Gå til innhold

Noen som kjenner seg igjen? NHD og flere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høres kanskje litt rart ut men dette er fakta

Jeg har gått til en psykiater,en veldig hyggelig eldre dame,

Jeg har nok av problemer å snakke om men har på ett eller annet vis

valgt å fokusere på det positive i samtaler med henne.

Jeg ser at hun blir i godt humør og skratter av det jeg forteller.

Men er det noe behandling oppi dette her?

Jeg er nå mer opptatt av å få henne i godt humør enn å tenke på meg selv.

Jeg HAR snakket om vanskelige ting også men hovedsaklig om opplevelser som

jeg snur til det positive.

Kanskje er jeg heldig som midt oppi alt har en positiv livsholdning?

Hva tror dere?

Skrevet

Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Jeg har dessverre i ekstrem grad hatt en tendens til å "spille opp til" min behandler. Dette utviklet seg da også etter lengre tid til en kommunikasjon der alt dreiet seg om behandleren. Jeg snakket hovedsaklig om hva jeg viste hun var interessert i, og satt mitt eget på sidelinjen. Dette ble bare ødeleggende, og jeg ble sittende igjen med det korteste strået.

Forstår jeg deg rett, så får du også mye godt ut av timene, og det er bra. Jeg tenker at det virker konstruktivt når en pasient også fokuserer på positive ting, og ikke bare graver seg ned i det negative.

Men det å spille opp til andre, enten det er ens behandler eller andre har sin pris. En kan lett utviske sine egne behov og sin egen stemme.

Skrevet

Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Jeg har dessverre i ekstrem grad hatt en tendens til å "spille opp til" min behandler. Dette utviklet seg da også etter lengre tid til en kommunikasjon der alt dreiet seg om behandleren. Jeg snakket hovedsaklig om hva jeg viste hun var interessert i, og satt mitt eget på sidelinjen. Dette ble bare ødeleggende, og jeg ble sittende igjen med det korteste strået.

Forstår jeg deg rett, så får du også mye godt ut av timene, og det er bra. Jeg tenker at det virker konstruktivt når en pasient også fokuserer på positive ting, og ikke bare graver seg ned i det negative.

Men det å spille opp til andre, enten det er ens behandler eller andre har sin pris. En kan lett utviske sine egne behov og sin egen stemme.

jeg prøver å unngå å gjøre meg sytete og stakkarslig. Ellers er jeg nok en midt på treet pasient.

Skrevet

Jeg synes helt bestemt at du skal ta opp dette med terapeuten din og fortelle akkurat det du har skrevet her. Hvordan du forholder deg til henne kan være et godt utgangspunkt for å jobbe med viktige områder i terapi.

Hvis du fortsetter på denne måten uten å ta dette opp vil du ha mye mindre utbytte av terapien. Du er ikke der for å gi terapeuten din noe, men å kjenne på og ta opp dette behovet du har for å imøtekomme hennes behov eller det du tror er hennes behov, er viktig å ta tak i.

Å snakke om relasjonen er særdeles viktig i terapi. Likeså metakommunikasjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hyggelig, men dessverre ufaglig.

Det er hennes oppgave å føre deg inn i det vanskelige.

Behandlingskontrakten dere laget i begynnelsen av terapien. Hva sier den om fokus for behandlingen, problemer, diagnose, evaluering av behandlingen underveis og målsetting med behandlingen?

Skrevet

Behandlingskontrakten dere laget i begynnelsen av terapien. Hva sier den om fokus for behandlingen, problemer, diagnose, evaluering av behandlingen underveis og målsetting med behandlingen?

Tror du har litt store forventninger til terapeuters behandlingsopplegg, jamfør det du lister opp av punkter. Jeg har gått i terapi hos et par stykker men aldri gjort noe slikt med dem, og tror ikke det er helt enestående.

Skrevet

Tror du har litt store forventninger til terapeuters behandlingsopplegg, jamfør det du lister opp av punkter. Jeg har gått i terapi hos et par stykker men aldri gjort noe slikt med dem, og tror ikke det er helt enestående.

Vi har heller ikke satt opp noen behandlingskontrakt...Ikke som jeg har hørt om i alle fall...

Gjest undrer meg på dette
Skrevet

Jeg har gått til samtaler hos psykolog i åresvis og aldri laget en behandlingskontrakt.

De senere årene har det ikke vært jevnlig, men mer for å følge opp siden jeg har en tendens til å få angst og går på antidepressiva.

Psykologen er privat.

Gjest lurer på om jeg får bra nok behandling
Skrevet

Vi har heller ikke satt opp noen behandlingskontrakt...Ikke som jeg har hørt om i alle fall...

heller aldri hørt snakk om noen behandlingskontrakt..

Gjest ut av mørket
Skrevet

Det kan jo fortelle noe om deg selv. At du kanskje ikke tar deg selv helt på alvor og er mer opptatt av å please andre? Jeg har begynt å tenke på hva det jeg gjør og ikke gjør forteller om meg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...