Gå til innhold

Har venninna mi alkoholproblemer?

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret venninne
Skrevet

Er i USA for tiden, og venninna mi kom for å være sammen med meg en helg. På fem dager tyllet hun i seg uhorvelige mengder alkohol.

Første dagen begynte hun med flere glass vin til lunsj, om ettermiddagen delte vi en flaske vin til middag. Før det hadde hun drukket cocktail, etter at vi kom hjem delte vi en flaske til. Dagen etter begynte hun å drikke vin kl. ti om morgenen og drakk en flaske og siden en flaske Campari. Jeg orket ikke vin den dagen.

Tredje dag tok jeg et glass vin til lunsj, mens hun drakk tre. Om kvelden drakk vi vin og likør. Jeg drakk litt, hun mest.

Fjerde dag var hennes siste kveld. Da delte vi en flaske vin til middag og i tillegg drakk hun en annen hjemme.

Femte dagen kjøpte hun en sixpack og drakk fem øl på to timer før hun skulle til flyet. Jeg ville ikke ha. Jeg vet ikke hvor mye hun drakk på flyplassen eller på flyet.

Jeg nevnte for henne at jeg ikke var vant til å drikke så mye som jeg hadde gjort de dagene, og da sa hun et eller annet at hun hadde vært på ferie. Jeg svarte at jeg hadde tatt meg fri de dagene. Jeg var trøtt og urven dagen som hun dro og dagen etter. Tror det var alkoholen.

Dette må være et alkoholproblem, eller er dette normalt når en har ferie og kommer til USA for første gang?

Jeg har lurt på om jeg er for glad i vin, men nå synes jeg at jeg er måteholden i forhold.

Gjest gAle DaMa
Skrevet

Ferie eller ikke ferie...

Det der var farlig stort inntak av alkohol!!!

Høres desverre ut som ho sliter litt.

Skrevet

For meg er det i alle fall _mye_, men jeg drikker fint lite selv da. Alikevel hadde jeg også reagert på det konsumet der ja.

Skrevet

Noen mennesker drikker svært mye i perioder, da typisk i sammenheng med ferier. Om hun generelt sett har et drikkeproblem kan bare hun svare på.

Gjest ikke godt å si
Skrevet

Det skjer noe med oss nordmenn når vi kommer til en nytt land, der alkoholen bare koster en prosent av hva den gjør hjemme. Jeg drikker hver dag når jeg er på ferie i Spania, og svitsjer over til helge/festdrikken hjemme.

Gjest Ignatius81
Skrevet

Normalt og normalt fru Blom. Kanskje normalt i Russland...

Man er vel avhengig når man får abstinens av å ikke drikke, når du ikke greier å stoppe i tide, men må fortsette å drikke. Det virker som om venninen din hiver innpå uten å nyte det, men gjør det utelukkende for rusen. Jeg ville ment at hun hadde et problem. Ingen som ikke drikker til vanlig, altså utenom ferien, hadde orket det alkoholinntaket, hun virker herdet.

Men så er jeg litt streng på det. Føler du at du drikker for mye, så drikker du for mye rett og slett, etter min mening. Jeg drikker selv, men alt med måtehold.

Ferier er til for å nytes, ikke for å sveve rundt i en alkorus. Hvordan kan man ha det gøy mens man er full på fremmede steder? Drikke meg full og gå glipp av ting kan jeg enkelt gjøre hjemme.

hidi, the scorpion
Skrevet

Normalt og normalt fru Blom. Kanskje normalt i Russland...

Man er vel avhengig når man får abstinens av å ikke drikke, når du ikke greier å stoppe i tide, men må fortsette å drikke. Det virker som om venninen din hiver innpå uten å nyte det, men gjør det utelukkende for rusen. Jeg ville ment at hun hadde et problem. Ingen som ikke drikker til vanlig, altså utenom ferien, hadde orket det alkoholinntaket, hun virker herdet.

Men så er jeg litt streng på det. Føler du at du drikker for mye, så drikker du for mye rett og slett, etter min mening. Jeg drikker selv, men alt med måtehold.

Ferier er til for å nytes, ikke for å sveve rundt i en alkorus. Hvordan kan man ha det gøy mens man er full på fremmede steder? Drikke meg full og gå glipp av ting kan jeg enkelt gjøre hjemme.

Å identifisere andre menneskers alkoholproblem, er umulig!

Så mange av dere er alt for villig til å stemple andre, som alkoholikere!

Jeg velger å tro at hun var på ferie, koste seg, slik man ikke koser seg i Norge! For i Norge fordømmer vi alt, som kan minne oss om kos...!

Hun var på FERIE og koste seg! Ser ingenting galt i det. Ditt spørsmål vitner omfordømmelse!

Skrevet

Det er helt klart mer enn jeg ville drukket, men jeg drikker veldig lite alkohol.

Er det hennes vanlige forbruk vil jeg si hun helt klart har et alkoholproblem. Men nå er det nå en gang sånn at nordmenn på ferie i utlandet har det med å drikke mye. Jeg synes det du beskriver er i overkant, men det som teller er egentlig hva hun pleier å gjøre, hvor mye og hvor ofte hun pleier å drikke.

Skrevet

Som hun selv sa var hun på ferie. Det er lov til å skeie ut en gang i mellom. Siden hun er venninna di, vet du vel om hun pleier å drikke like mye til hverdags...?

Gjest Ignatius81
Skrevet

Å identifisere andre menneskers alkoholproblem, er umulig!

Så mange av dere er alt for villig til å stemple andre, som alkoholikere!

Jeg velger å tro at hun var på ferie, koste seg, slik man ikke koser seg i Norge! For i Norge fordømmer vi alt, som kan minne oss om kos...!

Hun var på FERIE og koste seg! Ser ingenting galt i det. Ditt spørsmål vitner omfordømmelse!

Hun spør om andre mennesker mening, anonyme folk på nettet sin mening. Vi må forholde oss til den informasjonen vi får fra henne. Min mening er at hun har et overdrevet alkoholinntak. Dette er ikke en fordømmelse, men min subjektive mening. Skjønner du forskjellen egentlig?

Er det umulig å identifisere andre menneskers alkoholmisbruk? Ja vel? Jeg vil påstå noe annet. Et tegn kan være at alkoholbruken går ut over de rundt deg. Venninen hennes syns hun drikker for mye, det er et tegn. De rundt en person med et problem er vel de første til å merke slike problemer.

Gjest Ignatius81
Skrevet

Hun spør om andre mennesker mening, anonyme folk på nettet sin mening. Vi må forholde oss til den informasjonen vi får fra henne. Min mening er at hun har et overdrevet alkoholinntak. Dette er ikke en fordømmelse, men min subjektive mening. Skjønner du forskjellen egentlig?

Er det umulig å identifisere andre menneskers alkoholmisbruk? Ja vel? Jeg vil påstå noe annet. Et tegn kan være at alkoholbruken går ut over de rundt deg. Venninen hennes syns hun drikker for mye, det er et tegn. De rundt en person med et problem er vel de første til å merke slike problemer.

Jeg vil klargjøre mitt syn i tilfelle jeg var litt brysk her i sted.

Jeg har også vært på ferie med folk som drikker mye. Dette syns jeg var ubehagelig. Jeg sa ikke i fra. Deres drikking førte også til at jeg drakk mye. Unnskyldningen var nettopp at vi var på ferie. Alkoholforbruket til denne personen var også høyt ellers. Unnskyldningene var annerledes da selvfølgelig.

Enkelte kan drikke mye uten at de slutter å fungere. Greit nok, men jeg tror man gjør folk en bjørnetjeneste ved å tolerere det høye forbruket for lett. Det er min personlige mening og erfaring, og det er egentlig alt jeg kan gå ut i fra. Jeg er ingen fagperson, jeg har ikke alle svarene, det skal jeg være den første til å innrømme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...