jeg helt på bærtur? Det jeg i hvert fall fikk med meg var at denne psyk ikke sa det var jeg som hadde tolkningssimulert, underforstått studenten? Simulere betyr det "fake"? Jeg har BP og angst, studenten scoret ut en EUPF. Psyk jeg er hos nå har ikke snakket noe om at jeg har noen uvanlig personlighet eller slik. Vet du hvordan det vil være for en med såkalt "normal personlighet" å ta MMPI? Eller egner den seg bare for å score på de med karakteravvik?

Vanskelig det der. Får ikke spurt denne psyk, da ikke skal mer dit. Men har journalkonklusjonen. Denne for meg "greske setningen".

Skrevet

Takk for svar! Da forstår jeg noe mer i alle fall. En psyk som ikke er den som tok testen (var en student), så på profilen og scoringene som ble gjort. Jeg lurte på om det betydde at validiteten ble ansett som uriktig eller ikke? Og om "det kliniske bilde" betyr "det behandlingstrengende" som viser seg mht de vansker jeg har slik psyken kjente meg. Klinisk betyr det behandling, eller er jeg helt på bærtur? Det jeg i hvert fall fikk med meg var at denne psyk ikke sa det var jeg som hadde tolkningssimulert, underforstått studenten? Simulere betyr det "fake"? Jeg har BP og angst, studenten scoret ut en EUPF. Psyk jeg er hos nå har ikke snakket noe om at jeg har noen uvanlig personlighet eller slik. Vet du hvordan det vil være for en med såkalt "normal personlighet" å ta MMPI? Eller egner den seg bare for å score på de med karakteravvik?

Vanskelig det der. Får ikke spurt denne psyk, da ikke skal mer dit. Men har journalkonklusjonen. Denne for meg "greske setningen".

Jeg forstår ikke alt du skriver men får med meg noe. Klinisk betyr liggende i seng tror jeg, men det brukes for å beskrive noe som er sykt. Altså hvis skåren befinner seg i det kliniske området kan du være psyk. Du trenger ikke være det. Normale får "normale" profiler, dvs at testen først og fremst må være valid, deretter får normale for det meste skårer som er innenfor ett standardavvik fra gjennomsnittet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kline er gresk og betyr seng. Kiinikk = et sted hvor de har (syke)senger.

Klinisk brukes om sykdommens symptomer slik den fremstår "ved sykesengen". Slik legen ser pasienten i det virkelige liv.

Laboratoriefolk ville brukt begrepet "in vivo" - i livet i motsetning til "in vitro" - i (reagens)glasset. Vi nettbrukere ville kanskje kalt det i RL.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...