Gå til innhold

manisk depresivitet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En jeg kjenner må være bipolar 2 (altså ofte svinginger) pga han er høyt og lavt. Har merket at han veldig ofte er "høyt oppe" 1-2 døgn etter en krangel med faren (noe det er mye av pga faren er en jævla barnemishandler etter min mening), og at da disse "maniske" periodene muligens kommer av at han ikke har det så bra akkurat da? Men har også sett maniske perioder bli like fort avbrutt av noe, som om han blir en helt annen person, helt stille, sitter rolig og er depressiv mot at han lett kunne blitt mistenkt for å ha adhd på en "bra dag".

Men det er mange som svinger ofte og voldsomt UTEN noen ytre påvirking, dette er jo en sykdom som ikke trenger "noen grunn". Men begge deler er mulig ville jeg sagt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290246-manisk-depresivitet/#findComment-2330130
Del på andre sider

En jeg kjenner må være bipolar 2 (altså ofte svinginger) pga han er høyt og lavt. Har merket at han veldig ofte er "høyt oppe" 1-2 døgn etter en krangel med faren (noe det er mye av pga faren er en jævla barnemishandler etter min mening), og at da disse "maniske" periodene muligens kommer av at han ikke har det så bra akkurat da? Men har også sett maniske perioder bli like fort avbrutt av noe, som om han blir en helt annen person, helt stille, sitter rolig og er depressiv mot at han lett kunne blitt mistenkt for å ha adhd på en "bra dag".

Men det er mange som svinger ofte og voldsomt UTEN noen ytre påvirking, dette er jo en sykdom som ikke trenger "noen grunn". Men begge deler er mulig ville jeg sagt.

bipolar 2 vil ikke si at man har ofte svingninger, men at man ikke har manier, kun hypomanier.

ved ofte svingninger heter det rapid cycling. Og kan forekomme både ved bipolar 1 og 2.

Å bli hypoman etter krangler med foreldre synes jeg høres rart ut :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290246-manisk-depresivitet/#findComment-2330252
Del på andre sider

Gjest BipolarII...jeg visst

Svinger man jevnt og trutt hele tiden, er det ikke bipolar, men emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290246-manisk-depresivitet/#findComment-2330262
Del på andre sider

bipolar 2 vil ikke si at man har ofte svingninger, men at man ikke har manier, kun hypomanier.

ved ofte svingninger heter det rapid cycling. Og kan forekomme både ved bipolar 1 og 2.

Å bli hypoman etter krangler med foreldre synes jeg høres rart ut :-)

Jeg er bipolar og der er ikke ytre påvirkning som trigger svingningene mine.

Vil påstå at det mer høres ut som en personlighetsforstyrrelse når det skjer.

For meg er det årstidsforandringer, i hovedsak, som får det til å svinge. Søvnmangel kan også endre stemningen.

Konflikter med folk kan gjøre meg stresset i hodet, gi tankekjør, men påvirker ikke adferden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290246-manisk-depresivitet/#findComment-2330300
Del på andre sider

Gjest BipolarII...jeg visst

Jeg er bipolar og der er ikke ytre påvirkning som trigger svingningene mine.

Vil påstå at det mer høres ut som en personlighetsforstyrrelse når det skjer.

For meg er det årstidsforandringer, i hovedsak, som får det til å svinge. Søvnmangel kan også endre stemningen.

Konflikter med folk kan gjøre meg stresset i hodet, gi tankekjør, men påvirker ikke adferden.

Årstidsforandringer og slik kan vel også karakteriserer som ytre faktorer, tenker jeg. For meg er det i alle fall en "påkjenning" når vi går fra en bestemt årstid til en annen. I mitt tilfelle gjelder dette høst og vinter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290246-manisk-depresivitet/#findComment-2330368
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...