Gå til innhold

Hypomani eller mani?

Anbefalte innlegg

Begynner å lure litt på hvor jeg har "vært" de siste ukene. Tørr nesten ikke se meg tilbake, har vært et turbokjør uten like. Har brukt opp to kredittkort (igjen), er nesten blakk fram til neste lønning. Har kjøpe stort sett klær i massevis, mye av det kommer jeg aldri til å bruke.

Og så alle vennene jeg har skaffet meg, snakket med alle og gått inn i og lovet å være med på prosjekter, 2 arbeid, planer i øst og vest. Dette tror jeg har stått på i ca 5 uker. Har ikke i det hele tatt skjønt at dette ikke har vært normalt. Mannen min har prøvd å stoppe meg og bedd meg tenke meg om, men jeg trodde jo jeg var FRISK, jippi!!

Min mann spør meg om jeg er glemsk om jeg i husker hvordan det har vært før, at jeg starter opp med "alt" på en gang for så å kræsjlande og må kutte ut alt. Nå først skjønner jeg at dette ikke har vært normalt. Sluttet med lamictal igjen også fordi jeg jo var frisk, trodde jeg.

Når jeg nå tenker tilbake på alt dette, så har jeg problemer med å huske på alt jeg har gjort, vet ikke om jeg vil huske alt. Jeg skammer meg så inni..........! Så var dette en laang hypomani?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290276-hypomani-eller-mani/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller mani....men ikke døm deg selv, da har du depresjonen like om hjørnet. Ta tak i, og avlys alt du kan. Klipp opp kredittkortene. Begynn på medisiner, kanskje må dosen økes noe...? Ta en prat med behandler og gå igjenom det som har skjedd...

Men snille du...ikke døm deg selv, du har da ikke gjort noe galt? Du har en lidelse som kalles Bipolar, og dette er symptomene.

Klem fra en medsøster :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290276-hypomani-eller-mani/#findComment-2330431
Del på andre sider

Eller mani....men ikke døm deg selv, da har du depresjonen like om hjørnet. Ta tak i, og avlys alt du kan. Klipp opp kredittkortene. Begynn på medisiner, kanskje må dosen økes noe...? Ta en prat med behandler og gå igjenom det som har skjedd...

Men snille du...ikke døm deg selv, du har da ikke gjort noe galt? Du har en lidelse som kalles Bipolar, og dette er symptomene.

Klem fra en medsøster :)

Tusen takk, tårene renner her nå :-(. Har begynt på lamictal igjen, igår, men det tar jo evigheter å få økt den. Har også zeldox liggende, har ingen behandler denne uka, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre, bør vel ikke drive og medisinere meg selv akkurat nå. Bruker truxal for å få sove og imot angst, men panikken sitter i halsen hele tiden og hjertet dunker i brystet. Vet ikke hvem jeg skal spørre, fastlegen har liksom ikke ansvaret for dette heller, det er det psykateren som har og han er ikke her nå.

Det begynner å gå opp for meg hva jeg har sagt og gjort de siste ukene og det gjør ikke tingene bedre nei. Betrodd meg i det vide og brede om ting jeg slett ikke ønsker at "alle" skal vite. Jeg må ihvertfall komme meg ut av denne angsten på en eller annen måte. Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290276-hypomani-eller-mani/#findComment-2330441
Del på andre sider

Tusen takk, tårene renner her nå :-(. Har begynt på lamictal igjen, igår, men det tar jo evigheter å få økt den. Har også zeldox liggende, har ingen behandler denne uka, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre, bør vel ikke drive og medisinere meg selv akkurat nå. Bruker truxal for å få sove og imot angst, men panikken sitter i halsen hele tiden og hjertet dunker i brystet. Vet ikke hvem jeg skal spørre, fastlegen har liksom ikke ansvaret for dette heller, det er det psykateren som har og han er ikke her nå.

Det begynner å gå opp for meg hva jeg har sagt og gjort de siste ukene og det gjør ikke tingene bedre nei. Betrodd meg i det vide og brede om ting jeg slett ikke ønsker at "alle" skal vite. Jeg må ihvertfall komme meg ut av denne angsten på en eller annen måte. Tusen takk for svar!

Vær så snill, du har truxal for søvn og angst. Bruk dem! Du trenger å sove og få roe ned hode ditt.

Du sier du har Zeldox også, det hjelper hvis du har masse tankekjør. Hjelper også for å sove. Du har jo allerede fått dem utskrevet av behandleren din, så det er ikke snakk om selvmedisinering.....vær så snill...ikke døm deg selv. Gi deg selv den omsorgen du ville gitt en person du er veldig glad i. Du fortjener det, vettu :)

Sto klem til deg, håpe du får sove godt i natt :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290276-hypomani-eller-mani/#findComment-2330467
Del på andre sider

Gjest BipolarII...jeg visst

"Det begynner å gå opp for meg hva jeg har sagt og gjort de siste ukene og det gjør ikke tingene bedre nei. Betrodd meg i det vide og brede om ting jeg slett ikke ønsker at "alle" skal vite. Jeg må ihvertfall komme meg ut av denne angsten på en eller annen måte."

Ikke ukjent det der heller, nei... Kan nesten sammenlignes med "fylleangst" som en kunne få som ung dagen etter og en husket at nå hadde man gjort eller sagt noe dumt. Da jeg landet etter å ha shoppa masse tull og tøys i en hypomani på 5 mnd ca, da ble jeg SÅ pinlig berørt. Hva hadde jeg kastet alle disse pengene ut av vinduet på? Hvor hadde min dømmekraft vært? Også for ikke å snakke om den "overfamiliære tonen" og betroelsene jeg ga til noen, som jeg i ettertid angret vettet av meg for. Også det der med å legge planer i hytt og pine, ikke bare kortsiktige,men også for ting som skal skje om noen måneder. Som å ta på seg styreverv eller i frivillig arbeid... Det har jeg virkelig brent meg på når jeg sitter der i januar og er så langt nede at jeg nesten ikke orker engang å stå opp av senga og hente posten...Synd det ikke går an å spole tilbake tiden noen ganger slik at man kan viske ut de dummeste blunderne en har gjort...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290276-hypomani-eller-mani/#findComment-2330484
Del på andre sider

"Det begynner å gå opp for meg hva jeg har sagt og gjort de siste ukene og det gjør ikke tingene bedre nei. Betrodd meg i det vide og brede om ting jeg slett ikke ønsker at "alle" skal vite. Jeg må ihvertfall komme meg ut av denne angsten på en eller annen måte."

Ikke ukjent det der heller, nei... Kan nesten sammenlignes med "fylleangst" som en kunne få som ung dagen etter og en husket at nå hadde man gjort eller sagt noe dumt. Da jeg landet etter å ha shoppa masse tull og tøys i en hypomani på 5 mnd ca, da ble jeg SÅ pinlig berørt. Hva hadde jeg kastet alle disse pengene ut av vinduet på? Hvor hadde min dømmekraft vært? Også for ikke å snakke om den "overfamiliære tonen" og betroelsene jeg ga til noen, som jeg i ettertid angret vettet av meg for. Også det der med å legge planer i hytt og pine, ikke bare kortsiktige,men også for ting som skal skje om noen måneder. Som å ta på seg styreverv eller i frivillig arbeid... Det har jeg virkelig brent meg på når jeg sitter der i januar og er så langt nede at jeg nesten ikke orker engang å stå opp av senga og hente posten...Synd det ikke går an å spole tilbake tiden noen ganger slik at man kan viske ut de dummeste blunderne en har gjort...

Ja, hadde jeg nå enda "bare" vært full og kunne skylde på det. Kan jo ikke si til alle jeg møter at: Du skjønner jeg er bipolar jeg, og det jeg sier/sa gjelder ikke lenger, hvor troverdig blir jeg da for ettertiden?

Har rotet meg inn i noe som ikke egner seg på trykk her, tror jeg setter meg på neste tog.........går det an å leve i skjul et sted for et år eller to?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290276-hypomani-eller-mani/#findComment-2330489
Del på andre sider

Annonse

Vær så snill, du har truxal for søvn og angst. Bruk dem! Du trenger å sove og få roe ned hode ditt.

Du sier du har Zeldox også, det hjelper hvis du har masse tankekjør. Hjelper også for å sove. Du har jo allerede fått dem utskrevet av behandleren din, så det er ikke snakk om selvmedisinering.....vær så snill...ikke døm deg selv. Gi deg selv den omsorgen du ville gitt en person du er veldig glad i. Du fortjener det, vettu :)

Sto klem til deg, håpe du får sove godt i natt :)

Ja, har tatt denne zeldoxen nå, 20 mg, vet ikke hvor mye jeg kan starte med, bruksanvisningen er borte. Forstår det slik i felleskatalogen at du kan starte med 80 mg? Men prøver meg fram, tror jeg, så får jeg ta det opp med behandler etterhvert. Har jo tatt endel truxal idag også, blir visst bare tull dette, er så fram og tilbake hele tiden, håper jeg får sove engang. God natt du også og takk for hjelpen!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290276-hypomani-eller-mani/#findComment-2330493
Del på andre sider

Gjest BipolarII...jeg visst

Ja, hadde jeg nå enda "bare" vært full og kunne skylde på det. Kan jo ikke si til alle jeg møter at: Du skjønner jeg er bipolar jeg, og det jeg sier/sa gjelder ikke lenger, hvor troverdig blir jeg da for ettertiden?

Har rotet meg inn i noe som ikke egner seg på trykk her, tror jeg setter meg på neste tog.........går det an å leve i skjul et sted for et år eller to?

Ja, hadde vi enda bare vært fulle:P En digresjon i den sammenheng, men skriver den likevel, for den passet liksom inn her. Før jeg visste at denner energiflowen ikke var annet enn meg i mitt ultimate ess, så sa jeg ofte på fest og slikt at jeg ikke trengte drikke fordi jeg var naturlig ruset på livet!!! Litt komisk i grunn

Hmm evakuere ja, hva med å søke eksil et sted under flyktningestatus. Begrunnelsen for behovet for beskyttelse: Bipolar :P

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290276-hypomani-eller-mani/#findComment-2330499
Del på andre sider

Ja, hadde vi enda bare vært fulle:P En digresjon i den sammenheng, men skriver den likevel, for den passet liksom inn her. Før jeg visste at denner energiflowen ikke var annet enn meg i mitt ultimate ess, så sa jeg ofte på fest og slikt at jeg ikke trengte drikke fordi jeg var naturlig ruset på livet!!! Litt komisk i grunn

Hmm evakuere ja, hva med å søke eksil et sted under flyktningestatus. Begrunnelsen for behovet for beskyttelse: Bipolar :P

Takk, skal høre om jeg kan få komme i kirkeasyl et sted. Bipolar søker skjul....Håper de har mørke gardiner så ingen kikker inn. Eller jeg kunne skifte utseende, identitet, kjøpe meg en parykk...hm

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290276-hypomani-eller-mani/#findComment-2330507
Del på andre sider

etterkanten av mani er som verdens største fylleangst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290276-hypomani-eller-mani/#findComment-2330509
Del på andre sider

Mye taler for at dette var en mani.

Synes du da det er ok. at jeg fra igår startet med lamictal(snakket med psyk.legevakt om dette), opptrapping, og at jeg i tillegg startet med zeldox 20 mg ikveld. Så tar jeg truxal ved behov. Behandleren min er bortreist denne uka og jeg tror det kan bli litt lenge å vente til mandag, eller synes du jeg skal "holde ut" å ta kun lamictal og truxal, den zeldoxen har jeg ikke avtalt med lege akkurat nå. Virrer så mye fram og tilbake hele tiden og greier ikke bestemme meg for noenting.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290276-hypomani-eller-mani/#findComment-2330524
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Synes du da det er ok. at jeg fra igår startet med lamictal(snakket med psyk.legevakt om dette), opptrapping, og at jeg i tillegg startet med zeldox 20 mg ikveld. Så tar jeg truxal ved behov. Behandleren min er bortreist denne uka og jeg tror det kan bli litt lenge å vente til mandag, eller synes du jeg skal "holde ut" å ta kun lamictal og truxal, den zeldoxen har jeg ikke avtalt med lege akkurat nå. Virrer så mye fram og tilbake hele tiden og greier ikke bestemme meg for noenting.

Synes det høres fornuftig ut inkudert Zeldox.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290276-hypomani-eller-mani/#findComment-2330531
Del på andre sider

Gjest liten løve

Hvis du har tålt Lamictal godt er det ikke sikkert du trenger å følge det omfattende opptrappingsregimet. Spør NHD.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290276-hypomani-eller-mani/#findComment-2331008
Del på andre sider

Hvis du har tålt Lamictal godt er det ikke sikkert du trenger å følge det omfattende opptrappingsregimet. Spør NHD.

Takk for tips! Ja, ikke lenger enn ca 3 uker siden jeg var oppe i 100 mg og så slutta jeg fordi jeg ble så trøtt av den og glemsk. Og formen var på tur rett opp, trengte jo ikke medisiner jeg nei, var jo frisk som en fisk. Og få bivirkninger av medisiner når man er frisk er jo ikke noe særlig...ja, kan jo spørre om jeg kan øke raskere, men tror det er veldig strengt i forhold til dette da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290276-hypomani-eller-mani/#findComment-2331014
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...