Gå til innhold

depresjon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest subjekt

Hva legger du i egenomsorgssvikt? Du kan jo se på om han er stelt, holder noe lunde normal døgrytme, hvordan han spiser, evt. om han har tatt av eller lagt på seg mye i vekt, om det er passe balanse mellom aktivitet og hvile.

Men for all del, snakk nå også med personen, ikke bare observere. Snakke.

Eller mest: Lytte til.

Opplever personen selv at han får ivaretatt egenomsorg?

Og selvfølgelig er det viktig å vite om personen tenker å ta sitt eget liv, eventuelt hvorvidt dette er tanker eller planer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289960-depresjon/#findComment-2327584
Del på andre sider

Gjest tjoheisann

Denne "diagnosen" håper jeg du ikke setter på egenhånd!? Man bør iallefall lytte og snakke med personen. E du ikke en vedkommende betror seg til, så er det ikke sikkert h*n forteller deg sine tanker og følelser heller. Hvis vedkommende ikke ser nyttigheten av å dusje eller stelle seg over flere dager, har problemer med å sove og spise, stenger seg totalt inne o.l kan det være tegn på egenomsorgsvikt....Men det er så farlig å stigmatisere- personlig er jeg veldig utadvendt i perioder, mens andre ganger liker jeg meg best hjemme i perioder. Andre ganger steller jeg meg ikke fra topp til tå for å levere ungene i barnehage, mens jeg drar jeg og gjør det etterpå. Så dette kommer jo også på i hvilke situasjoner du observerer vedkommende!? Jeg ville iallefall ikke likt at "utenforstående" setter "diagnoser" på meg av den grunn..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289960-depresjon/#findComment-2327760
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...