Gå til innhold

Psykoselignende drømmer....

Anbefalte innlegg

...nhd eller dere andre...

Det er mulig disse spørsmålene virker naive, men jeg tar nå sjansen på at noen kanskje har tanker og synspunkter:

Er det noen av dere som har drømmer som får dere til å tro at dere er ved å miste forstanden?

Er drømmer og mareritt en slags "naturlig psykose" siden en jo ikke er realitetsorientert når en sover?

Kan mareritt komme som bivirkning av antipsykotikum?

Hvordan kan en bli kvitt slike plagsomme og skremmende mareritt?

Jeg blir veldig takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/289983-psykoselignende-dr%C3%B8mmer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går fint an å ha slike drømmer ja. Drømmer som ligger i opp mot søvnparalyse er svært ubehagelige og psykoseliknende også. Etterhvert kan en lære seg til å forstå og bli bedre kjent med sin egen drømmeverden slik at det blir lettere å forstå at man faktisk drømmer, men det blir ikke noe mer lystbetont av den grunn. Det finnes medisiner som trapper opp dette søvn -og drømmemønsteret, men hva en skal gjøre med det når en nå trenger medisinene vet jeg ikke.

Jeg har aldri selv vært psykotisk, men slike drømmer er jeg dessverre godt kjent med. De er veldig uttappende. Så jeg har vel ikke noe speseielt godt råd å gi.

Gjest surikatt

Det går fint an å ha slike drømmer ja. Drømmer som ligger i opp mot søvnparalyse er svært ubehagelige og psykoseliknende også. Etterhvert kan en lære seg til å forstå og bli bedre kjent med sin egen drømmeverden slik at det blir lettere å forstå at man faktisk drømmer, men det blir ikke noe mer lystbetont av den grunn. Det finnes medisiner som trapper opp dette søvn -og drømmemønsteret, men hva en skal gjøre med det når en nå trenger medisinene vet jeg ikke.

Jeg har aldri selv vært psykotisk, men slike drømmer er jeg dessverre godt kjent med. De er veldig uttappende. Så jeg har vel ikke noe speseielt godt råd å gi.

Drømmer er en utrolig ting. Jeg drømmer bestandig, men heldigvis ikke alltid mareritt. Når jeg er dårlig sover jeg lite og i tillegg har jeg veldig fæle mareritt.

Følelsen fra drømmen kan sitte i mange timer. Det har også skjedd at jeg ikke har forstått at det har vært drøm. Det er helt fryktelig.

- Men ellers har jeg fått meg mang en god latter når jeg våkner og tenker på det rare/morsome jeg har drømt.

Tusen takk for svaret ditt!

Jeg har googlet "søvnparalyse" og fant da en interessant artikkel i Helsenytt for alle.

Annonse

Drømmer er en utrolig ting. Jeg drømmer bestandig, men heldigvis ikke alltid mareritt. Når jeg er dårlig sover jeg lite og i tillegg har jeg veldig fæle mareritt.

Følelsen fra drømmen kan sitte i mange timer. Det har også skjedd at jeg ikke har forstått at det har vært drøm. Det er helt fryktelig.

- Men ellers har jeg fått meg mang en god latter når jeg våkner og tenker på det rare/morsome jeg har drømt.

Ja, mareritt er skremmende og plagsomt, og kan forstyrre dagen og faktisk dagene derpå.

Som deg synes også jeg det er viktig å "ta en titt på drømmenes innhold". Når det gjelder marerittene er de ofte så fæle at jeg ønsker å glemme dem så fort som mulig. Som oftes setter jeg i gang med skikkelige avledningsprosedyrer for å få tankene over på noe annet.

Sov godt du også!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...