Gå til innhold

Nyttige tips mot søvnproblemer?

Anbefalte innlegg

Gjest er så sliten og lei nå:(

Jeg får ikke sove om kvelden. Uansett om jeg står opp sent eller tidlig morgenen før blir jeg liggende å gruble om kvelden og natta,og ikke får sove. Jeg sliter med GAD, depresjon og tvangstanker. Særlig GAD. Jeg bekymrer meg sånn om alt hele tida og det er spesielt ille når jeg skal sove. Jeg bruker SSRI. Noen som har noen tips om hvordan få sove? jeg vet jeg bør la være å tenke på alt som bekymrer meg,men jeg klarer det rett og slett ikke

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290225-nyttige-tips-mot-s%C3%B8vnproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Sliter med det samme..og det er ikke lett!

Jeg har fått sovetabl. fra legen..Vallergan. Tar jeg de, og så leser et blad på senga så jeg tenker på noe annet..så tar d ikke lang tid før jeg sovner.

Men disse bruker jeg bare av og til..

Ellers når jeg ligger å grubler på alt mulig, så er d umulig å sove.. Så tar fram penn og papir, og skriver ned d jeg grubler på. Tenker da at jeg har fått d på papiret og jeg kan ta d opp igjen i morgen. Da får jeg til å slappe litt mer av..og stresser ikke så veldig med å finne løsninger på ting der og da, huske på ting osv.. for d er der å venter på meg til om morgenen..

D er d eneste jeg har av tips..ellers så er jeg spent på å se andres svar, da jeg sliter med d samme.

Gjest fnugget

Hei! Sliter med det samme..og det er ikke lett!

Jeg har fått sovetabl. fra legen..Vallergan. Tar jeg de, og så leser et blad på senga så jeg tenker på noe annet..så tar d ikke lang tid før jeg sovner.

Men disse bruker jeg bare av og til..

Ellers når jeg ligger å grubler på alt mulig, så er d umulig å sove.. Så tar fram penn og papir, og skriver ned d jeg grubler på. Tenker da at jeg har fått d på papiret og jeg kan ta d opp igjen i morgen. Da får jeg til å slappe litt mer av..og stresser ikke så veldig med å finne løsninger på ting der og da, huske på ting osv.. for d er der å venter på meg til om morgenen..

D er d eneste jeg har av tips..ellers så er jeg spent på å se andres svar, da jeg sliter med d samme.

Har du lest boka "Gjenvinn livet ditt" av Jeffery Young? Nå aner jeg ikke om dette gjelder deg, men tar utgangspunkt i meg selv; ofte er grublinga mi og angsten min er symptom på negative leveregler som jeg har påført meg selv, eller blitt påført gjennom livet.

http://www.rom-agder.no/sider/tekst.asp?side=359

Hei. Så slitsomt for deg når søvnen uteblir. Har du forsøkt urte te? Kjenner mange som har glede av det. Blir også brukt på institusjoner. Kan kjøpes i løsvekt på apoteket. Blanding: 2 ss kamilleblomst, 1 ss melisse,1ss lavendel,1 ss lindete. Kok opp 1 liter vann og held dette over urtene. Må stå under lokk i 10 minutter slik at ikke stoffene dunster bort. Sil og drikk før leggetid.

Lykke til

Gjest Søvn er en kunst.

Et råd jeg lærte ved psykiatrisk avdeling: Ha ett leggerituale, som beroliger, og begynn det èn time før sengetid. Eks. for meg ble det å stelle seg på badet halv ni om kvelden, og ta på et deilig , fint og behagelig nattøy å tusle rundt i.

Halvtime/kvarter før jeg la meg, skulle jeg varme en stor kopp helmelk, og rør i to-skjeer med honning. Drikke den sakte.

På dagtid, helst formiddag, gå en tur i rask fart så en blir litt varm. Om kvelden, ikke for sent, kan en også ta denne turen. En "fordøyer" mange tanker på en slik tur. Uansett viser forskingen at fysisk aktivitet er helbedende ved psykiske problemer og søvnproblemer.

Østens meditasjon har hjulpet meg. Jeg levde under et vannvittig press både med jobb og unger. Da unnet jeg meg et kurs i meditasjon, og dette har hjulpet meg veldig, å meditere en halvtime om kvelden. Det virker på meg, slik at tusnvis av tanker dukker opp og legger seg til to. Nesten som en fordøyelsesprosess.

Så er det innsovningsmedisiner. Prøver en alt, og likevel ikke får sove, er det å sove like fullt helt nødvendig.For søvnmangel over lang tid, fører ennå flere problemer med seg. Foruten at det er grusomt å ikke få sove. Jeg har erfart at beroligende+innsovningsmedisin i to-tre dager, førte meg inn i rytmen igjen. Sov godt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...