Gå til innhold

Psyken på tur

Anbefalte innlegg

Gjest Sippegurimalla

Hei

Jeg er ei dame på snart 50. Full jobb og valigvis ganske normalt fungerende. Har alltid hatt vektproblemer, men fikk i høst konstatert lavt stoffskifte. Bruker nå 100 mikrogram levaxin daglig pluss div. kosttilskudd.

Har fjernet livmor for noen år siden pga. endometriose, men har eggstokker, ingen problemer.

Men nå har jeg lagt på meg ca 40 kg på ett år, etter at jeg sluttet å røyke. Jeg tror nok at jeg har mye vann i kroppen, det føles slik og alle tegn er der.

Jeg har mange plager pga stoffskiftet, bl.a. mye vondt i leddene og dårlig søvn.

Jeg har store problemer med psyken og tåler nesten ikke at ei flue ser stygt på meg, da vil jeg bare grine. Hvis jeg oppfatter at min mann snakker hardt eller kritiserende til meg, så begynner jeg å grine. Jeg VIL jo IKKe det. Jeg hater å vise at jeg gråter. Det er fryktelig på jobben, må gjemme meg bort og komme over det, men det tar langt tid å stanse tåreflommen, og prøve å late som ingenting. Hvis jeg f.eks. kommer på jobben og finner arbeidsplassen min opptatt så skal det ikke mer til.

Hvorfor er det slik og hva kan jeg gjøre med det? Jeg regner ikke med at folk er stygge mot meg, og at problemet er hvordan jeg oppfatter ting.

Er dette noe som kan behandles med medisiner? Har det noe navn? Angst? Depresjon? Stress? Er dette en forsvarlig grunn for å be om en sykemelding i et par uker? Jeg ønsker meg fred og ro til å begynne på en diett, gå meg en tur uten å være redd for at noen skal si noe så jeg begynner å grine.

Et av problemene er jo også at jeg ikke klarer å sette ord på det overfor mine omgivelser, men trekker meg unna, for jeg vil bare grine..

Dette ble langt, beklager så mye.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290214-psyken-p%C3%A5-tur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Har det noe navn? Angst? Depresjon? Stress?''

Det høres ut som depresjon.... Du har jevnlig kontroll hos legen? De smertene i leddene kan jo komme delvis av vann i kroppen. Mulig du skulle fått noe vanndrivende?

Jeg kan ikke mye om stoffskiftet. Men vil si at det høres ut som du kan trenge litt ro rundt deg? Snakk med legen din du!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290214-psyken-p%C3%A5-tur/#findComment-2329830
Del på andre sider

Gjest Sippegurimalla

''Har det noe navn? Angst? Depresjon? Stress?''

Det høres ut som depresjon.... Du har jevnlig kontroll hos legen? De smertene i leddene kan jo komme delvis av vann i kroppen. Mulig du skulle fått noe vanndrivende?

Jeg kan ikke mye om stoffskiftet. Men vil si at det høres ut som du kan trenge litt ro rundt deg? Snakk med legen din du!

Hei snille pekkaline :-)

Takk for svar. Det er visst utrolig mye som kan henge sammen med stoffskiftet, og det har symptomer som jeg ikke ante noe om, også psyken, etter det jeg har lest. Men altså, jeg har ikke snakket om legen om dette. Jeg går der og tar nye prøver, men det blir lite snakk. Det er pinlig å be om sykemelding for slikt. Psykiske problemer er ikke noe greit. Mye bedre med en fysisk plage. Rart men..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290214-psyken-p%C3%A5-tur/#findComment-2329877
Del på andre sider

Hei snille pekkaline :-)

Takk for svar. Det er visst utrolig mye som kan henge sammen med stoffskiftet, og det har symptomer som jeg ikke ante noe om, også psyken, etter det jeg har lest. Men altså, jeg har ikke snakket om legen om dette. Jeg går der og tar nye prøver, men det blir lite snakk. Det er pinlig å be om sykemelding for slikt. Psykiske problemer er ikke noe greit. Mye bedre med en fysisk plage. Rart men..

Nå til dags er det daglig kost for legene. Legen vil ha full forståelse for dine ord. Tilogmed jeg :) forstår jo at det må være slitsomt og tungt å ha det slik. Det finnes hjelp. Men den kan bare _du_ gjøre noe for å få. Så med kjærlighet for deg selv og dine nærmeste så blir det eneste (?) rette å snakke med legen om det slik at det kan gjøres noe med!

Legen kjenner til problemer rundt stoffskifte og vektøkning. Nei, her må du bare ta kontakt. Og vet du hva, det er lov å grine hos legen. Og en ting til, det er for _oss_ de er her. Så husj deg avgårde til legen for nødvendig samtale og hjelp til en bedre hverdag.

Til så lenge så kan du snakke med oss dolere ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290214-psyken-p%C3%A5-tur/#findComment-2329889
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Nå til dags er det daglig kost for legene. Legen vil ha full forståelse for dine ord. Tilogmed jeg :) forstår jo at det må være slitsomt og tungt å ha det slik. Det finnes hjelp. Men den kan bare _du_ gjøre noe for å få. Så med kjærlighet for deg selv og dine nærmeste så blir det eneste (?) rette å snakke med legen om det slik at det kan gjøres noe med!

Legen kjenner til problemer rundt stoffskifte og vektøkning. Nei, her må du bare ta kontakt. Og vet du hva, det er lov å grine hos legen. Og en ting til, det er for _oss_ de er her. Så husj deg avgårde til legen for nødvendig samtale og hjelp til en bedre hverdag.

Til så lenge så kan du snakke med oss dolere ;)

Meget godt sagt, som vanlig pekkaline;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290214-psyken-p%C3%A5-tur/#findComment-2329891
Del på andre sider

Annonse

Er det lenge siden du fikk målt stoffskiftet ditt?

Jeg har hatt høyt stoffskifte og har nå lavt etter behandling med radioktivt jod. Så jeg kjenner symptomer fra begge sykdommene da stoffskiftet svinger veldig hos meg fortsatt.

Som deg gikk jeg opp i vekt raskt, men det har jeg klart og gå ned igjen. For 14-dager siden tok jeg blodprøver som viste lavt igjen og har det akkurat som deg. Jeg gråter for ingenting, er overfølsom og tåler ikke lyder. Ja, og deprimert da selvfølgelig: Dette hører jo som du sikkert kjenner til med til denne sykdommen.

Jeg har økt dosen med Levaxin igjen, men det tar jo gjerne 6-8 uker før man merker noe til det og ikke vet jeg om jeg har økt nok heller.

Når det gjelder vektøkningen din, synes jeg du skal ta opp med legen din om du trenger litt mer Levaxin - da dette vil øke forbrenningen din. Forsiktig med doseendring for raskt. Øk veldig sakte.

Jeg synes som de overher at du skal ta disse tingene opp med lege eventuelt også få henvisning til en endokrinolog, som sitter på mer kunnskap rundt stoffskiftesykdommer.

Alt du opplever er normalt i forhold til sykdommen og en del av disse tingene må vi leve med. Noen blir aldri helt seg selv igjen. Men slik du har det nå - se det kan gjøres noe med :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290214-psyken-p%C3%A5-tur/#findComment-2329953
Del på andre sider

Gjest Sippegurimalla

Er det lenge siden du fikk målt stoffskiftet ditt?

Jeg har hatt høyt stoffskifte og har nå lavt etter behandling med radioktivt jod. Så jeg kjenner symptomer fra begge sykdommene da stoffskiftet svinger veldig hos meg fortsatt.

Som deg gikk jeg opp i vekt raskt, men det har jeg klart og gå ned igjen. For 14-dager siden tok jeg blodprøver som viste lavt igjen og har det akkurat som deg. Jeg gråter for ingenting, er overfølsom og tåler ikke lyder. Ja, og deprimert da selvfølgelig: Dette hører jo som du sikkert kjenner til med til denne sykdommen.

Jeg har økt dosen med Levaxin igjen, men det tar jo gjerne 6-8 uker før man merker noe til det og ikke vet jeg om jeg har økt nok heller.

Når det gjelder vektøkningen din, synes jeg du skal ta opp med legen din om du trenger litt mer Levaxin - da dette vil øke forbrenningen din. Forsiktig med doseendring for raskt. Øk veldig sakte.

Jeg synes som de overher at du skal ta disse tingene opp med lege eventuelt også få henvisning til en endokrinolog, som sitter på mer kunnskap rundt stoffskiftesykdommer.

Alt du opplever er normalt i forhold til sykdommen og en del av disse tingene må vi leve med. Noen blir aldri helt seg selv igjen. Men slik du har det nå - se det kan gjøres noe med :)

Lykke til!

Hei søte Soulshine :-)

Tusen takk for forståelse og gode ord. Det varmer å vite at man ikke er alene og at folk forstår.

Jeg er vel på en måte fortsatt under utredning, så lgen har ikke glemt meg. Men jeg har ikke tatt opp dette med psyken spesielt med ham. Et problem er at denne legen er vanlig lege, men alternativ i tillegg, og utenfor det offentlige. Altså ikke fastlege, og da har jeg kanskje et problem. Jeg gikk dit fordi jeg ikke trodde at fastlegen ville ta meg på alvor. Sikkert feil.

I dag ser det visst ut til at jeg blir hjemme, for jeg har ikke kommet meg på jobb. Har sendt mail med beskjed om syk. Det er kjemperart.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290214-psyken-p%C3%A5-tur/#findComment-2329993
Del på andre sider

Gjest fnugget

Kjenner meg igjen i det du skriver. Husker da jeg jobbet sist, hadde det som deg. Måtte gå på toalettet med jevne mellomrom og "ta meg sammen". Det var vel omtrent da jeg fikk påvist lavt stoffskift. Levaxin har hjulpet et par måneder etter doseøkning, men så har symptomene kommet tilbake hos meg, gang etter gang. jeg vet egentlig ikke om Levaxin kan erstatte det naturlige thyroxin som blir produsert i hjerna. Men dette er vel kun en lege som kan svare på sånn sett. Det med vann i kroppen og stiv i leddene kjenner jeg også igjen, det er ganske plagsomt.

kanskje et SSRI eller AD vil hjelpe deg. Men vær oppmerksom på at de også kan føre til vektøkning. Hørt at fontex er best når det gjelder vekt. har hørt at regelmessig, moderat mosjon, mye dagslys, rikelig hvile kan hjelpe. Koble av, feks lese en bok o.l?

Jeg synes du har god grunn til å ta ut sykemelding. Høres ut som du strever mye nå, og jeg synes du fortjener et time out! Spesielt når du er så sårbar som du er nå, så er det vel et tegn på at kroppen jobber overtid og at du muligens er litt deprimert.

Håper du har en god lege som følger deg opp nå. Husk at det finnes mange "mellomløsninger" til det å jobbe fullt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290214-psyken-p%C3%A5-tur/#findComment-2329994
Del på andre sider

Gjest fnugget

Enig, enig, det var i alle fall kjempegodt for meg å lese noen forståelsesfulle og gode ord. Tusen takk, snufs.. godt ingen ser meg :-)

Kanskje jeg skal ringe til legen i morgen?

Hei! Godt å høre at du tok hensyn til deg selv i dag og meldte deg syk! Jeg tror du trenger en skikkelig utredning hos en endikrinolog! (spesialist på stoffskiftesykdommer). Be legen henvise deg i dag! Det er viktig at du blir ordentlig medisinert for dette. Ønsker deg inderlig god bedring!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290214-psyken-p%C3%A5-tur/#findComment-2329996
Del på andre sider

Enig, enig, det var i alle fall kjempegodt for meg å lese noen forståelsesfulle og gode ord. Tusen takk, snufs.. godt ingen ser meg :-)

Kanskje jeg skal ringe til legen i morgen?

Hei igjen :) Ja, fikk du ringt? Håper det , virkelig. Ikke noe vits å utsette det vet du. Dolklem fra meg :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290214-psyken-p%C3%A5-tur/#findComment-2330325
Del på andre sider

Hei søte Soulshine :-)

Tusen takk for forståelse og gode ord. Det varmer å vite at man ikke er alene og at folk forstår.

Jeg er vel på en måte fortsatt under utredning, så lgen har ikke glemt meg. Men jeg har ikke tatt opp dette med psyken spesielt med ham. Et problem er at denne legen er vanlig lege, men alternativ i tillegg, og utenfor det offentlige. Altså ikke fastlege, og da har jeg kanskje et problem. Jeg gikk dit fordi jeg ikke trodde at fastlegen ville ta meg på alvor. Sikkert feil.

I dag ser det visst ut til at jeg blir hjemme, for jeg har ikke kommet meg på jobb. Har sendt mail med beskjed om syk. Det er kjemperart.

Det var da så lite :)

Men jeg synes du skal komme deg til en lege som tar dette på alvor og gjelper deg med de nødvendige tingene og følger deg opp på en god måte for at du skal bli bedre. For det blir du :) Men stoffskiftesykdommer er litt berg- og dalbane for noen, inkludert meg selv. Men heldigvis har jeg tett oppfølging av både lege og endokrinolog.

Godt du tok en time-out i dag. Kanskje du skulle ta en litt lengre pause til ting blir litt bedre :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290214-psyken-p%C3%A5-tur/#findComment-2330562
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...